  • 1. Data: 2004-02-28 19:18:25
    Temat: Czy na pewno zakaz konkurencji?
    Od: Darek <d...@w...pl>

    Witam

    Zalozmy, ze pracowalem w pewnej firmie. Dyrekcja zachowywala sie
    brzydko i nie placila, wiec odszedlem z firmy. Nie podpisywalem
    nigdy klauzuli o zakazie podejmowania dzialalnosci konkurencyjnej.
    I tu mam pytanie. Czy nic nie stoi na przeszkodzie, abym wszelkie
    informacje, zdobyta wiedze, kontakty do klientow i kontrahentow
    wykorzystal w:
    1) pracy u konkurencji
    2) pracy na wlasny rachunek
    3) sprzedazy informacji

    Czy np pkt 3 nie naruszylby tajemnicy handlowej?
    W zadnym z przypadkow nie bylyby wykorzystane zadne nosniki
    informacji (papier, dyski itp), ktore moglyby zostac wyniesione z
    firmy.
    Nie zajmujmy sie tu etyka, tylko prawem;-/
    W koncu w kazdym z trzech przypadkow chodzi o zdobycie srodkow do
    zycia:-/

    Darek

  • 2. Data: 2004-02-28 20:56:00
    Temat: Re: Czy na pewno zakaz konkurencji?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie zajmujmy sie tu etyka, tylko prawem;-/

    Jeśli prawem a nie etyką, to będzie tak. Opisane przez Ciebie działania
    podpadają pod ustawę, tylko że jesli je mądrze wykonasz, to nie ma
    możliwości ich udowodnienia. Za wyjątkiem punktu 3, bo tego raczej nie
    wyobrażam sobie przeprowadzić w sposób nie pozostawiający oczywistych
    dowodów.

    > W koncu w kazdym z trzech przypadkow chodzi o zdobycie środkow do
    > zycia:-/

    To wcale nie oznacza, ze należy kraść.

  • 3. Data: 2004-02-29 06:41:01
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Sat, 28 Feb 2004 21:56:00 +0100, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik
    napisał(a):

    > Użytkownik "Darek" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

    > To wcale nie oznacza, ze należy kraść.

    Czy nie za dalekie wnioski ???
    Jeżeli informacje posiadane przez niego zostały przez niego uzyskane, nawet
    w trakcie pracy dla byłego pracodawcy to gdzie tu jest kradzież ?
    IMO - stosunek pracy i wypłata wynagrodzenia stanowiwi zapłatę za posiadaną
    m.in. wiedzę, informacje, pozyskiwanie tychże. Jeżeli były pracodawca nie
    zapłacił - to nie widzę przeszkód by posiadane informacje sprzedać temu kto
    zapłaci.
    --
    Mieczysław
    ----

  • 4. Data: 2004-02-29 07:00:38
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Sat, 28 Feb 2004 20:18:25 +0100, na pl.soc.prawo, Darek napisał(a):

> [...]

    > W zadnym z przypadkow nie bylyby wykorzystane zadne nosniki
    > informacji (papier, dyski itp), ktore moglyby zostac wyniesione z
    Jeżeli te informacje były pozyskane przez Ciebie to wydaje mi się, że nie.
    BTW : czy przypadkiem zakaz konkurencji nie musi wynikać z umowy z
    pracodawcą ? Tzn. nie ma umowy - nie ma zakazu.

    --
    Mieczysław
    ----
    Zbiór przepisów:
    www.bim.home.pl\sigow\prawo.htm
    There is no security on this earth. There is only opportunity.

  • 5. Data: 2004-02-29 11:27:40
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mieczyslaw" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Czy nie za dalekie wnioski ???

    Dalekie, nie dalekie. Kradzież tajemnicy handlowej, to też kradzież.
    Napisałem w jaki sposób można to zrobić zgodnie z prawem. Więc zdobytą u
    poprzedniego pracodawcy wiedzę możesz wykorzystać w prowadzonej
    działalności. Możesz wykorzystać w nowym miejscu pracy. I to jest załóżmy
    zakres dozwolonego użytku. Ale jak zaczniesz handlować danymi, choćbyś je
    spisał z głowy, to mogą być kłopoty.

