  • 1. Data: 2003-07-24 08:08:21
    Temat: nietypowa sprawa (uwaga-dłuższy wstęp)
    Od: Monika <n...@h...com>

    Witam.

    Ostatnio, podczas spaceru, zostaliśmy oblani - ja i mój
    pięciomiesięczny synek, spiący w wózku - wiadrem moczu. Chlustnęła nas
    przez siatkę starsza pani.
    O szkodach mówić chyba nie muszę - wózek do prania chemicznego;
    ubranko, pościel, grzechotka, smoczek do wyrzucenia, podobnie torba i
    parasolka - plamy niestety nie zeszły.
    Od razu zadzwoniłam do furtki tej posesji, wyszła inna pani i po
    wysłuchaniu mojej wersji wydarzeń stwierdziła, że ona tu nie mieszka i
    to w ogóle niemozliwe. Chciała dyskutować dłużej, ale ponieważ dziecko
    płakało, wszystko śmierdziało wróciłam do domu.

    Mniej więcej pół godziny po zajściu mój teść zgłosił sprawę na policji.
    Panowie przyjechali, spisali protokół, obejrzeli mokrą plamę na
    chodniku i pojechali. Okazało się, że oblała nas pani (lat ok. 80), a
    nieczystości pochodziły od jej męża, człowieka przykutego do wózka.

    Mój syn jest alergikiem, dostał po tym wypadku dość powaznego
    uczulenia, byliśmy u lekarza, brał preparat przeciwhistaminowy.

    Mąż udał się do tych państwa, aby poinformować o szkodach i
    zaproponować im pokrycie szkód. Niestety, syn i synowa osoby, która nas
    oblała, odmówili, byli agresywni. Mąż (oczywiście wraz ze świadkiem) od
    razu pojechał na policję i powiedział, że w takim razie złożymy wniosek
    o oddanie sprawy pod sąd grodzki. Złożyłam, teraz czekamy na sprawę.

    Mam tylko pytanie dotyczące odszkodowania - mam kwit z pralni, będe
    chciała też zwrotu kosztów (oczywiście przybliżonych) zniszczonych
    rzeczy. Mam również zaświadczenia od lekarza, w jakim stanie zostało
    przywiezione dziecko. Ale znajomy student prawa zasugerował mi żądanie
    odszkodowania za szkody moralne. Czy powinnam go żądać i w jakiej
    wysokości (oczywiście chodzi mi o rząd wielkości)?

    Poza tym syn tej pani będzie pewnie próbował udowodnić, że jego matka
    jest osobą leciwą i w związku z tym nie może odpowiadać za to, co
    zrobiła? Jak wygląda odpowiedzialność za takie czyny i czy w razie
    czego mogę żądać rekompensaty za straty od tego pana?
    Nie chcę wycisnąć ze starszej osoby nie wiadomo jakich pieniędzy, ale
    nie jestem superbogata, pranie chemiczne tanie nie jest, a w ogóle
    teraz brzydzę się tego wózka pomimo tego, że jest czysty. W domu jest
    kanalizacja i wylewanie takich rzeczy na ulicę, przez siatkę, jest po
    prostu niedopuszczalne. Dodam, że w domu jest kanalizacja, a posesja
    jest zadbana, dom ładny...

    Może mi ktoś doradzi?

    Z góry dziękuję i pozdrawiam,
    Monika i 5-miesięczny bąbelek.

  • 2. Data: 2003-07-24 09:15:25
    Temat: Re: nietypowa sprawa (uwaga-dłuższy wstęp)
    Od: "jola" <b...@w...pl>

    hymm... tak na szybko,
    to co ponizej to jedynie moja
    opinia w oparciu o czytane na tej grupie
    posty.
    W zakresie prawa karnego można domagać
    się ścigania z "urzedu" (np. pobicie)

    Gdyby ta "osoba" fizycznie uszkodziła Ciebie
    lub dziecko (piąchą w nos)
    no to zgłaszasz incydent do Prokuratury lub
    na Policji, wraz z wnioskiem o ściganie.

    Gdyby ta "osoba" znieważyła Cię publicznie
    (lub Twoje dziecko) wyzwiskami, obelgami
    no to tryb prywatno procesowy , czyli wnosisz
    własny akt oskarżenia bezpośrednio do Sądu.

    W opisanej sytuacji ...doprawdy nie wiem jaka
    powinna być kwalifikacja. Może ktoś inny coś dopowie.

    Jedno jest jednak pewne. Opisany czyn był czynem
    niedozwolonym (szukaj 415-420 kc) i na tej podstawie
    możesz dochodzić przed Sądem Cywilnym roszczenia
    odszkodowawczego. Naprawienia rzeczywistej szkody,
    którą jednak będziesz musiała udowodnić.
    A więc wszelkie rachunki, za np. pranie, leczenie etc.

  • 3. Data: 2003-07-24 13:07:38
    Temat: Odp: nietypowa sprawa (uwaga-dłuższy wstęp)
    Od: "brett" <b...@i...pl>

[...]

    Możesz domagać się oprócz odszkodowania ( w imieniu dziecka ) takze
    zadośćuczynienia za wywołanie rozstroju zdrowia ( czyli tego, co nazywasz
    odszkodowaniem za szkody moralne ).
    Wysokość tego - uznaniowa - musisz udowodnić sądowi, jak fatalnie to
    wpłynęło na samopoczucie rodziny.

    Poza tym syn tej pani będzie pewnie próbował udowodnić, że jego matka
    jest osobą leciwą i w związku z tym nie może odpowiadać za to, co
    zrobiła?

    Kobieta ta tylko wówczas będzie wolna od odpowiedzialności, gdy wykaże, że
    znajdowała się w stanie wyłączającym świadome albo swobodne powzięcie
    decyzji i wyrażenie woli - czyli że n.p. cierpi na poważną demencję starczą.
    gdyby udało się jej to wykazac, odpowiedzialny jest ten, kto wykonywał stała
    pieczę nad tą kobietą, czyli prawdopodobnie jej syn czy inny członek
    rodziny.

    swoją drogą , interweniuj na policji, by ukarali babę grzywną za wykroczenie
    z art 75 kodeksu wykroczeń

    BS

  • 4. Data: 2003-07-24 17:19:16
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Z tego co zrozumiałem to sprawa została potraktowana jako wykroczenie.
    Jaki art. ?

    Jednakże, gdy dochodzi do zniszczenia mienia, można mówić także o
    przestępstwie z kodeksu karnego.
    Jednakże jest to czyn ścigany na wniosek pokrzywdzonego. Gdybyście chcieli
    dochodzić swoich spraw w takiej drodze, trzeba wprost powiedzieć, że chcecie
    złożyć wniosek o ściganie zniszczenia mienia. Ale podejrzewam umorzenie ze
    wzgl. na niska szkodliwość społeczną.Oprócz tego można dołączyć powództwo
    cywilne o odszkodowanie.

    Niezależnie od prób ukarania starszej pani i wyników tychże prób można
    dochodzić odszkodowania za straty (mienie, leczecznie itp) na drodze
    cywilnej, polecam.

    IMHO Jeśli potraficie wykazać, że faktycznie zostały naruszone jakieś dobra
    osobiste (o których mowa w kc, np. wizerunek, dobre imię itd) to zawsze
    mozna mowić o stratach moralnych.
    Polecam lekturę kc w tymże kontekście.