  • 1. Data: 2003-10-06 19:16:49
    Temat: lawnicy
    Od: "Jacek Szymański" <k...@w...pl>

    Witam!
    Czy jestescie panstwo sklonni potwierdzic zasadnosc funkcji lawnika?
    czy uwazacie ze zlikwidowanie tej latwej w gruncie rzeczy do zdobycia pracy
    byłoby pozytywnym posunieciem?
    Uwazam ze na pewno nie powiekszyloby to poziomu korupcji w sądownictwie, a
    niewatpliwie zrzuciloby ciezar oplacania lawnikow ktorzy najczesniej w
    czasie rozpraw...spia
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-10-06 20:49:44
    Temat: Re: lawnicy
    Od: "NoMAD" <l...@o...pl>

    Użytkownik "Jacek Szymański" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Uwazam ze na pewno nie powiekszyloby to poziomu korupcji w sądownictwie, a
    > niewatpliwie zrzuciloby ciezar oplacania lawnikow ktorzy najczesniej w

    W zwiazku z obowiazujaca zasada udzialu spoleczenstwa w wymiarze
    sprawiedliwosci
    (jak zwal tak zwal) nie jest to raczej mozliwe. Ale wedlug mnie byloby
    korzystne

  • 3. Data: 2003-10-07 09:03:56
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

> [...]
    > Uwazam ze na pewno nie powiekszyloby to poziomu korupcji w sądownictwie, a
    > niewatpliwie zrzuciloby ciezar oplacania lawnikow ktorzy najczesniej w

    Lawnicy są potrzebni... ale nie wszedzie. I powinni byc odpowiednio
    dobierani.
    powinni zostac w sadach pracy, w sprawach o najciezsze zbrodnie i w sprawach
    rozwodowych itp. Tam jeszcze moga potwierdzic swoja przydatnosc jako glos
    rozsadku, a czasami nawet sluzyc sedziemu pomoca. A w innych sprawach - sa
    zbedni, sluza za dekoracje stolu sedziowskiego, znacznie latwiej ich
    przekupic - bo prawie niczym nie ryzykuja a ich gllos jest rownowazny z
    glosem sedziego. Bardzo latwo jest tez naklonic ich do zerwania procesu -
    wystarczy niech pare razy nie przyjda - trzeba bedzie toczyć od poczatku.
    Wystarczy też ze ktoryś z nich zachoruje (to czesto starsi ludzie) albo
    popelni nawet drobne przestępstwo by caly proces trzeba bylo wlec od
    poczatku.

    Wprwadzie wiekszosc lawnikow nie robi problemow i podpisuje co sie im poda,
    ale czasami zdazaja sie tacy o wlasnych pogladach na sprawiedliwosc, ktorzy
    nie rozumieja ze sprawiedliwośc to jest wazna w Sadzie Ostatecznym a nie w
    Sadzie Rejonowym. Moze trafic sie para wojujacych radiomaryjcow ktorzy (jak
    to raz widzialem) uwazali ze nie mozna zgwalcic wlasnej zony bo ona musi
    mezowi dac. Albo uznajacych za okolicnosc szczegolnie obciazajaca to, ze
    przestepstwo popelniono w Boze Cialo, ewentualnie ze nie powinno sie karać
    zlodzieja, ktory okradl bogatego hurtownika, bo ten hurtownik to pewnie
    jakis aferzysta, ktory kiedys sam nakradl, a poza tym on od tego nie
    zbiednieje, a ten biedny oskarżony czlowiek potrzebowal na chleb dla swej
    rodziny.

