  • 11. Data: 2004-05-01 22:47:21
    Temat: Re: oddam sprawe
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Mecenas wrote:
    > Pozdrawiam i uważam dyskusję dalszą za bezcelową.

    Smutne.

    KG

  • 12. Data: 2004-05-01 22:48:46
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > Cóż, taki jest formalny układ w przepisach.
    > Umowa o dzieło: zapłata za dzieło
    > Umowa zlecenia: zapłata za "robienie" (bez względu na efekt)

    Tyle że nikt nie zabrania połączenia...

    KG

  • 13. Data: 2004-05-02 07:45:00
    Od: "schedar" <s...@n...pl>

    no ale moze ktorys prawnik od czasu do czasu chcialby pojsc "na ryzykanta" ,
    tak dla odmiany

    PS. tlumaczenie ze to nie dla pieniedzy nie trafia do mnie

  • 14. Data: 2004-05-03 11:27:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 2 May 2004, kam wrote:

> [...]
    >+ > Umowa zlecenia: zapłata za "robienie" (bez względu na efekt)
    >+
    >+ Tyle że nikt nie zabrania połączenia...

    Ależ oczywiście. Ale pamiętając o połączeniu ze sławetnym
    zapiskiem: "...w umowach należy badać"...
    Jak na mój gust wygranie sprawy iż umowa o dokonanie czynności
    prawnej (*przepisałem definicję* z KC :)) jest umową o dzieło ma
    szanse mniej więcej takie same jak uznanie jej za umowę o roboty
    budowlane ;) W końcu też wymienione w K.C. i równie nie przystają
    jak umowa o dzieło do definicji zlecenia...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 15. Data: 2004-05-03 11:45:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 1 May 2004, Alek wrote:

    >+ Użytkownik " Mecenas" <m...@p...pl> napisał
    >+ > Prawnik to nie wulkanizator.
    >+
    >+ Ogrom różnicy jakoś umyka mej uwadze...

    Bo nie bierzesz pod uwagę "intencji ustawodawcy".
    Nasz ustawodawca tak postanowił, inaczej niż jest np. w hAmeryce.
    To tak jak z wiertarką i pistoletem do wstrzeliwania kołków:
    mimo że narzędzia (i oba nadają się do montowania karniszy), to
    postanowił inaczej je traktować i nic na to nie poradzisz.

    >+ > I to jest nasza praca, za którą
    >+ > każdemu bez względu na rodzaj wykonywanej pracy należy się zapłata.
    >+
    >+ Ale praca to jest efekt, przecież z wulkanizatorem można też się
    >+ umówić na grzebanie w kole...

    Dobrze ująłeś. Jak wulkanizator jest robotnikiem to za "grzebanie
    się w kole" należy mu się zapłata. Jak jest przedsiębiorcą to
    z zasady usiłują mu płacić dopiero za "dogrzebanie się" :)
    To jest różnica podmiotowa (pracownik <> wykonawca).
    A dla niektórych przypadków ustawodawca wprowadził różnicę
    *przedmiotową*: za zlecenie (definicja: "dokonanie czynności prawnej")
    inaczej liczy się zapłatę niż za dzieło. Z mocy prawa !

    Uważaj jak podpisujesz umowę z wulkanizatorem: jak mu *zlecisz*
    *wulkanizację* opony to być może zapłacisz *mimo* że mu się nie
    udało, bo do pewnych usług *można* zastosować "przepisy jak do
    umowy zlecenia", art. 750 K.C.
    Co innego jak ZAMÓWISZ zwulkanizowanie opony :), to wątpliwości
    nie ma.

    [...]
    >+ To czemu nie każdy student prawa może zostać adwokatem?
    >+ Czemu są limity? Czyżby adwokaci bali się konkurencji?

    Zastrzegam że nie zajmuję stanowiska po żadnej stronie,
    wręcz sam mam miejscami zastrzeżenia do panującego nam
    miłościwie porządku prawnego.
    Ale ON TAKI JEST.
    I jak chcesz żeby prawnik działał "jak wulkanizator" to
    musisz zmienić PRAWO.

    [...]
    >+ > Pozdrawiam i uważam dyskusję dalszą za bezcelową.
    >+
    >+ Dlaczego? Czyżbym czymś uraził Pana Mecenasa?

    Po prawdzie tego nie wiem. Ale wyraźnie odwołujesz się
    do *własnego przekonania*, a nie do *obowiązujących przepisów*.
    A one są jakie są (i przekonania, i prawo) i różnią się
    w mnóstwie miejsc - u każdego gdzie indziej.
    Dopóki nie przyjmiesz do wiadomości że prawo stanowi Sejm
    i "zdrowy rozsądek" ma miejscami mało wspólnego :> z prawem,
    to nie da się dyskutować... Tego że UZ to nie jest UoD
    nie da się wbić pałą: albo sam dojdziesz dlaczego albo
    zatkamy nasze łącza próbując cię przekonać :]

    BTW: "szukane rozwiązanie" może zadziałać IMHO tylko na zasadzie
    "dobrej woli stron" (przestrzegania umowy mimo że prawnie
    jest nieskuteczna), czyli żeby ją uwiarygodnić na początek
    trzeba by znaleźć prawnika który już wykazał że takich umów
    dotrzymuje... :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 16. Data: 2004-05-03 18:30:48
    Od: "Alek" <a...@A...onet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Sat, 1 May 2004, Alek wrote:

    [...]
> [...]
    A może spróbujesz mi wyjaśnić co znaczą użyte przez Mecenasa słowa:
    "to jest wolny zawód."