  • 6. Data: 2004-02-29 11:29:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > BTW : czy przypadkiem zakaz konkurencji nie musi wynikać z umowy z
    > pracodawcą ? Tzn. nie ma umowy - nie ma zakazu.

    Oczywiście, że musi. Ale kradzież danych to kradzież, a nie konkurencja.

  • 7. Data: 2004-02-29 19:04:45
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Sun, 29 Feb 2004 12:29:28 +0100, na pl.soc.prawo, Robert Tomasik
    napisał(a):

    > Użytkownik "Mieczyslaw" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > nie.
    >
    > Oczywiście, że musi. Ale kradzież danych to kradzież, a nie konkurencja.

    A niepłacenie za pracę to w/g ciebie co ?

    Przecierz pisałem o sytuacji wykorzystania *osobiście* zgromadzonych
    danych, za które mu nie zapłacono.Jak mu nie zapłacono to mimo, że
    pozyskane w czasie pracy - są jego - po prostu ich nie sprzedał.

    --
    Mieczysław
    ----
    Zbiór przepisów:
    www.bim.home.pl\sigow\prawo.htm
    One difference between a man and a machine is that a machine is quiet when
    well oiled.

  • 8. Data: 2004-02-29 20:58:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Mieczyslaw" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    Posłuchaj. Ja tutaj zajmuje stanowisko z punktu widzenia prawa, a nie
    moralności. Oczywiście, że nie płacenie wynagrodzenia jest naganne. Ale
    nie daje ono Ci prawa do popełnienia przestępstwa na szkodę Twojego
    niesolidnego pracodawcy.

  • 9. Data: 2004-03-01 20:53:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 29 Feb 2004, Mieczyslaw wrote:

    >+ Sat, 28 Feb 2004 20:18:25 +0100, na pl.soc.prawo, Darek napisał(a):
    [...]
    >+ > Czy np pkt 3 nie naruszylby tajemnicy handlowej?
    [...]
    >+ Jeżeli te informacje były pozyskane przez Ciebie to wydaje mi się, że nie.

    Chyba tak dobrze nie ma. Wypowiedź Roberta i twój komentarz
    widziałem - fakt że pracownik ma prawo uznać się za okradzionego
    i pracodawca ciężko narusza prawa. Ale "szczególność" umowy
    o pracę pociąga za sobą stos zależności... po pierwsze nie jest
    to umowa rezultatu. Pracownik "ma świadczyć" i tyle (a pracodawca
    "ma płacić" i tyle), prostej zależności "nie zrobił nie dostanie
    zapłaty" (i "nie zapłacił mogę zepsuć co zrobiłem") nie ma.
    FYI: osobiście nie uważam iż obecne prawo jest najszczęśliwszym
    rozwiązanie. I nawet za zgodą stron nie da się go bezpiecznie
    obejść (np. w kwestii "rezultatu"). Ale co robić - dura lex...

    >+ BTW : czy przypadkiem zakaz konkurencji

    Stop :)
    To powyżej to jest art. 100 § 2 .4 i nia ma nic wspólnego z zakazem
    konkurencji (art. 101/1)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2004-03-02 07:03:38
    Od: w...@p...onet.pl

    > Czy nic nie stoi na przeszkodzie, abym wszelkie
    > informacje, zdobyta wiedze, kontakty do klientow i kontrahentow
> [...]

    sam sobie odpowiedz:

    Art. 11. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji jest przekazanie, ujawnienie lub
    wykorzystanie cudzych informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa albo
    ich nabycie od osoby nieuprawnionej, jeżeli zagraża lub narusza interes
    przedsiębiorcy.
    2. Przepis ust. 1 stosuje się również do osoby, która świadczyła pracę na
    podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego - przez okres trzech lat
    od jego ustania, chyba że umowa stanowi inaczej albo ustał stan tajemnicy.
    (...)
    4. Przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości
    publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne
    przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do
    których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich
    poufności.

    Paweł