  • 1. Data: 2010-07-20 10:18:34
    Temat: Jak uniknąć oszustwa przy sprzedaży nieruchomości ?
    Od: "Matti" <m...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich,

    Dużo ostatnio się widuje w TV programów "ostrzegawczych" (reportaży) o
    osobach, które padły ofiarą oszustwa przy kupnie lub sprzedaży nieruchomości
    (np. mieszkania). A to ktoś sprzedał, ale nie dostał należności; a to ktoś
    kupił, ale z lokatorem, który nie chce się wynieść, itp. Przy tym indagowane
    ofiary zwykle twierdzą, że od strony formalno-prawnej wszystko było
    załatwione "lege artis", a mimo to do oszustwa doszło.

    W związku z tym mam pytanie: Czy ktoś wie, jak postępować żeby uniknąć tego
    typu sytuacji przy sprzedaży mieszkania ? Tzn. zagwarantować sobie, że za
    sprzedane mieszkanie na pewno otrzymamy należność?

    Wiem, że najprościej byłoby zażądać zapłaty z góry. Kłopot w tym, że często
    osoby kupujące nie mają gotówki albo w ogóle nie mają tyle aktywów i dopiero
    mają brać kredyt, i czasem mówią, że to nie oni nam przeleją, tylko ten bank
    co im kredytu udziela... Krótko mówiąc, nie szukam zwięzłej, ale
    nieprecyzyjnej (ogólnikowej) odpowiedzi. Wdzięczny będę natomiast za
    odpowiedzi precyzyjne, uwzględniające możliwie jak najwięcej wariantów
    ekonomiczno-prawnych stosowanych przy tego typu transakcjach.

    Pozdrawiam :-)

    M.

  • 2. Data: 2010-07-20 10:32:29
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-07-20 12:18, Matti pisze:

> [...]
    > ofiary zwykle twierdzą, że od strony formalno-prawnej wszystko było
    > załatwione "lege artis", a mimo to do oszustwa doszło.

    Naprawdę tak uważasz, że ostatnio nasiliła się tego typu przestępczość?

    IMHO to promile wszystkich transakcji zawieranych na rynku aczkolwiek
    rozumiem niepokój gdy najczęściej na szali kładzie się wtedy cały
    życiowy dorobek.

    A sposobów na uniknięcie kłopotów tyle ile kupujących - poszukaj trochę
    wśród postów na tej grupie to zrozumiesz dlaczego trudno wymienić te
    najskuteczniejsze. Każdy dyskutant ma swój, sprawdzony i niezawodny. ;)

    --
    SPP

  • 3. Data: 2010-07-20 12:25:17
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 20 Lip, 12:18, "Matti" <m...@p...onet.pl> wrote:
    > W związku z tym mam pytanie: Czy ktoś wie, jak postępować żeby uniknąć tego
    > typu sytuacji przy sprzedaży mieszkania ? Tzn. zagwarantować sobie, że za
    > sprzedane mieszkanie na pewno otrzymamy należność?

    Ludzie prawią, że kupowane od komornika jest 100% pewne bo nie może
    mieć "wad prawnych",
    ale czy to prawda tego pewny nie jestem :>

    Pzdr.
    L.

  • 4. Data: 2010-07-20 14:39:50
    Od: "Amir" <d...@S...pl>

    > A sposobów na uniknięcie kłopotów tyle ile kupujących - poszukaj trochę
    > wśród postów na tej grupie to zrozumiesz dlaczego trudno wymienić te
    > najskuteczniejsze. Każdy dyskutant ma swój, sprawdzony i niezawodny. ;)

    z tym niezawodnym to bym się nie zgodzil :)

    Właśnie będe pozbywał się ładnej działki w górach
    a co tam zareklamuję:
    http://www.baborow.com/gory/
    :)

    I chciałem, aby przelał najpierw pieniądze poźniej akt notarialny.
    na to się nie zgodził kupujący

    Ostatecznie ma być gotówka u notariusza.

    Ale skąd mam wiedzieć czy nie będzie jakaś lewa?
    tej pewności nie ma.

