  • 1. Data: 2004-01-11 13:12:59
    Temat: Mandaty - czyżby błąd na www.sejm.gov.pl?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Tak sobie czytam Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów w sprawie grzywien
    nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń i się
    zastanawiam, czy czasem ktoś nie dał znowu poważnie po duszy. (Dz. U.
    208/2003 poz. 2023) w treści z http://www.sejm.gov.pl .

    Powołano się w nim na art. 95§6 kpow. No i słusznie, bo przepis ten
    upoważnia do określania zróżnicowanych wysokości mandatów karnych za różne
    wykroczenia. Tylko zupełnie nie rozumiem dla czego w przypisie do §2 tego
    rozporządzenia napisano, że z dniem wejścia w życie niniejszego
    rozporządzenia tracą moc rozporządzenia w sprawie wykroczeń, za które
    policjanci są uprawnieni do nakładania mandatów.

    Do wydania rozporządzenia określającego wykroczenia, za które mandaty mogą
    nakładać policjanci Ministra właściwego do spraw wewnętrznych, a nie
    Prezesa Rady Ministrów o czym mowa w art. 95§2 kpow. Po drugie to nowe
    rozporządzenie nie określa w ogóle za które wykroczenia policjanci mogą
    nakładać mandaty. Tam nie ma o tym nawet słowa. Jest za to napisane, że
    określa wysokość mandatów nakładanych przez uprawnione organy.

    Jeśli ktoś ma pod ręką Dziennik Ustaw nr 208/03 w wersji wydrukowanej, to
    czy ewentualnie mógłby sprawdzić, czy w tym dzienniku do §2 zawarto
    faktycznie jakieś przypisy? Był by to co najmniej dziwny sposób uchylania
    obowiązujących rozporządzeń, bo dotychczas to jednak był ewentualnie
    stosowny zapis w treści właściwej aktu, a nie jakiś przypis. Zresztą mam
    wątpliwość, czy byłby on zgodny z prawem, bo jak już pisałem Prezes Rady
    Ministrów nie ma takiej delegacji prawnej.

    Konsekwencją tego przypisu jest to, że na moim terenie ktoś wykoncypował,
    że policjanci mogą dawać mandaty za wszelkie wykroczenia. nawet za
    kradzież sklepową. Z tym, że w odniesieniu do wykroczeń zawartych w
    przedmiotowym rozporządzeniu stosuje się tam wymienione w nim stawki, a w
    odniesieniu do pozostałych obowiązuje wolna amerykanka.

  • 2. Data: 2004-01-11 17:25:33
    Temat: Re: Mandaty - czyżby błąd na www.sejm.gov.pl?
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Robert Tomasik wrote:
    > Do wydania rozporządzenia określającego wykroczenia, za które mandaty mogą
    > nakładać policjanci Ministra właściwego do spraw wewnętrznych, a nie
    > Prezesa Rady Ministrów o czym mowa w art. 95§2 kpow.

    ale on został (z dniem 1.07.2003r.) uchylony przez nowelizację... więc
    chyba w ogóle nie ma podstawy aby ograniczać Policji zakres wykroczeń za
    które może karać mandatem...

> [...]
    > nakładać mandaty. Tam nie ma o tym nawet słowa. Jest za to napisane, że
    > określa wysokość mandatów nakładanych przez uprawnione organy.

    j.w. nie ma (?) już podstawy ustawowej

> [...]
    > wątpliwość, czy byłby on zgodny z prawem, bo jak już pisałem Prezes Rady
    > Ministrów nie ma takiej delegacji prawnej.

    A czy to nie jest konsekwencja art.3 nowelizacji kpw:
    "Art. 3. Do czasu wydania przepisów wykonawczych na podstawie niniejszej
    ustawy zachowują moc przepisy wydane przed jej wejściem w życie, jeżeli
    nie są sprzeczne z przepisami tej ustawy."?

    I chyba słusznie...

    KG

  • 3. Data: 2004-01-11 18:31:43
    Od: "Pawel" <b...@p...onet.pl>

    > Do wydania rozporządzenia określającego wykroczenia, za które mandaty mogą
    > nakładać policjanci Ministra właściwego do spraw wewnętrznych, a nie
    > Prezesa Rady Ministrów o czym mowa w art. 95§2 kpow.

    przeciez art. 95§2 kpow juz nie obowiazuje
    pawel

  • 4. Data: 2004-01-11 18:38:57
    Od: "Pawel" <b...@p...onet.pl>

    > stosowny zapis w treści właściwej aktu, a nie jakiś przypis. Zresztą mam
    > wątpliwość, czy byłby on zgodny z prawem, bo jak już pisałem Prezes Rady
    > Ministrów nie ma takiej delegacji prawnej.

    dlaczegoi piszesz, ze Prezes Rady Ministrow nie mial delegacji ustawowej do
    wydania rozporzadzenia okreslajacego wysokosc mandatow? takie prawo dal mu
    przeciez ustawodawca w art 95 § 6 kpow.
    pawel

  • 5. Data: 2004-01-11 21:07:20
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Pawel" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    do
    > wydania rozporzadzenia okreslajacego wysokosc mandatow? takie prawo dal

    Dla tego, że nie zauważyłem, że z kpow zniknął art. 95§2. :-))
    Zainteresowałem się tym, skąd ta możliwość. Wcześniej nie chciało mi się
    myśleć i przyjąłem za dogmat, że skoro można to można. Z zapisu w
    dzienniku ustaw na serwerze dotyczącego tego Rozporządzenia
    wywnioskowałem, że oni tymi przypisami uchylają rozporządzenie określające
    wykroczenia, za które można dawać mandaty. Nie spodobało mi się to i
    zacząłem kombinować. Ściągnąłem pdf-a z kpow, ale nie zauważyłem, że jak
    się wchodzi ze strony starego kpow (tego z 1971 roku) na akt zmieniający,
    to u góry na stronie nowego kpow jest tekst pierwotny, a nie ujednolicony.
    No i stąd pomyłka i całe zamieszanie, bo w akcie pierwotnym §2 nie jest
    oczywiście usunięty.

  • 6. Data: 2004-01-11 21:08:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kam" <k...@p...onet.plX> napisał w wiadomości

    > ale on został (z dniem 1.07.2003r.) uchylony przez nowelizację... więc
    > chyba w ogóle nie ma podstawy aby ograniczać Policji zakres wykroczeń za
    > które może karać mandatem...

    Faktycznie, tylko że ja przez pomyłkę ściągnąłem pdf-a z tekstem
    pierwotnym a nie jednolitym. No i u mnie nie uchylono tego paragrafu.