  • 1. Data: 2003-08-22 14:27:33
    Temat: mieszkanie spół-wł a grunt pod budynkiem
    Od: "promyczek" <p...@p...com>

    Witam wszystkich,
    chciałbym prosić o wasze opinie w pewnej kwestii.
    Zaproponowano mi nabycie mieszkania, jest z nim jednak pewien kłopot.
    Mieszkanie ma status spółdzielczo-własnościowy, nie ma na nie założonej
    księgi wieczystej. Grunt na którym stoi budynek jest "użytkowany wieczyście"
    przez spółdzielnię od gminy. Spółdzielnia wszczęła w ostatnim czasie
    procedurę przekształcania użytkowania w prawo własności. Jak mnie
    poinformowano, w przyszłości - zakończywszy procedurę - mają być zakładane
    księgi wieczyste.
    Zastanawiam się, jakie to może mnieć konsekwencje dla mnie jako
    potencjalnego nabywcy. Ja dopatruję się co najmniej kilku:
    1. brak księgi wieczystej skutkuje w tym momencie koniecznością
    ubezpieczenia kredytu, który najprawdopodobniej będzie brany na zakup
    lokalu,
    2. nie wiem czy przypisanie owego kawałka gruntu do mojego mieszkania
    nastąpi niejako "z urzędu", czy też ja będę zmuszona do składania wniosków,
    i - w późniejszym etapie - zakładania księgi we własnym zakresie;
    3. zastanawiam się, czy jest możliwe założenie księgi w tym momencie na samo
    mieszkanie, niezależnie od statusu gruntu? Jakie koszty się z tym wiążą?

    Oczywiście, zamierzam jeszcze informować się w tej sprawie w spółdzielni,
    ale bardzo proszę o opinie szanownych grupowiczów.

    Czy ktoś kupował lub rozważał kupno takiego mieszkania? Czy waszym zdaniem
    opłaca się takie coś? Dodam, że cena jaką proponuje sprzedawca, jest
    zachęcająca (co ma stanowić istotną motywację, ale z drugiej strony - może
    zastanawiać), a rzecz dzieje się w Warszawie.

    Przepraszam, jeśli ten temat jest już "obgadany", ale dla mnie nie końca
    jest wszystko jasne.

    Pozdrawiam, Marta

  • 2. Data: 2003-08-25 08:50:17
    Temat: Re: mieszkanie spół-wł a grunt pod budynkiem
    Od: "" <s...@b...pl>

    Witam wszystkich,
> [...]

    >zachęcająca (co ma stanowić istotną motywację, ale z drugiej strony - może
    >zastanawiać), a rzecz dzieje się w Warszawie.

    Ja kupiłem takie mieszkanie na kredyt.
    Ogólnie z założeniem księgi wieczystej dla takiego mieszkania (i kredytem)
    nie ma problemu choć trwa to tak samo długo jak dla normalnej księgi.
    Spółdzielnia prowadzi prace mające na celu umożliwienie w przyszłości
    przekształcenia takiego mieszkania na w pełni własnościowe.
    Operacja przekształcenia na własnościowe kosztuje ok. 500 zł
    a założone wcześniej księgi wieczyste stają się księgami wieczystymi
    dla mieszkania hipotecznego.
    Oznacza to że nie będzie problemu z ponownym wpisem hipoteki pod kredyt.
    Status gruntu i przydział twojego kawałka będzie cię interesował
    podczas przekształcania mieszkanie na hipoteczne własnościowe.
    Ogólnie mieszkańcy takich mieszkań po przekształceniu są w gorszej
    sytuacji niż przed przekształceniem i choć problem został zauważony
    to do momentu zmiany ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych
    (za ... lat) nic się nie zmieni.
    Oczywiście nie ma obowiązku przekształcać mieszkań na własnościowe
    ale za to spółdzielnie mają obowiązek umożliwić takie przekształcenie
    mieszkańcom.
    W podobnej sytuacji jest większość osób kupujących mieszkania w spółdzielniach.

    Czyli podsumowując: kupujesz mieszkanie spółdzielcze własnościowe
    zakładasz dla niego księgę wieczystą i bierzesz kredyt
    to co robi spółdzielnie nie powinno mieć dla ciebie większego znaczenia.

    Pozdrawiam
    SJ