  • 1. Data: 2009-11-24 19:25:40
    Temat: (nie)legalnośc oprogramowania w umowie o dzieło - skutki dla zlecającego
    Od: "MiGAC" <m...@p...onet.pl>

    Witam,

    chciałbym zlecić parę prac grafikowi na umowę o dzieło. W umowie będzie zapis,
    że wykonawca będzie pracował na własnym, legalnym oprogramowaniu, lecz niestety
    zweryfikować tego nie mogę (praca zdalna). Co jeśli tenże niestety pracuje na
    piratach? Czy mogę ponieść za to jakieś negatywne skutki prawne? Mieliście
    podobne sytuacje?

    Z góry dziękuje za odpowiedź.

  • 2. Data: 2009-11-24 19:56:46
    Od: Jacek_P <L...@c...edu.pl>

    MiGAC napisal:
> [...]
    > piratach? Czy mogę ponieść za to jakieś negatywne skutki prawne? Mieliście

    Hm, a co w ogole cie obchodzi na czym bedzie pracowal grafik?
    Moze bedzie dzierzawil, moze leasingowal, moze sam sobie cos wystruga.
    Zawierasz umowe o dzielo i narzedzia wykonawcy to jego broszka, a nie twoja.
    Taka klauzula w umowie jest pozbawiona sensu. Istotniejsze jest zawarcie
    klauzuli o tym, ze wykonawca zapewnia cie, ze dysponuje pelnia praw
    autorskich do wykonanego dziela oraz ze przekazuje ci w zamian za
    honorarium prawa do eksploatacji na wymienionych polach (i tu wylicz
    wszystko, co tylko ci go glowy przyjdzie a gosc zaakceptuje) bez
    oplat tantiemowych. Pamietaj, ze wyliczenie musi byc enumeratywne
    i nie moze to byc zapis typu 'na dowolnych polach eksploatacji',
    bo bedzie niewazny.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek

  • 3. Data: 2009-11-24 21:07:22
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    MiGAC pisze:
> [...]
    > zweryfikować tego nie mogę (praca zdalna). Co jeśli tenże niestety pracuje na

    A jesteś w stanie zweryfikować, czy nie pracuje na kradzionym
    komputerze? Czy nie kradnie prądu od sąsiada? Czy nie używa narkotyków
    do "usprawnienia się" przy pracy?

    > piratach? Czy mogę ponieść za to jakieś negatywne skutki prawne? Mieliście
    > podobne sytuacje?

    Weź pod uwagę powyższe pytania i zastanów się.

  • 4. Data: 2009-11-24 21:24:15
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    MiGAC wrote:
> [...]
    > piratach? Czy mogę ponieść za to jakieś negatywne skutki prawne? Mieliście

    A jak zamawiasz malowanie scian, to cie interesuje skad malarz ukradl
    pedzel i farbe? To nie twoj problem skad ma narzedzia.
    Wazne, zeby oswiadczl, ze praca jest jego wlasna autorska i ze ponosi
    wszelkie koszty jesli tak nie jest,
    zeby cie potem ktos po sadach nei ciagal jak grafik cos od kogos skopiuje.

  • 5. Data: 2009-11-24 21:48:27
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 24-11-2009 o 22:24:15 witek <w...@g...pl.invalid> napisał(a):

> [...]
    > wszelkie koszty jesli tak nie jest,
    > zeby cie potem ktos po sadach nei ciagal jak grafik cos od kogos

    A potem dostajesz Flasha w którym siedzi kod Adobe.

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2009-11-24 21:55:56
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 24 Lis, 22:48, Tomek <t...@o...pl> wrote:

    > A potem dostajesz Flasha w którym siedzi kod Adobe.
    >
    > --
    > Tomek

    Uscislij?

  • 7. Data: 2009-11-24 22:11:40
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 24-11-2009 o 22:55:56 SzalonyKapelusznik
    <s...@g...com> napisał(a):

    > Uscislij?

    Jeśli grafik stworzył plik SWF zawierający animację Flash,
    a ma pirata Adobe Creative Suite, wtedy są duże szanse na to,
    że ów SWF zawiera coś (czcionki albo skrypty) co jest własnością
    Adobe i czego ów grafik - nie posiadając licencji - nie mógł puścić dalej.

    Wtedy zamawiający dostaje przysłowiową świnię,
    bo Adobe może go ścigać za naruszenie autorskich praw majątkowych.
    Pomijam tutaj szanse na wpadkę.

    --
    Tomek

  • 8. Data: 2009-11-24 23:18:51
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Tomek wrote:

    > A potem dostajesz Flasha w którym siedzi kod Adobe.

    e tam, pikus
    wazne, zeby nie bylo mapy z map1 czy jak im tam.

  • 9. Data: 2009-11-24 23:57:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    On 2009-11-24, Jacek_P <L...@c...edu.pl> wrote:
    > Taka klauzula w umowie jest pozbawiona sensu. Istotniejsze jest zawarcie
    > klauzuli o tym, ze wykonawca zapewnia cie, ze dysponuje pelnia praw
    > autorskich do wykonanego dziela oraz ze przekazuje ci w zamian za

    Nie musi dysponować pełnią praw autorskich. Ten zapis ma zresztą dość
    podobny sens ja to co tu oprotestowujesz.

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2009-11-25 07:13:09
    Od: "grafik" <b...@i...pl>

    <s...@g...com> napisał(a):

> [...]

    Wtedy zamawiający dostaje przysłowiową świnię,
    bo Adobe może go ścigać za naruszenie autorskich praw majątkowych.

    Dokładnie, programy są juz tak zaawansowane, że naprawde nie ma problemu,
    żeby stwierdzić czym było to robione.
    Dotyczy to przede wszystkim flasha, ale też np strona HTML robiona w
    Dreamweaverze może zawierać charakterystyczne skrypty niedostępne w innym
    programie.

    Oczywiście zlecającemu pracę nic nie grozi pod warunkiem, że potrafi
    udowodnić, że on to zlecił (umowa, faktura) co najwyżej urzad skarbowy może
    przyczepić się o podatki.

    Póki co, to takie sytuacje nie zdarzają się często. Czasem przy okazji
    jakiś innych przestępstw, (Facet zlecał różne takie studentom, okradli mu
    mieszkanie- sprzet audio, tv , kasę i komputer. policja odzyskała komputer i
    tu zaczeła się zabawa... wkażdym razie gruuba kasa) albo donos konkurencji.