  • 1. Data: 2010-07-20 09:20:40
    Temat: niezapięte pasy pasażera
    Od: Maurycy Menke <g...@p...pl>

    Witam.
    Niedawno miałem wypadek samochodowy. Pasażerka, mimo mojego wezwania,
    nie zapięła pasów. W rezultacie znalazła się na przedniej szybie z
    ciężkim połamaniem. Czy grozi mi jakaś kara za przewożenie osoby bez
    pasów, czy też to było na jej odpowiedzialność?
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2010-07-20 09:38:25
    Temat: Re: niezapięte pasy pasażera
    Od: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2010-07-20 11:20, Maurycy Menke pisze:
> [...]
    > ciężkim połamaniem. Czy grozi mi jakaś kara za przewożenie osoby bez
    > pasów, czy też to było na jej odpowiedzialność?

    Teoria teorią, praktyka praktyką a prawo prawem. Niby odpowiada osoba
    która nie zapięła (pasażer) ale kierowcę można ukarać mandatem.

    Za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa odpowiada osoba która tego
    obowiązku nie dopełniła. Niezależnie od mandatu który może zostać
    nałożony na pasażera za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa,
    kierujący pojazdem również (dodatkowo) może zostać ukarany mandatem w
    wys. 100 zł za kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów nie
    korzystających z pasów bezpieczeństwa (art. 45 ust. 2 pkt 3 Ustawy z
    dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108
    poz. 908). źródło: policja.pl

    We Włoszech z kolei NSA orzekł że odpowiada kierowca, który powinien
    pasażera który nie chce zapiąć pasów wysadzić z samochodu lub zaprzestać
    kontynuowania jazdy.

    http://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/39443
    2,pasazer_nie_chce_zapiac_pasow_musi_wysiasc.html

    Tak więc trochę na dwoje babka wróżyła.

    --
    MZ

  • 3. Data: 2010-07-20 09:52:05
    Od: "Negro" <3...@w...pl>

    na j3ej miejscu dochodziłbym od ciebie odzszkodowanie na drodze cywilnej za
    to że nie pozwoliłeś zapionc jej pasów

    jk

  • 4. Data: 2010-07-20 10:15:11
    Od: Maurycy Menke <g...@p...pl>

    Tak mi się wydawało. Sęk w tym, że nieposłusznej pasażerki wysadzić nie
    mogłem, bo skończyłoby się to problemami większymi niż 100 zł.

  • 5. Data: 2010-07-20 10:44:27
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 20-07-2010 11:20, Maurycy Menke pisze:
> [...]
    > ciężkim połamaniem. Czy grozi mi jakaś kara za przewożenie osoby bez
    > pasów, czy też to było na jej odpowiedzialność?

    O mandatach już było. Ale to są kwestie formalne.

    Dlaczego w ogóle ruszyłeś, jeżeli pasażerka nie miała zapiętych pasów?
    To twoja szefowa czy jakaś inna ważna osobistość, której bałeś się
    drażnić? Teściowa?
    Ile razy "wzywałeś"? Obejrzałeś sie do tyłu, rzuciłeś "proszę zapiąć
    pasy" i pojechałeś nie czekając co dalej?
    Nastąpiła w ogóle jakaś wymiana zdań? Masz pewność, że pasażerka
    słyszała to Twoje "wezwanie"?

    A co do odpowiedzialności - a kto jest odpowiedzialny za sam wypadek?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 6. Data: 2010-07-20 10:54:27
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Tue, 20 Jul 2010 12:44:27 +0200, Maddy napisał(a):
    > Dlaczego w ogóle ruszyłeś, jeżeli pasażerka nie miała zapiętych pasów?
    > To twoja szefowa czy jakaś inna ważna osobistość, której bałeś się
    > drażnić? Teściowa?

    Też nie rozumiem tych "wzywających ale odpuszczających"... Ja nie ruszę,
    dopóki się wszyscy nie zapną - i choć niektórzy znajomi i część rodziny
    psioczy, to pomrukując w końcu się zapinają... A jak się odepną w czasie
    jazdy to już nie ma przebacz - auto od razu alarmuje :)

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 7. Data: 2010-07-20 11:07:24
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 20-07-2010 12:54, Jacek Osiecki pisze:

> [...]
    > psioczy, to pomrukując w końcu się zapinają... A jak się odepną w czasie
    > jazdy to już nie ma przebacz - auto od razu alarmuje :)

    No kolega pisze, że straszne problemy by miał jakby nie chciał jechać z
    niezapiętą pasażerka.
    Jestem ciekawa jakie to straszne problemy?

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2010-07-20 11:09:11
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 20-07-2010 12:15, Maurycy Menke pisze:
    > Tak mi się wydawało. Sęk w tym, że nieposłusznej pasażerki wysadzić nie
    > mogłem, bo skończyłoby się to problemami większymi niż 100 zł.

    A uchyla rąbka tajemnicy - jakież to straszne problemy może spowodować
    zmuszenie pasażera do zapięcia pasów?
    Wyobraźnia mnie jakoś dziś zawodzi.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2010-07-20 11:09:49
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 2010-07-20 12:15, Maurycy Menke pisze:
    > Tak mi się wydawało. Sęk w tym, że nieposłusznej pasażerki wysadzić nie
    > mogłem, bo skończyłoby się to problemami większymi niż 100 zł.

    Ratowałeś jej w ten sposób życie, czy może nie chciałeś ulec szefowej?
    Bo asertywność w tej materii powinna w końcu zapanować.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 10. Data: 2010-07-20 11:14:54
    Od: Kapsel <k...@p...onet.pl>

    Tue, 20 Jul 2010 13:09:11 +0200, Maddy napisał(a):

    > A uchyla rąbka tajemnicy - jakież to straszne problemy może spowodować
    > zmuszenie pasażera do zapięcia pasów?
    > Wyobraźnia mnie jakoś dziś zawodzi.

    Może np. zostać wydziedziczony, czy inne takie ;)

    --
    Kapsel
    http://kapselek.net