  • 1. Data: 2004-01-27 11:08:41
    Temat: na jakiej podstawie wpis na czarną listę dłużników?
    Od: "chiaro di luna" <c...@o...pl>

    W skrócie:
    W kwietniu 2000 r. jechałam tramwajem ze skasowanym biletem ulgowym, ale w
    czasie kontroli nie byłam w stanie potwierdzić swoich uprawnień, bo nie
    posiadałam legitymacji studenckiej przy sobie. Zostałam spisana, jak się
    później okazało za jazdę bez ważnego biletu. Legitymacja została po fakcie
    okazana w siedzibie MPK, złożyłam też stosowne wyjaśnienie na piśmie. W
    odpowiedzi dostałam jedynie wzruszenie ramionami. Po upływie terminu
    przedawnienia roszczenia, którego nie uznawałam, doszłam do wniosku, że sprawa
    jest pomyślnie dla mnie zakończona. Od kilku miesięcy dostaję jednak pisma od
    firmy windykacyjnej, która odkupiła mój &#8222;dług&#8221;. W ostatnim zapowiedzieli,
    że
    składają wniosek o wpisanie mnie na &#8222;Czarną Listę Dłużników&#8221; oraz
    przygotowują
    się do wytoczenia procesu sądowego.
    Przejrzałam archiwum grupy pod tym kątem, ale mam kilka pytań:
    1. Na jakiej podstawie prawnej wierzyciel może składać wniosek o umieszczenie
    dłużnika na &#8222;Czarnej Liście Dłużników&#8221;?
    2. Czy zapowiedź pisemna wizyty z firmy windykacyjnej (w zakresie 1 tygodnia)
    nakłada na mnie obowiązek siedzenia w domu plackiem, bo ponoć byli u mnie i
    domagają się pokrycia kosztów?
    3. Jak przed sądem faktycznie wygląda podniesienie zarzutu przedawnienia, tak
    żeby był on uznany?
    4. Jak można się ich skutecznie pozbyć, bo szkoda mi czasu na wizyty w sądzie?

    Pozdrawiam
    Chiaro di luna

  • 2. Data: 2004-01-27 11:16:57
    Od: marcin <s...@s...friends.id.pl>

    Użytkownik chiaro di luna napisał:

    > Przejrzałam archiwum grupy pod tym kątem, ale mam kilka pytań:
    > 1. Na jakiej podstawie prawnej wierzyciel może składać wniosek o umieszczenie
    > dłużnika na &#8222;Czarnej Liście Dłużników&#8221;?

    jeśli nie blefują to poczytaj
    --> ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych

    > 2. Czy zapowiedź pisemna wizyty z firmy windykacyjnej (w zakresie 1 tygodnia)
    > nakłada na mnie obowiązek siedzenia w domu plackiem, bo ponoć byli u mnie i
    > domagają się pokrycia kosztów?

    powiedz,żeby spadali na drzewo

    > 3. Jak przed sądem faktycznie wygląda podniesienie zarzutu przedawnienia, tak
    > żeby był on uznany?

    wnoszę o oddalenie pozwu z powodu przedawnienia roszczenia. :)

    > 4. Jak można się ich skutecznie pozbyć, bo szkoda mi czasu na wizyty w sądzie?

    Napisz im - roszczenie jest przedawnione, w razie odmiennego poglądu
    prosze złożyć pozew.
    Jeśli tak zrobią, piszesz w odpowiedz, że to jest przedawnione.
    To wszystko (mniej więcej).

  • 3. Data: 2004-01-27 11:39:10
    Od: "Piwek" <p...@g...pl>

    Jesli jest przedawnione to proponuje nie robic nic.

  • 4. Data: 2004-01-27 11:52:34
    Od: huski <h...@p...onet.pl>

    Pemakai "chiaro di luna" kemenangan <27 sty 2004> menyalin :

