  • 1. Data: 2003-01-14 20:22:07
    Temat: legalność oprogramowania
    Od: "Adamlt" <a...@o...pl>

    witam
    Powiedzcie mi czy ktos rozumie takie cos
    mam małą firmą - kupiłem 1-en komputer z windowsem 98se oem, mineły 3 lata
    komp sie sypnął i nie opłaci sie go wskrzeszac, a tak naprawde potrzebuje
    szybszej maszyny
    Stwierdziłem kupuje nowy komp i cos mnie tknęło zadzwoniłem do Microsoftu na
    numer o801.. i pytam czy wszystko bedzie ok jak zainstaluje sobie Win98SE
    oem
    (oem - do nowych komputerów) z tamtego kompa - on akurat jest jeszcze w
    sprzadazy
    a ja nie potrzbuje Win XP-ka
    i co -
    Musze sobie kupic Windowsa 98Se 2 raz jak chce go legalnie używac - TO JEST
    CHORE!!!!!!!!

    Macie moze jakies namiary do kogos co jest w ttch zagadnieniach biegły i
    mógłby mi pomóc - jak to jest w polskim prawie

    Adam

    ---

  • 2. Data: 2003-01-14 20:30:55
    Temat: Re: legalność oprogramowania
    Od: PMem<m...@f...pl>

    > i co -
    > Musze sobie kupic Windowsa 98Se 2 raz jak chce go legalnie
    używac - TO JEST
    > CHORE!!!!!!!!

    Bo ja wiem - chyba nie. Piszesz program i sprzedajesz licencje na jego
    używanie. W licencjach określasz warunki używania - co chcesz.
    Ponosisz ryzyko jednego rodzaju: nikt nie kupi twojej licencji jeżeli
    będzie chora...
    Windows nie jest dobrem publicznym. Co do 98SE - na szczęscie nie
    jest.
    Piotr Memos

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 3. Data: 2003-01-14 20:32:52
    Od: mSet <m...@i...pl>

    Oprogramowanie OEM jest nierozerwalnie związane ze sprzętem z którym
    zostało nabyte. Jeśli więc sprzedaż komputer na którym było
    zainstalowane oprogramowanie OEM (np. Win98) to w momencie kupna nowego
    komputera nie możesz zainstalować "starego" Win98 OEM na nowym sprzęcie
    - musisz kupić OS jeszcze raz. Zwróć uwagę, że oprogramowanie OEM jest
    kilkakrotnie tańsze od wersji normalnej (czyli - nie OEM).

  • 4. Data: 2003-01-14 20:57:27
    Od: "Adamlt" <a...@o...pl>

    ja nie sprzedaje zep[sutego komputera
    a nie oplaca mi sie go naprawiac - bo elementów takich juz nie ma

    Adam

  • 5. Data: 2003-01-14 23:10:52
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

> [...]
    > - musisz kupić OS jeszcze raz. Zwróć uwagę, że oprogramowanie OEM jest
    > kilkakrotnie tańsze od wersji normalnej (czyli - nie OEM).

    Zawsze nurtowało mnie, czy można przełożyć po prostu dysk z OEM'em do nowej
    maszyny i potraktować to jako remont starego komputera, a nie zastąpienie
    nowym.

    Pozdrawiam,
    BaLab

  • 6. Data: 2003-01-14 23:41:19
    Od: "JarekT" <t...@w...pl>

    >oprogramowanie OEM jest
    > kilkakrotnie tańsze od wersji normalnej (czyli - nie OEM).
    Czyli Box lub Full.
    Poza tym nie całkiem prawda - nie kilkakrotnie. W przypadku tego OS-a
    niecałe 2 razy.

    O tym już było sporo na różnych grupach.
    System OEM można zakupić z nowym kompem (najmniej sensowne) lub z jednym z
    kluczowych komponentów (np. MB, HDD, CPU). To się co jakiś czas zmienia, są
    promocje itp. Co ciekawe, jeśli kupuję OS-a z HDD, to wcale nie muszę
    instalować go na TYM HDD - ważne jest, aby to urządzenie było obecne w
    komputerze (nie zastanawiałem się, czy obecne fizycznie, czy podłączone i
    działające).
    Skoro tak, to sądzę, że obecność w nowym komputerze jednego z kluczowych
    (nieperyferyjnych) elementów kompa, z którym był zakupiony OS "legalizuje"
    go na tym sprzęcie. Komputer można przecież modernizować, a granice
    modernizacji nie są IMHO zdefiniowane.
    No i najważniejsze - RTFL (Read The Fucking License ;)))

    Jarek

  • 7. Data: 2003-01-15 03:03:34
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Adamlt wrote:
    [..]
    > Musze sobie kupic Windowsa 98Se 2 raz jak chce go legalnie
    > używac - TO JEST CHORE!!!!!!!!

