  • 1. Data: 2004-02-28 19:05:49
    Temat: licencja na napisanie programu ksiegowego?
    Od: "tekio" <t...@k...chip.pl>

    Witam

    Czy to prawda, ze kiedys na napisanie (/sprzedaz?) programu do prowadzenia
    ksiegowosci potrzebne bylo jakies zezwolenie?
    Czy kazdy programista (/firma programistyczna) moze stworzyc taki program i
    go sprzedac (i czy firma ktora go zakupila moze go bez przeszkod uzywac)?
    Czy sa do tego potrzebne jakies specjalne wymagania?

  • 2. Data: 2004-02-28 20:52:53
    Temat: Re: licencja na napisanie programu ksiegowego?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "tekio" <t...@k...chip.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    uzywac)?
    > Czy sa do tego potrzebne jakies specjalne wymagania?

    Jeśli dobrze pamiętam, to wygląda to tak, ze każdy może sobie taki program
    napisać. Ale o ile nie będzie miał licencji, to pliki programu nie będą
    dowodem. Natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, by liczyć to nawet w
    arkuszu EXCEL-a, ale dowodem księgowym będzie wówczas wydruk, a nie zapis
    elektroniczny.

    Generalnie określone to jest w Ustawie o rachunkowości. By program mógł
    być programem księgowym, musi spełniać określone tam warunki (głównie art.
    71, 72 i 13). Natomiast nie pamiętam i nie znalazłem z czego wynika
    konieczność posiadania tej licencji. W każdym razie licencja stwierdza
    zgodność programu z zapisami ustawy.

  • 3. Data: 2004-02-29 06:34:40
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Sat, 28 Feb 2004 21:52:53 +0100, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik
    napisał(a):

    > Użytkownik "tekio" <t...@k...chip.pl> napisał w wiadomości

    > prowadzenia

    Rozumię, że chodzi Ci o pisanie programu.
    Napisać program może każdy ( jeśli tylko potrafi ). Ale ze sprzedażą już
    jest inaczej - trzeba mieć *legalną* licencję na kompilator (program do
    pisania programów).

    Jeżeli sprzedający program ( programista/firma ) spełnia warunek podany
    wyżej to kupujący może :
    - zakupić licencję od programisty do używania programu;
    - odkupić prawa materialne do programu i sprzedawać go dalej.

    > Jeśli dobrze pamiętam, to wygląda to tak, ze każdy może sobie taki program
    > napisać.

    Częściowa racja - bo jak nie ma licencji pozwalającej na publikowanie
    programu ( są np. takie wersje - DELPHI Personal - do nauki ) to nawet sam
    nie może z tego programu korzystać w działaności przynoszącej jakikolwiek
    dochód.A tym bardziej nie może go sprzedawać.
    Nawet jeżeli napisany program będzie darmowo rozpowszechniany to nikt nie
    może z niego korzystać np.: w DG.

> [...]
    > 71, 72 i 13). Natomiast nie pamiętam i nie znalazłem z czego wynika
    > konieczność posiadania tej licencji. W każdym razie licencja stwierdza

    Nie masz racji - jeżeli mówisz o licencji na program księgowy (lub inny) to
    z licencji tej wynika jedynie prawo i warunki używania programu przez
    posidacza licencji. Licencja nie musi zawierać ( i z reguły nie zawiera)
    stwierdzeń co do zgodności programu z zapisami ustawy. Licencję należy
    posiadać, bo w przeciwnym wypadku narażasz się na zarzut piractwa.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 4. Data: 2004-02-29 08:14:49
    Od: "tekio" <t...@k...chip.pl>

> [...]
    > Napisać program może każdy ( jeśli tylko potrafi ). Ale ze sprzedażą już
    > jest inaczej - trzeba mieć *legalną* licencję na kompilator (program do

    Programy pisze juz od kilku lat i kozystam tylko z legalnego oprogramowania
    (np. Delphi 6 Ent).
    Chodzilo mi o to jakie warunki musze spelnic aby napisany przeze program
    mogl byc wykozystany to prowadzenia ksiegowosci. (np. czy musze miec jakies
    dodatkowe zezwolenia z Urzedu Skarbowego lub czy program gdzies musi byc
    zarejestrowany, czy ja musze miec jakas licencje na tworzenie tego typu
    programow)

  • 5. Data: 2004-02-29 10:38:59
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 29 Feb 2004 09:14:49 +0100, "tekio"
    <t...@k...chip.pl> zakodował:

    >Chodzilo mi o to jakie warunki musze spelnic aby napisany przeze program
    >mogl byc wykozystany to prowadzenia ksiegowosci.