    > 2. Czy zapowiedź pisemna wizyty z firmy windykacyjnej (w zakresie 1
    > tygodnia) nakłada na mnie obowiązek siedzenia w domu plackiem, bo ponoć
    > byli u mnie i domagają się pokrycia kosztów?
    Niech sie stukna w glowe, firma windykacyjna to nie policja, nic na Ciebie nie
    naklada ta zapowiedz co
    wiecej jak nie przyszla poleconym to jej nie dostalas to raz. nie ma mowy, zebys im
    cos placila, nie daj sie.
    Po prostu kaz im spierdalac, powiedz ze masz to na pismie i ze jak chca to mozemy
    spotkac sie w sadzie.
    Co do Czarnej Listy Dluznikow to powiedz im ze moga Cie wpisac nawet do Czarnej
    Ksiegi Bardzo Zlych
    Dluznikow. A jak beda przesadzac z tymi ksiegami i jakimis innymi pierdolami to art.
    212 KK mowi :Kto
    pomawia inną osobę, grupę osób, instytucję, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną
    nie mającą
    osobowości prawnej o takie postępowanie lub właściwości, które mogą poniżyć ją w
    opinii publicznej lub
    narazić na utratę zaufania potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju
    działalności,
    podlega grzywnie, karze ograniczenia albo pozbawienia wolności do roku. " Caly patent
    tutaj kryje sie
    moim zdaniem w tym, ze jezeli bedziesz w stanie udowodnic ze faktycznie przyslugiwaly
    Ci uprawnienia do
    biletu ulgowego, ze zlozylas to pismo, to nie ma tematu. A to ze jakis wykidajlo
    przejechal sie do Ciebie do
    domu i chce jakies "koszta" to jest przeciez smieszne. Nie masz zadnych zobowiazan
    wzgledem takich
    praktyk, nie musisz siedziec w domu i im cokolwiek placic. W ogole na Twoim miejscu
    najlpiej wyslalbym
    listem poleconym kwestia wyjasnienia calej sprawy, przedstawil jak to bylo i zazadal
    formalnych
    przeprosim. Odnosnie tych wpisow do jakis ich ksag czy tam innych pierdol przytocz
    ten paragraf o
    znieslawieniu. W ogole, nie wiem jak sie ma do tego art o ochronie danych osobowych:
    Art. 49. 1. Kto
    przetwarza w zbiorze dane osobowe, choć ich przetwarzanie nie jest dopuszczalne albo
    do których
    przetwarzania nie jest uprawniony, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
    pozbawienia
    wolności do lat 2. . Do tych jakis list czarnych. Mozliwe, ze jest to zgodne z prawem
    lub nie (te listy) ale w
    pismie do nich mozesz im napisac, ze zlamali art. Niech nie bedzie im lekko.

    --
    huski
    huski@(u_s_u_n-t_o)interia.pl

  • 5. Data: 2004-01-27 12:53:02
    Od: "chiaro di luna" <c...@o...pl>

    > jeśli nie blefują to poczytaj
    > --> ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczych

    Z powyższej ustawy wynika, że taki wpis nie wymaga wyroku sądu, że można na
    podstawie widzi-mi-się wpisać każdego. Dobrze zrozumiałam tę ustawę, bo jakoś
    w głowie mi się to nie mieści?
    Czy gdyby faktycznie wpisali mnie na nią, to dostanę o tym jakąś informację?
    Czy takie biuro bierze pod uwagę/rozpatruje ewentualne wyjaśnienia dłużnika,
    czy potrzebny jest do tego już sąd?

    pozdrawiam
    chiaro di luna

  • 6. Data: 2004-01-27 12:54:32
    Od: c...@o...pl

    Caly patent tutaj kryje sie
    > moim zdaniem w tym, ze jezeli bedziesz w stanie udowodnic ze faktycznie
    przyslugiwaly Ci uprawnienia do
    > biletu ulgowego, ze zlozylas to pismo, to nie ma tematu.

    Legitymację studencką z pieczątką z tamtego okresu posiadam, ale o ile mnie
    pamięć nie myli, ale pewności nie mam, to kontroler wpisał brak biletu (sam
    bilet mi odebrał w czasie spisywania na przystanku). Moim jedynym działaniem
    wówczas było napisanie wyjaśnienia (posiadanie biletu ulgowego, brak
    legitymacji i opis sytuacji w jakiej się wówczas znajdowałam, a która
    uniemożliwiła mi przytomne zachowanie, chociażby przypilnowanie, aby kontroler
    nie rozminął się z prawdą), które jak już wspomniałam zostało przyjęte
    wzruszeniem ramion.

    pozdrawiam
    chiaro di luna

  • 7. Data: 2004-01-27 12:56:29
    Od: Maciej Muszalski <sq5ebm@GRR_sm.pl>

    huski wrote:

> [...]
    prawem lub nie (te listy) ale w
    > pismie do nich mozesz im napisac, ze zlamali art. Niech nie bedzie im lekko.

    Witam,

    nie uprawiam prawa zawodowo ale sadze,ze mozna ich dodatkowo postraszyc

    Art. 23 KC. Dobra osobiste człowieka, jak w szczególności zdrowie, wolność,
    cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica
    korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa,
    artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska, pozostają pod ochroną
    prawa cywilnego niezależnie od ochrony przewidzianej w innych
    przepisach.

