    From: Monika <n...@h...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: nietypowa sprawa (uwaga-dłuższy wstęp)
    Date: Thu, 24 Jul 2003 08:08:21 +0000 (UTC)

    Witam.

    Ostatnio, podczas spaceru, zostaliśmy oblani - ja i mój
    pięciomiesięczny synek, spiący w wózku - wiadrem moczu. Chlustnęła nas
    przez siatkę starsza pani.
    O szkodach mówić chyba nie muszę - wózek do prania chemicznego;
    ubranko, pościel, grzechotka, smoczek do wyrzucenia, podobnie torba i
    parasolka - plamy niestety nie zeszły.
    Od razu zadzwoniłam do furtki tej posesji, wyszła inna pani i po
    wysłuchaniu mojej wersji wydarzeń stwierdziła, że ona tu nie mieszka i
    to w ogóle niemozliwe. Chciała dyskutować dłużej, ale ponieważ dziecko
    płakało, wszystko śmierdziało wróciłam do domu.

    Mniej więcej pół godziny po zajściu mój teść zgłosił sprawę na policji.
    Panowie przyjechali, spisali protokół, obejrzeli mokrą plamę na
    chodniku i pojechali. Okazało się, że oblała nas pani (lat ok. 80), a
    nieczystości pochodziły od jej męża, człowieka przykutego do wózka.

    Mój syn jest alergikiem, dostał po tym wypadku dość powaznego
    uczulenia, byliśmy u lekarza, brał preparat przeciwhistaminowy.

    Mąż udał się do tych państwa, aby poinformować o szkodach i
    zaproponować im pokrycie szkód. Niestety, syn i synowa osoby, która nas
    oblała, odmówili, byli agresywni. Mąż (oczywiście wraz ze świadkiem) od
    razu pojechał na policję i powiedział, że w takim razie złożymy wniosek
    o oddanie sprawy pod sąd grodzki. Złożyłam, teraz czekamy na sprawę.

    Mam tylko pytanie dotyczące odszkodowania - mam kwit z pralni, będe
    chciała też zwrotu kosztów (oczywiście przybliżonych) zniszczonych
    rzeczy. Mam również zaświadczenia od lekarza, w jakim stanie zostało
    przywiezione dziecko. Ale znajomy student prawa zasugerował mi żądanie
    odszkodowania za szkody moralne. Czy powinnam go żądać i w jakiej
    wysokości (oczywiście chodzi mi o rząd wielkości)?

    Poza tym syn tej pani będzie pewnie próbował udowodnić, że jego matka
    jest osobą leciwą i w związku z tym nie może odpowiadać za to, co
    zrobiła? Jak wygląda odpowiedzialność za takie czyny i czy w razie
    czego mogę żądać rekompensaty za straty od tego pana?
    Nie chcę wycisnąć ze starszej osoby nie wiadomo jakich pieniędzy, ale
    nie jestem superbogata, pranie chemiczne tanie nie jest, a w ogóle
    teraz brzydzę się tego wózka pomimo tego, że jest czysty. W domu jest
    kanalizacja i wylewanie takich rzeczy na ulicę, przez siatkę, jest po
    prostu niedopuszczalne. Dodam, że w domu jest kanalizacja, a posesja
    jest zadbana, dom ładny...

    Może mi ktoś doradzi?

    Z góry dziękuję i pozdrawiam,
    Monika i 5-miesięczny bąbelek.