  • 11. Data: 2007-09-06 21:02:10
    Temat: Re: nieodebranie listu poleconego - skuteczne ?
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fbp48c$8gu$1@atlantis.news.tpi.pl krzysiek
    <k...@p...onet.pl> pisze:

    > zgodnie z art.61kc, który
    > jest najważniejszy, chwilą złożenia drugiej osobie oświadczenia woli
    > jest chwila, gdy doszło to oświadczenie do tej osoby w taki sposób, że
    > mogła zapoznać się z jego treścią; czyli wysłanie pisma nawet listem
    > zwykłym i wrzucenie go do skrzynki na listy na drzwiach mieszkania
    > dłużnika (może być furtka), jest skuteczne, ponieważ doszło do adresata
    > i ma możliwość zapoznania się z treścią pisma; to, czy to zrobi, to już
    > jego problem;
    Pozwolę sobie zauważyć, że to teoria. Mająca oparcie w obowiązującym stanie
    prawnym, ale tylko teoria.
    To nie adresat listu _zwykłego_ wrzuconego do skrzynki ma problem, lecz jego
    nadawca. Jest to problem dowodowy, bowiem ciężar dowodu spoczywana stronie,
    która chce z niego wywieść skutek prawny.
    Zresztą - zgodnie ze wspomnianą teorią - po cóż w ogóle trudzić się i pisac
    list? Czy składanie oświadczenia woli musi być w tym wypadku na piśmie? Otóz
    nie. Nie prościej więc wykrzyczeć swoją wolę adresatowi pod oknem? Albo na
    ulicy? Przecież w ten sposób spełnione zostaną wymagania art. 61 KC. ;)

    --
    Jotte

  • 12. Data: 2007-09-06 21:07:20
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fbp6jm$hjf$1@atlantis.news.tpi.pl krzysiek
    <k...@p...onet.pl> pisze:

    > proszę przeczytać art.61kc - oświadczenie musi zostać tak doręczone,
    No właśnie - proszę przeczytać: złożone, nie doręczone. ;))

    --
    Jotte

  • 13. Data: 2007-09-07 08:35:09
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    >W wiadomości news:fbp6jm$hjf$1@atlantis.news.tpi.pl krzysiek

    > No właśnie - proszę przeczytać: złożone, nie doręczone. ;))
    >
    > --
    > Jotte

    witam

    złożenie dotyczy oświadczenia woli - chwili, w której uznaje się, że to
    oświadczenie woli nabiera skuteczność z punktu widzenia prawa cywilnego i
    wywiera skutki prawne w nim określone; złożenie może nastąpić właśnie przez
    doręczenie (a nie wręczenie) np. za pośrednictwem poczty polskiej;
    doręczenie (złożenie) listem poleconym pozwala temu, który składa takie
    oświadczenie, na wykazanie, że rzeczywiście to zrobił - dowód w sądzie; list
    zwykły - też wystarczy, ale w sądzie musimy wtedy udowodnić, że to zostało
    złożone = doręczone w taki sposób, by adresat mogł się zapoznać z treścią
    oświadczenia zawartego w liście;

    pzdr

  • 14. Data: 2007-09-07 10:03:28
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fbr286$f2t$1@nemesis.news.tpi.pl Krzysiek
    <k...@p...onet.pl> pisze:

> [...]
    > oświadczenie woli nabiera skuteczność z punktu widzenia prawa cywilnego i
    > wywiera skutki prawne w nim określone; złożenie może nastąpić właśnie
    [cut]
    Ależ to wszystko wiadomo, ja tylko żartobliwie zwróciłem uwagę na
    nieprecyzyjny cytat z artykułu 61, to drobiazg.
    ;)

    --
    Jotte