    Przecież masz jasno sprecyzowane wymagania w ustawie o rachunkowości.
    Jak możesz pisać program księgowy, nie znając jej na wylot??

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 6. Data: 2004-02-29 11:01:52
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Sun, 29 Feb 2004 09:14:49 +0100, na pl.soc.prawo, tekio napisał(a):

> [...]
    > dodatkowe zezwolenia z Urzedu Skarbowego lub czy program gdzies musi byc
    > zarejestrowany, czy ja musze miec jakas licencje na tworzenie tego typu

    Nic mi nie wiadomo o jakimkolwiek licencjonowaniu pisania programów.
    Ale dobrze by było aby program spełniał warunki podane w ustawie o
    rachunkowości o których pisał Robert.

    --
    Mieczysław
    ----
    Zbiór przepisów:
    www.bim.home.pl\sigow\prawo.htm
    The only way to have a friend is to be one.

  • 7. Data: 2004-02-29 11:23:47
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mieczyslaw" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    Źle mnie zrozumiałeś. Mnie nie chodzi o licencję legalności
    oprogramowania. Założyłem, że pytający to wie i o to nie pyta. Oczywistym
    jest, że by napisać profesjonalny program musi mieć profesjonalną
    licencję. Nie wystarczy licencja do użytku prywatnego.

    Mnie chodzi o to, że program księgowy musi spełniać pewne warunki
    wynikające z Ustawy o rachunkowości. Brak możliwości modyfikacji danych po
    zamknięciu miesiąca, prawidłowe wydruki i tak dalej. Jest mu to po to
    potrzebne, by program jako taki mógł być uznany za dowód księgowy, czyli
    by użytkownik nie musiał drukować danych, a mógł je przechowywać w tym
    programie. Nie potrafię jedynie znaleźć przepisu mówiącego o trybie
    przyznania tej licencji, tym nie mniej coś takiego jest, bo Urząd Skarbowy
    i inne tego typu urzędy uznają tylko niektóre z programów.

    W przeciwnym wypadku może do prowadzenia księgowości użyć dowolnego
    programu, choćby Acces'a czy Excel'a Microsoftu odpowiednio
    oprogramowanego, ale dowodem księgowym będą wówczas wydruki, a nie pliki
    programu.

  • 8. Data: 2004-02-29 13:17:42
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Mieczyslaw wrote:

> [...]
    > Napisać program może każdy ( jeśli tylko potrafi ). Ale ze sprzedażą już
    > jest inaczej - trzeba mieć *legalną* licencję na kompilator (program do

    Chyba deczko nie zrozumiałeś, o co chodziło autorowi wątku...

  • 9. Data: 2004-02-29 13:52:07
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Sun, 29 Feb 2004 14:17:42 +0100, na pl.soc.prawo, Andrzej Lawa napisał(a):

    > Chyba deczko nie zrozumiałeś, o co chodziło autorowi wątku...

    Tak zrozumiałem jak było napisane.
    Moja wróżka na urlopie - niestety.
    Popatrz na następny post.
    --
    Mieczysław
    ----
    Zbiór przepisów:
    www.bim.home.pl\sigow\prawo.htm
    Due to circumstances beyond your control, you are master of your fate and
    captain of your soul.

  • 10. Data: 2004-02-29 18:36:23
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Sun, 29 Feb 2004 12:23:47 +0100, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> zakodował:

    >programie. Nie potrafię jedynie znaleźć przepisu mówiącego o trybie
    >przyznania tej licencji, tym nie mniej coś takiego jest, bo Urząd Skarbowy
    >i inne tego typu urzędy uznają tylko niektóre z programów.

    Nie ma żadnego licencjonowania. Są rekomendacje różnych organizacji
    czy stoważyszeń stwierdzające zgodność z ustawą, ale to działka
    marketingu, a nie wymóg prawny.

    >W przeciwnym wypadku może do prowadzenia księgowości użyć dowolnego
    >programu, choćby Acces'a czy Excel'a Microsoftu odpowiednio

    Można, byle spełniał warunki wspmniane w ustawie. A co do zmieniania -
    to wystarczy po zamknięciu miesiąca wypalić dany miesiąc na CD lub
    wydrukować na papierze - i nie można zmieniać (jeżeli program nie
    zapewnia innej metody zablokowania możliwości modyfikacji).
    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775