    > Zastrzegam że nie zajmuję stanowiska po żadnej stronie,
    > wręcz sam mam miejscami zastrzeżenia do panującego nam
    > miłościwie porządku prawnego.

    Delikatnie to ująłeś i proszę tylko nie "miłościwie" :P

> [...]

    > Po prawdzie tego nie wiem. Ale wyraźnie odwołujesz się
    > do *własnego przekonania*, a nie do *obowiązujących przepisów*.

    Cytat z Mecenasa: "Za prace należy się wynagrodzenie, a kredyt to
    udzielaja banki."

    Uważam, że tu jest całkiem spore pole do dyskusji.

> [...]
    > nie da się wbić pałą: albo sam dojdziesz dlaczego albo
    > zatkamy nasze łącza próbując cię przekonać :]

    Bez przesadyzmu, łącza niejedno już wytrzymały ;)

    A Mecenas słowem nie wspomniał o istniejącym stanie prawnym, napisał
    tyle, że "się należy"...
    A to, że rozumiem, to wcale nie znaczy, że nie mogę tego krytykować!

    pozdrawiam
    Alek

  • 17. Data: 2004-05-03 19:05:19
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

    Użytkownik "Alek" <a...@A...onet.pl> napisał w wiadomości

    > A może spróbujesz mi wyjaśnić co znaczą użyte przez Mecenasa słowa:
    > "to jest wolny zawód."

    Dlugo trwa przecietny proces.

    --
    SQLwysyn
    370HSSV-0773H

  • 18. Data: 2004-05-03 20:13:19
    Od: alex747<a...@o...pl>

    > Poszukuję kancelarii, która prowadzi sprawy wyłącznie za prowizję (za to wys
    > oką) i przejmuje na siebie wszystkie koszty.

    Kiedy czytałem co niektóre posty w tym wątku słabo się mnie zrobiło. Po
    przeczytaniu tego wszystkiego przyszła mi na myśl następująca rada dla vito:
    Najlepiej idź do psychiatry i umów się z nim, że zapłacisz mu jak cię wyleczy. I
    niech jeszcze pokrywa wszystkie koszty.

    a'lex

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 19. Data: 2004-05-03 21:13:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 May 2004, Alek wrote:
    [...]
    >+ A może spróbujesz mi wyjaśnić co znaczą użyte przez Mecenasa słowa:
    >+ "to jest wolny zawód."

    To jest kolejny przykład na wybranie sobie najmniej nadającego się
    do określania właściwości przymiotnika - "wolny" jest wieloznaczny,
    do tego nie wiadomo czy go dopiąć do przedmiotu, podmiotu czy
    czynności :]
    Nie mnie bić :)
    Nie jestem "wolnozawodowcem" :|

    [...]
    >+ Delikatnie to ująłeś i proszę tylko nie "miłościwie" :P

    To też taka zwyczajowa formułka, raczej dająca do myślenia
    niż zawierająca realną treść ;)

    [...]
    >+ > do *własnego przekonania*, a nie do *obowiązujących przepisów*.
    >+
    >+ Cytat z Mecenasa: "Za prace należy się wynagrodzenie, a kredyt to
    >+ udzielaja banki."

    No, ale Mecenas ma posługiwanie się prawem zakodowane w odruchach,
    weź to pod uwagę. Nie byłoby niczym dziwnym jakby przydzielił ze
    dwa czy trzy numery artykułów zamiast wypowiedzi :)

    >+ Uważam, że tu jest całkiem spore pole do dyskusji.

    Bynajmniej ci go nie odmawiam :)
    Oczywiście Mecenas też nie był ścisły jako że potoczne określenie
    "za pracę" nie jest jednoznaczne, a najwyraźniej tego znaczenia
    użył. W stosunku pracy wynagrodzenie należy się już za "pozostawanie
    do dyspozycji" :)

    [...]
    >+ > zatkamy nasze łącza próbując cię przekonać :]
    >+
    >+ Bez przesadyzmu, łącza niejedno już wytrzymały ;)

    Hm... przyznaję ci rację !

    >+ A Mecenas słowem nie wspomniał o istniejącym stanie prawnym, napisał
    >+ tyle, że "się należy"...
    >+ A to, że rozumiem, to wcale nie znaczy, że nie mogę tego krytykować!

    Ależ możesz :)
    Tyle że z "się należy", skoro Mecenas NIE określił płaszczyzny - to
    biorąc pod uwagę nazwę grupy i wnioskując stąd iż to płaszczyzna
    *formalnoprawna* trzeba uznać że miał rację :]
    IMHO nie przedstawił "swojego poglądu", a nawet jeśli - to "swój
    pogląd" ale na obowiązujące prawo. I w tym zakresie ma najwyraźniej
    rację :]

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 20. Data: 2004-05-03 21:16:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 May 2004, alex747 wrote:
    [...]
    >+ Kiedy czytałem co niektóre posty w tym wątku słabo się mnie zrobiło.

    ...od postów czy uświadomienia sobie co mamy w przepisach ?
    :)

    pozdrowienia, Gotfryd