    Proponuję byś napisał stosowne zapytanie do M$ i poczekał na ich
    pisemną odpowiedź.
    Potem powinieneś pójść do prokuratury i złożyć doniesienie
    na firmę M$ za próbę oszustwę i wyłudzenia.

    > Macie moze jakies namiary do kogos co jest w ttch zagadnieniach
    > biegły i mógłby mi pomóc - jak to jest w polskim prawie

    Prawo autorskie jednoznacznie mówi, że legalną kopię oprogramowania
    - a taką masz - możesz używać, sprzedać, kupić.
    Producent nie ma już do niej żadnych praw, nie ma żadnych praw
    kontrolowania jej obiegu itp. poza jednym przypadkiem - program nie
    może być przez Ciebie wynajmowany.

    Art. 74.

    3) publicznego rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu lub dzierżawy,
    programu komputerowego lub jego kopii.
    Wraz z pierwszą sprzedażą egzemplarza, na którym program został utrwalony,
    przez uprawnionego lub za jego zezwoleniem, wyczerpuje się prawo do
    rozpowszechniania
    tego egzemplarza; nie narusza to prawa do kontroli dalszego najmu lub dzierżawy
    programu komputerowego lub jego egzemplarza.

    I informacja dla tych co wprowadzali Cię w błąd.
    Umowa OEM jest umową pomiędzy właścicielem praw do programu
    i producentem/dystrybutorem sprzętu.

    Klienta ona wielkie gówno obchodzi.

    Dlatego mam do Was wielką prośbę - przestańcie w końcu być niewolnikami
    i jeszcze wprowadzać zamieszanie ludziom w głowach.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.sti.org.pl/0-700_XXX.htm

  • 8. Data: 2003-01-15 08:15:03
    Od: "Albercik" <l...@w...pl>

    Nie bede nic przytaczal z poprzedniego posta Elite.pl

    Po prostu popieram wszystko co On napisal.
    A jak jacys ludkowie w Polsce chca wydawac kase niepotrzebnie to ich
    sprawa - tylko prosze - nie mieszajcie innym w glowach, a jak macie
    watpliwosci to zadzwoncie do BSA i sie spytajcie czy mozecie miec z nimi
    problemy w przypadku przytoczonym przez kolege - czyli jesli macie legalnego
    windowsa OEM - ja jestem pewny ze nie.

    Pozdrawiam
    Albercik

  • 9. Data: 2003-01-15 08:36:31
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości
> [...]
    nowej
    > maszyny i potraktować to jako remont starego komputera, a nie zastąpienie

    coz, jezeli przeniesiesz hd do nowej maszyny to raczej nie modernizacja.
    Ale dolozenie nowych elementow do twego hd - to modernizacja napewno :)

  • 10. Data: 2003-01-15 08:42:59
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@p...pl>

    Użytkownik "Adamlt" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
    > ja nie sprzedaje zepsutego komputera
    > a nie oplaca mi sie go naprawiac - bo elementów takich juz nie ma

    sprawa jest taka w sumie:
    1) wg microsoftu z licencja oem nie mozesz postapic tak jak wspominales.
    2) wg, niektorych grupowiczow mozesz

    mozliwe rozwiazania:
    1) postepujesz zgodnie z ms - czyli, nie kupujesz calego komputera, ale
    w sklepie prosisz o fakturowanie elementow -> elementami "modernizujesz"
    obecny komputer.

    2) olewasz to co Ms sadzi o OEM (sluchasz sie grupowiczow)

    w 1 przypadku: wcale nie placiz wiecej, masz problem rozwiazany,
    mozesz spac spokojnie i zapomniec o problemie.

    w 2 przypadku: wydajesz tyle samo co w 1 -> masz czym pochwalic sie na
    grupie,
    ale rowniez zostaja niepewnosci. Licencja MS faktycznie NIE JEST dostosowana
    do polskiego prawa! Zostala napisana z przeznaczeniem nie na nasz rynek i
    nie na
    nasze prawo. Jednak w przpadku kryzysowym (o ile do takiego dojdzie) -> to
    Ty
    bedziesz sie ciagal po sadach, to Ty bedziesz tracil czas -> zastanow sie
    wiec,
    czy warto :)