    Czyz opisywanego dzialania MPK nie mozna podciagnac pod:
    Art.107 KW: Kto w celu dokuczenia innej osobie złośliwie wprowadza ją w błąd lub w
    inny
    sposób złośliwie niepokoi, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny
    do 1.500 złotych albo karze nagany.

    a z Ustawy o ochronie danych osobowych

    Art. 23. 1. Przetwarzanie danych jest dopuszczalne tylko wtedy, gdy:
    1) osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę, chyba że chodzi o usunięcie
    dotyczących jej danych,

    Art. 32. 1. Każdej osobie przysługuje prawo do kontroli przetwarzania danych, które
    jej dotyczą, zawartych w zbiorach danych, a zwłaszcza prawo do:
    6) żądania uzupełnienia, uaktualnienia, sprostowania danych osobowych, czasowego lub
    stałego wstrzymania ich przetwarzania lub ich usunięcia, jeżeli są one niekompletne,
    nieaktualne, nieprawdziwe lub zostały zebrane z naruszeniem ustawy albo są już zbędne

    do realizacji celu, dla którego zostały zebrane,

    Art. 33. 1. Na wniosek osoby, której dane dotyczą, administrator danych jest
    obowiązany, w terminie 30 dni, poinformować o przysługujących jej prawach, a
    zwłaszcza wskazać w formie zrozumiałej odnośnie danych osobowych jej
    dotyczących.....

    Art. 54. Kto administrując zbiorem danych nie dopełnia obowiązku poinformowania
    osoby, której dane dotyczą, o jej prawach lub przekazania tej osobie informacji
    umożliwiających korzystanie z praw przyznanych jej w niniejszej ustawie, podlega
    grzywnie, karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku.

    pozdrawiam

    --
    SQ5EBM/161 EE 132
    Maciej Muszalski

  • 8. Data: 2004-01-27 14:24:54
    Od: "Dj Joy" <dj-joy@[NOSPAM]o2.pl>

    Jedym słowem wielka parodia ...:( Ostatnio spotkałem sięz taką sytuacją, że
    dziewczyna jechała PKS-em i z biletem miesiecznym ... w pewnym momecie wpada
    woch "panow" i zaczynaja kontrole... podchodza do tej dziewczyny i proszą o
    bilet .... no ta im pokazuje miesieczny (chyba ulgowy, gdyż była uczennica
    LO) No to "panowie zarzyczyli sobie legitymację ... no to myślac ze jest
    czysta pokazuje... Zkuw.......syny dopatrzyli sie jednej zeczy zle na
    legitymacji .... Nie została ona podpisana przez posiadacza legitymacji ....
    ;( Zwykle przeoczenie ... Poreszta ja tez po powrocie do domu od razu
    sprawdziłem czy moja jest podpisana i sie okazalo ze tez zapomnialem )
    Panowie wlepili 70 zł grzywny (kary)... czy mozna sie jakos od tego oddwolac
    ?? Czy jeżeli na tzw chama wyciaganął bym podczas kontroli dlugopis i sie
    podpisac czy mogliby wtdy cos sie przyczepić ..?
    --
    Pozdrawiam, Joy !!
    www.radio.ceteko.com <=- Internetowe Radio -=BuM=-

  • 9. Data: 2004-01-27 16:12:25
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    marcin wrote:
    > Napisz im - roszczenie jest przedawnione, w razie odmiennego poglądu
    > prosze złożyć pozew.
    > Jeśli tak zrobią, piszesz w odpowiedz, że to jest przedawnione.
    > To wszystko (mniej więcej).

    Tyle że ustawa o udostępnianiu informacji gospodarczej niestety nie
    zakazuje wpisu roszczeń przedawnionych

    KG

  • 10. Data: 2004-01-27 18:29:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "chiaro di luna" <c...@o...pl> napisał w
    wiadomości news:56d1.000015a0.401646b9@newsgate.onet.pl...

    > 1. Na jakiej podstawie prawnej wierzyciel może składać wniosek o
    umieszczenie
    > dłużnika na &#8222;Czarnej Liście Dłużników&#8221;?

    Generalnie prawomocny tytuł wykonawczy. Zakładając, że mieszkasz pod
    adresem zameldowania bez Twojej wiedzy raczej nie do uzyskania.

> [...]
    tygodnia)
    > nakłada na mnie obowiązek siedzenia w domu plackiem, bo ponoć byli u

    A Ty ich wynajmowałaś, by Cię odwiedzali, że masz za to płacić? Koszty
    windykacji może naliczać komornik oraz generalnie banki, o ile coś takiego
    jest w ich tabelach opłat i prowizji.

    > 3. Jak przed sądem faktycznie wygląda podniesienie zarzutu
    przedawnienia, tak
    > żeby był on uznany?

    Jeśli skierują sprawę do sądu - w co wątpię - to pewnie w postępowaniu
    uproszczonym. Więc przyjdzie nakaz z pouczeniem, że możesz podnieść
    zarzuty w odpowiednim terminie.

    > 4. Jak można się ich skutecznie pozbyć, bo szkoda mi czasu na wizyty w
    sądzie?

    Nie spodziewam się, by po upływie terminu przedawnienia poszli z tym do
    sądu. Ale biorąc pod uwagę, że jeśli nawet pójdą, to na pewno w
    uproszczonym, to ja bym nie wdawał się z nimi w większą korespondencję, bo
    to tylko upewni ich, że się tym przejmujesz i będą dalej drążyć. Raz
    możesz im napisać, że się przedawniło i już zapomniałaś. Więcej bym z nimi
    nie korespondował, bo szkoda na znaczki.