  • 1. Data: 2005-01-16 13:30:43
    Temat: nieautoryzowany dostep do bazy danych
    Od: "Pawel" <k...@o...pl>

    Sytuacja jest jak nastepuje:
    Firma nabyla legalnie program do prowadzenia gospodarki magazynowej i
    wystawiania faktur (nazwijmy go na potrzeby tego watku SuperFra). Program
    ten opiera sie na ktoryms z ogolnie dostepnych silnikow bazodanowych, czy to
    komercyjnym (jak Microsoft SQL Server), czy darmowym (jak Firebird). Czesto
    dostep do bazy danych, tworzonej przez firme (to sa przeciez ich faktury,
    PZ-tki i inne dokumenty) jest na haslo, ktore jest zaszyte w programie, ale
    oczywiscie istnieja narzedzia i sposoby, aby takie haslo poznac (nie dotyczy
    to wszystkich baz danych, ale wiekszosci tych popularnych tak). Czy jesli
    napisze program, ktory bedzie do tej bazy klienta mial dostep, pobierajac z
    tamtad dane, to bedzie przestepstwo? Producent SuperFra zapewne nie udzieli
    mi oficjalnego pozwolenia na taka operacje. A ja potrzebuje porobic sobie
    rozne zestawienia, ktorych SuperFra nie posiada standardowo. Bazy tej nie
    zamierzam w zaden sposob modyfikowac, chodzi mi tylko o odczyt.

    PK

  • 2. Data: 2005-01-16 14:38:40
    Temat: Re: nieautoryzowany dostep do bazy danych
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    nie
    > zamierzam w zaden sposob modyfikowac, chodzi mi tylko o odczyt.

    to bedzie zwykly "wlam" niezalenzie od tego jakie beda twoje zamiary.

    P.

  • 3. Data: 2005-01-16 15:16:11
    Od: "Pawel" <k...@o...pl>

    > to bedzie zwykly "wlam" niezalenzie od tego jakie beda twoje zamiary.

    Ale kto jest wlascicielem danych? Oczywiscie calosc dzieje sie za wyraznym
    przyzwoleniem Firmy.

    PK

  • 4. Data: 2005-01-16 15:22:41
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > Ale kto jest wlascicielem danych? Oczywiscie calosc dzieje sie za
    wyraznym
    > przyzwoleniem Firmy.

    wlascicielem danych jest firma do ktorej serwer nalezy. Jezeli sie na to
    zgadzaja
    niech Ci to na pismie dadza bo mozesz miec niespodzianke kiedy staniesz
    sie im
    niepotrzebny.

    P.

  • 5. Data: 2005-01-16 15:36:53
    Od: "Pawel" <k...@o...pl>

> [...]
    > zgadzaja
    > niech Ci to na pismie dadza bo mozesz miec niespodzianke kiedy staniesz

    Widze, ze sytuacje opisalem nie do konca jasno, przyznaje bez bicia. Nie
    chodzi o zadna witryne WWW. Serwer stoi w Firmie, program SuperFra
    uruchamiany jest na koncowkach sieci lokalnej LAN i przez nia laczy sie z
    serwerem, calosc nie ma wyjscia na swiat (co akurat nie ma znaczenia w tym
    przpadku). Firma zamawia u mnie program, ktory na tych danych,
    wyprodukowanych przez SuperFra, wykonuje dodatkowe analizy, ktorych
    standardowo SuperFra nie umozliwia.

    PK

  • 6. Data: 2005-01-16 16:06:09
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

> [...]
    > przpadku). Firma zamawia u mnie program, ktory na tych danych,
    > wyprodukowanych przez SuperFra, wykonuje dodatkowe analizy, ktorych

    no to wszystko jest ok.

    P.

  • 7. Data: 2005-01-16 16:10:11
    Od: "Pawel" <k...@o...pl>

    > no to wszystko jest ok.

    uff, dzieki!! :)

    pzdr
    PK

  • 8. Data: 2005-01-16 16:12:29
    Od: "Przemek R." <p...@t...gazeta.pl>

    > uff, dzieki!! :)

    co innego jak bys ingerowal w sam program FakturaSupr czy jak go tam
    nazwales.
    Przerabial go itp bez zgody autora.

    P.

  • 9. Data: 2005-01-16 16:19:33
    Od: "Pawel" <k...@o...pl>

    > co innego jak bys ingerowal w sam program FakturaSupr czy jak go tam
    > nazwales.
    > Przerabial go itp bez zgody autora.

    Z tego zdaje sobie sprawe, dlatego wyraznie zaznaczylem, ze chodzi tylko i
    wylacznie o dane wyprodukowane przez SuperFra.

    PK

  • 10. Data: 2005-01-16 21:00:45
    Od: "Ajron" <ajron77@#wytnijto#poczta.fm>

    Użytkownik "Pawel" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Bazy tej nie
    > zamierzam w zaden sposob modyfikowac, chodzi mi tylko o odczyt.

    Poczytaj sobie w umowie tego programu, co jest obiete ochrona.
    Generalnie jest tak, ze dane sa wlasnoscia firmy, ktora przetwarza te dane
    (sa wyjatki ).
    Takze, mysle ze spokojnie mozesz sie podpiac czymkolwiek pod ta baze danych
    i robic z nia co chcesz (dla pewnosci tylko sprawdz ta umowe).

    Ajron.