    Wydaje mi się, że nie ma pewnego sposobu
    każda ze stron jest zagrożona w pewnien sposób

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2010-07-20 14:58:25
    Temat: Re: Jak unikn?? oszustwa przy sprzeda?y nieruchomo?ci ?
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-07-20 16:39, Amir pisze:

    > I chcia?em, aby przela? najpierw pieni?dze po?niej akt notarialny.
    > na to si? nie zgodzi? kupuj?cy
    A dlaczego nie zgodziłeś się na przelew _po_ podpisaniu moy?

    > Ostatecznie ma by? got?wka u notariusza.
    >
    > Ale sk?d mam wiedzie? czy nie b?dzie jaka? lewa?
    > tej pewno?ci nie ma.

    No właśnie.
    A trudno przelać fałszywe. :)

    > Wydaje mi si?, ?e nie ma pewnego sposobu
    > ka?da ze stron jest zagro?ona w pewnien spos?b

    I dlatego każda sądzi, że _jej_ sposób jest najlepszy w takim przypadku. :)

    --
    spp

  • 6. Data: 2010-07-20 21:20:12
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Amir" <d...@S...pl> napisał

    > I chciałem, aby przelał najpierw pieniądze poźniej akt notarialny.
    > na to się nie zgodził kupujący

    Nic dziwnego.

    > Ostatecznie ma być gotówka u notariusza.

    Takie sumy gotówką to płacą mafiozi a nie normalni ludzie.

    > Ale skąd mam wiedzieć czy nie będzie jakaś lewa?
    > tej pewności nie ma.
    >
    > Wydaje mi się, że nie ma pewnego sposobu
    > każda ze stron jest zagrożona w pewnien sposób

    A od czego notariusz? To on powinien zaproponować rozwiązanie.
    Ma konto depozytowe. Kupujący przelewa na konto notariusza przed
    podpisaniem aktu a notariusz przelewa na konto sprzedającego po
    podpisaniu umowy i wydaniu nieruchomości. W umowie zawiera się
    odpowiednie warunki, terminy, klauzule. Notariusz ma to wszystko
    wiedzieć i właściwie przeprowadzić albo jest dupa i idźcie do innego.

  • 7. Data: 2010-07-21 06:48:00
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 20 Lip, 16:39, "Amir" <d...@S...pl> wrote:

> [...]
    > na to się nie zgodził kupujący
    >
    > Ostatecznie ma być gotówka u notariusza.
    >
    > Ale skąd mam wiedzieć czy nie będzie jakaś lewa?

    Praktyczne rozwiazanie to takie, ze zakladasz rachunek bankowy w tym
    samym banku co ma kupujacy.
    Obecnie wiekszosc bankow ma wewnetrzne systemy działające "on line" to
    znaczy, ze przelew realizowany w ramach tego samego banku, jest
    widoczny na rachunku uznawanym natychmiast po operacji.
    Zatem u notariusza z laptopem, dostep do rachunku internetowego i
    przelew.
    Widzisz kase na wlasnym rachunku, podpisujesz akt.

  • 8. Data: 2010-07-21 06:55:26
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-07-21 08:48, VoyteG pisze:

    > Widzisz kase na wlasnym rachunku, podpisujesz akt.

    Jako kupujący w życiu nie przeleję pieniędzy _przed_ podpisaniem przez
    sprzedającego. :)

    --
    spp

  • 9. Data: 2010-07-21 06:56:31
    Od: VoyteG <V...@h...com>

    On 21 Lip, 08:55, spp <s...@o...pl> wrote:

    > Jako kupujący w życiu nie przeleję pieniędzy _przed_ podpisaniem przez
    > sprzedającego. :)

    To można pokombinować jakiś element synchronizacji wzajemnej :)

  • 10. Data: 2010-07-21 07:01:55
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2010-07-21 08:56, VoyteG pisze:

    > To można pokombinować jakiś element synchronizacji wzajemnej :)

    Podpisanie aktu przez obie strony - przelanie/wypłata pieniędzy -
    wydanie aktu przez notariusza. :)

    --
    spp