    From: MZ <"mcold0[wyt]"@poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: niezapięte pasy pasażera
    Date: Tue, 20 Jul 2010 11:38:25 +0200

    W dniu 2010-07-20 11:20, Maurycy Menke pisze:
    > Witam.
    > Niedawno miałem wypadek samochodowy. Pasażerka, mimo mojego wezwania,
    > nie zapięła pasów. W rezultacie znalazła się na przedniej szybie z
    > ciężkim połamaniem. Czy grozi mi jakaś kara za przewożenie osoby bez
    > pasów, czy też to było na jej odpowiedzialność?

    Teoria teorią, praktyka praktyką a prawo prawem. Niby odpowiada osoba
    która nie zapięła (pasażer) ale kierowcę można ukarać mandatem.

    Za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa odpowiada osoba która tego
    obowiązku nie dopełniła. Niezależnie od mandatu który może zostać
    nałożony na pasażera za jazdę bez zapiętych pasów bezpieczeństwa,
    kierujący pojazdem również (dodatkowo) może zostać ukarany mandatem w
    wys. 100 zł za kierowanie pojazdem przewożącym pasażerów nie
    korzystających z pasów bezpieczeństwa (art. 45 ust. 2 pkt 3 Ustawy z
    dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r Nr 108
    poz. 908). źródło: policja.pl

    We Włoszech z kolei NSA orzekł że odpowiada kierowca, który powinien
    pasażera który nie chce zapiąć pasów wysadzić z samochodu lub zaprzestać
    kontynuowania jazdy.

    http://www.gazetaprawna.pl/wiadomosci/artykuly/39443
    2,pasazer_nie_chce_zapiac_pasow_musi_wysiasc.html

    Tak więc trochę na dwoje babka wróżyła.

    --
    MZ