  • 1. Data: 2005-01-16 13:04:45
    Temat: nowelizacja krio
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Wczoraj wysłuchjałem peanów dziennikarskich na temat nowelizacji
    przeopisów o ustrojach majątkowych małzeńskich - że to bardzo korzystne
    itd.

    Zajrzałem do przepisów... i powiedzcie mi, czy ja zgłupiałem z przeuczenia
    i nie potrafię zinterpretować prostego przepisu, czy tez rzeczywiście nowe
    przepisy pogarszają sytuacje małżonków.

    Chodzi mi z grupsza o to, że do tej pory nieważne były te zobowiązania
    zaciągnięte bez zgody drugiego małżonka, które przekraczały zakrers
    zwykłego zarzadu majatkiem wspólnym. Przykładowo niewazne było poręczenie
    kredytu w większym rozmiarze, zbucie lub zakup rzeczy ruchomej o dużej
    wartości, zakup, zbycie, nabycie nieruchomości ze srodków wchodzących w
    skąłd majątku wspólnego. A zatem jak mąż poręcył kredyt bez zgody zony to
    żona mogła całkowicie uniemożliwić egzekucję podnosząc zarzut nieważności
    samej umowy.

    Natomiast w nowych przepisach nie ma już pojęcia czynności
    przekraczających zwykły zarząd, tylko pojęcie czynności dotyczących
    majątku wspólnego. Wśród tych czynności wyróżnoino takie, które dla swej
    wazności wymagają zgody małżonka - głownie te dotyczące nieruchomosi
    wspólnej. Pozostałe czynności dotyczące majątku wspólnego - a zatem np
    poręczenie kredytu czy też kupno samochodu nie wymagają dla swej ważności
    zgody małżonka, ograniczono jedynie możliwośc egzekwowania należności z
    majątku wspólnego do tego pochodzacego z wynagrosdzenia za pracę i z przaw
    autorskich tego co zaciągnął zobowiązanie (inaczej mówiąc odpowiedzialność
    w zasadzie taka jak za długi zaciągnięte przed małżeństwem). Wypadła przy
    tym możliwość ograniczenia odpowiedzialności z uwagi na ZWS.

    A zatem - do 20 stycznia 2005 r. jeżeli małżonek poręczy kredyt bez zgody
    drugiego, to umowa jest nieważna i nie ma wogóle możliwości egzekwowania z
    majątku wspólnego. Po 20 stycznia jeżeli małżonek poręczył kredyt bez
    zgody drugiego umowa jest wazna, ale egzekwować można tylko z majątku
    odrębnego i wynagrodzenia za pracę oraz dochodzów z praw autorskich etc.

    Inaczej mówiąc nowelizacja jest dla małonków niekorzystna, albowiem
    ogranicono krąg umów nieważnych z powodu braku zgody drugiego małżonka i
    po jej wejściu w zycie możliwe jest egzekwowanie z majątku wspólnego także
    zobowiązań zaciągniętych bez zgody drugiego małżonka.

    Mam rację, czy zrobiłem gdzieś błąd w wykładni?

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 2. Data: 2005-01-16 13:43:33
    Temat: Re: nowelizacja krio
    Od: Johnson <J...@n...pl>

    Rodrig Falkenstein napisał(a):
    [ciach ...]

    Troszkę masz racji ;)
    Ale jak się na to spojrzy to i trochę prawdy jest w słowach dzinikarzy że nowelizacja
    polepsza
    sytuację małżonków. W końcu wierzyciele zazwyczaj tez mają małżonków - ich sytuacja
    bedzie lepsza ;)

    --
    :) Johnson

  • 3. Data: 2005-01-19 03:33:30
    Od: stern <s...@p...net.pl>

> [...]

    > także zobowiązań zaciągniętych bez zgody drugiego małżonka.
    >
    > Mam rację, czy zrobiłem gdzieś błąd w wykładni?

    mnie się podoba inna możliwość.

    Skoro brak bedzie czynnosci zwyklego zarzadu, tzn. ze malzonek
    naduzywajacy, moze wyprzedawac co mu sie zywnie podoba i nikt mu tego
    nie zakwestionuje.

    Ciekawym kiedy dziennikarze podniosa lament, że sejm skrzywdzil polskie
    rodziny.

    --
    http://bdp.e-wro.com
    GG: 4494911

  • 4. Data: 2005-01-19 15:52:14
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Wed, 19 Jan 2005 04:33:30 +0100, stern <s...@p...net.pl> napisał:

    > mnie się podoba inna możliwość.
    >
    > Skoro brak bedzie czynnosci zwyklego zarzadu, tzn. ze malzonek
    > naduzywajacy, moze wyprzedawac co mu sie zywnie podoba i nikt mu tego
    > nie zakwestionuje.

    Zabór przedmiotów nalezacych do majatku wspolnego kwalifikowany jest jako
    przywłaszczenie. Ale jak sprzeda samochód za 100 zł i kupi za to dziecku
    rowerek to faktycznie nie ma się do czego przyczepić.

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 5. Data: 2005-01-19 21:37:09
    Od: stern <s...@p...net.pl>

> [...]

    > jako przywłaszczenie. Ale jak sprzeda samochód za 100 zł i kupi za to
    > dziecku rowerek to faktycznie nie ma się do czego przyczepić.

    aha, czyli krio mowi ze cos komus wolno, a kk, ze za to jest kara?
    Normalnie cos mi nie gra w tym rozumowaniu.

  • 6. Data: 2005-01-20 08:36:48
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Wed, 19 Jan 2005 22:37:09 +0100, stern <s...@p...net.pl> napisał:

    > aha, czyli krio mowi ze cos komus wolno, a kk, ze za to jest kara?
    > Normalnie cos mi nie gra w tym rozumowaniu.

    Krio nie mówi, że wolno. Mówi tylko, że taka umowa będzie ważna.

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 7. Data: 2005-01-20 20:08:08
    Od: stern <s...@p...net.pl>

    Rodrig Falkenstein napisał(a):

    > Krio nie mówi, że wolno. Mówi tylko, że taka umowa będzie ważna.

    przepraszam, ale nie nadążam. Tzn. umowa będzie ważna, ale nie wolno, tak?

  • 8. Data: 2005-01-21 09:13:30
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Thu, 20 Jan 2005 21:08:08 +0100, stern <s...@p...net.pl> napisał:

    > przepraszam, ale nie nadążam. Tzn. umowa będzie ważna, ale nie wolno,
    > tak?

    Istnieje różnica miedzy nieważnością na gruncie prawa cywilnego i
    bezprawnością na gruncie prawa karnego. Np umowa kupna samochodu od
    złodzieja będzie ważna (choć co do zasady bezskuteczna) ale samo kupno
    będzie bezprawne na gruncie prawa karnego.

    --
    Falkenstein
    skazania.