  • 1. Data: 2003-10-02 19:46:33
    Temat: Wykup mieszka spoldzielczego na wlasnosciowe a spadkobiercy
    Od: "Robert Mutke" <r...@p...onet.pl>

    Witam po raz pierwszy na grupie,

    Prosze o informacje w takiej oto sprawie.
    Jest mieszkanie spoldzielcze, w ktorym mieszka moja mama sama i ona chce je
    teraz wykupic. W spoldzielni ustalone sa warunki wykupu mieszkan:
    -wklad na mieszkanie, ktory moja mama wplacila w stanie panienskim to 70%
    obecnej wartosci rynkowej mieszkania
    -spoldzielnia chce polowe pozostalych 30% czyli 15%
    -nalezy powolac rzeczoznawce i zlozyc oswiadczenie o niesprzedawaniu
    mieszkania przez 5 lat.
    Wszystko jest jasne, ale:
    -ojciec mieszkal w tym mieszkaniu z mama az do smierci w 2000 r.
    -jest 4 prawomocnych spadkobiercow: mama, ja i moje przyrodnie rodzenstwo ze
    strony ojca z jego poprzedniego malzenstwa. wszyscy dziedzicza w 1/4. nikt
    oprocz niej nie mieszka w tym mieszkaniu. kiedys mieszkalem ja i jestem tam
    ciagle zameldowany
    W spoldzielni powiedzieli ze aby wykupic mieszkanie nalezy wykupic od
    spadkobiercow wklad na mieszkanie (to 70% ktore wplacila moja mama przed
    wprowadzeniem) poniewaz rodzice mieli wspolnote majatkowa, wiec nie ma
    znaczenia czy to ona wplacala czy razem jako malzenstwo. Nalezy splacic 3/4
    z 70% (mnie i moje rodzenstwo), chyba ze my zrzekniemy sie tego mieszkania,
    a z jednym ze spadkobiercow moze byc klopot.
    Moje pytania:
    - czy to nie jest tak ze moja mama ma prawo do 1/2 mieszkania, a druga
    polowa - ta taty jest dziedziczona po rowno przez wszystkich 4 spadkobiercow
    czyli mama ma 1/2+1/8 mieszkania a reszta po 1/8?
    - czy mozna wykupic mieszkanie bez splaty spadkobiercow, tylko tak zeby
    dostali po wykupie mieszkania stosowne udzialy w nim? - spoldzielnia
    twierdzi ze nie
    - czy w tej sytuacji w ogole dzieci z poprzedniego malzenstwa ojca maja
    prawo do tego mieszkania?

    Najlepiej bedzie jesli wszyscy spadkobiercy zrzekna sie praw do tego
    mieszkania i bedzie je mozna w spokoju wykupic, ale z tym moze byc klopot
    niestety.

    A moze ktos zna dobrego prawnika w dziedzinie prawa lokalowego w
    czestochowie??

    przepraszam z przydlugawy post
    z gory dzieki za pomoc
    pozdrawiam