    From: Mieczyslaw <m...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: licencja na napisanie programu ksiegowego?
    Date: Sun, 29 Feb 2004 07:34:40 +0100
    Sender: m...@o...pl@81.210.63.241

    Sat, 28 Feb 2004 21:52:53 +0100, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik
    napisał(a):

    > Użytkownik "tekio" <t...@k...chip.pl> napisał w wiadomości

    > prowadzenia

    Rozumię, że chodzi Ci o pisanie programu.
    Napisać program może każdy ( jeśli tylko potrafi ). Ale ze sprzedażą już
    jest inaczej - trzeba mieć *legalną* licencję na kompilator (program do
    pisania programów).

    Jeżeli sprzedający program ( programista/firma ) spełnia warunek podany
    wyżej to kupujący może :
    - zakupić licencję od programisty do używania programu;
    - odkupić prawa materialne do programu i sprzedawać go dalej.

    > Jeśli dobrze pamiętam, to wygląda to tak, ze każdy może sobie taki program
    > napisać.

    Częściowa racja - bo jak nie ma licencji pozwalającej na publikowanie
    programu ( są np. takie wersje - DELPHI Personal - do nauki ) to nawet sam
    nie może z tego programu korzystać w działaności przynoszącej jakikolwiek
    dochód.A tym bardziej nie może go sprzedawać.
    Nawet jeżeli napisany program będzie darmowo rozpowszechniany to nikt nie
    może z niego korzystać np.: w DG.

    > Generalnie określone to jest w Ustawie o rachunkowości. By program mógł
    > być programem księgowym, musi spełniać określone tam warunki (głównie art.
    > 71, 72 i 13). Natomiast nie pamiętam i nie znalazłem z czego wynika
    > konieczność posiadania tej licencji. W każdym razie licencja stwierdza
    > zgodność programu z zapisami ustawy.

    Nie masz racji - jeżeli mówisz o licencji na program księgowy (lub inny) to
    z licencji tej wynika jedynie prawo i warunki używania programu przez
    posidacza licencji. Licencja nie musi zawierać ( i z reguły nie zawiera)
    stwierdzeń co do zgodności programu z zapisami ustawy. Licencję należy
    posiadać, bo w przeciwnym wypadku narażasz się na zarzut piractwa.

    --
    Mieczysław
    ----