    Dlatego jeszcze raz:

    Zlikwidować ławników, oprócz:

    -Sadow karnych - w sprawach o zbrodnie - i czesciej stosowac mozliwosc
    zarzadzania rozpoznania w składzie zawodowym - np przy skomplikowanych
    aferach gospodarczych
    - Sadow pracy - ale tu odpowiednio dobierac lawnikow pod katem ich
    umiejetnosci - bylych magazynierow znajacych sie na kwitach, ksiegowych,
    behapowcow itd.
    - Sadow rodzinnych

    Poza tym winno sie lepiej dobierac lawnikow, np wprowadzic jakas mozliwosc
    eliminacji lawnikow nieobiektywnych - uprzedzonych w ktorakolwiek strone -
    np opisanych wyzej radiomaryjcow, ale takze odpowiednio antyklerykalow,
    ekstremistow penalnych i odpowiednio skrajnych liberalow. W tej chwili robi
    sie to nieoficjalnie - poprzez nie wyznaczanie w miare mozliwosci takich
    "goracych" lawnikow do trudniejszych spraw albo kierowanie ich tam gdzie nie
    moga zbyt wiele nabroic.

    Byc moze nalezaloby organizowac cos takiego jak wystepujace przy wyborze
    anglosaskiej lawy przysieglych "Voir Dire" czyli egzaminowanie w celu
    wyeliminowania uprzedzen u potencjalnych przysieglych. Mozna by to robic
    hurtowo, gdzie przepytywali by sedzia, adwokat, prokurator i gdyby np dwoch
    z nich zazadalo usuniecia tego lawnika z listy to powinien on byc skreslony.
    Oczywiscie podniosloby sie larum ze "komusza sitwa wycina nieprawomyslnych
    lawnikow" Ale to byłaby dobra droga do uzdrowienia sytuacji

  • 4. Data: 2003-10-07 13:59:55
    Od: "Lookasik" <l...@o...wytnijto.pl>

    <ciach>
    ..... lawnikow ktorzy najczesniej w
    > czasie rozpraw...spia

    bzdura.....

  • 5. Data: 2003-10-07 14:52:01
    Od: "Van Tommy" <t...@p...com>

    Użytkownik "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>
    napisał

> [...]
    ktorzy
    > nie rozumieja ze sprawiedliwośc to jest wazna w Sadzie Ostatecznym a nie w

    Oooo, znaczy przegapiłem nowelizację naszej Konstytucji, która Sąd Rejonowy
    wyłącza z zakresu pojęcie "wymiaru sprawiedliwości"? A zawsze mi się
    wydawało, że co jak co, ale właśnie w sądach idzie o wymierzenie
    sprawiedliwości...
    T.

  • 6. Data: 2003-10-07 16:31:40
    Od: Dredd<...@...pl>

    > ...... lawnikow ktorzy najczesniej w

    Ja widziałem kiedyś jak na rozprawie przysnął prokurator, ale czy to
    jest powód by od razu likwidować prokuraturę ;)

    Osobiście jestem za ławnikami w sprawach większego kalibru - czasem
    rozsądny głos laika się naprawdę przydaje

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 7. Data: 2003-10-07 16:31:43
    Od: Dredd<...@...pl>

  • 8. Data: 2003-10-07 18:25:41
    Od: "Rodrig von Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Van Tommy" <t...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > wyłącza z zakresu pojęcie "wymiaru sprawiedliwości"? A zawsze mi się
    > wydawało, że co jak co, ale właśnie w sądach idzie o wymierzenie

    To ci sie źle wydawało. Sąd ma wydawać wyroki zgodnie z prawem, takie, które
    utrzymają się w wyzszej instancji.
    A sprawiedliwosć to fikcja, pojęcie abstrakcyjne oznaczające czyjeś
    przekonanie o tym, ze wyrok jest taki jaki powinien być. Dlatego
    sprawiedliwość jest jak dupa, każdy ma swoją.

  • 9. Data: 2003-10-07 18:44:07
    Od: kam <X...@X...plX>

    Rodrig von Falkenstein wrote:
    > To ci sie źle wydawało. Sąd ma wydawać wyroki zgodnie z prawem, takie, które
    > utrzymają się w wyzszej instancji.

    To zgodne z prawem, czy takie, które utrzymają się w wyższej instancji?

    > A sprawiedliwosć to fikcja, pojęcie abstrakcyjne oznaczające czyjeś
    > przekonanie o tym, ze wyrok jest taki jaki powinien być. Dlatego
    > sprawiedliwość jest jak dupa, każdy ma swoją.

    Nie zgadzam się z tym, ale chyba nie ma sensu zaczynać dyskusji...

    KG

  • 10. Data: 2003-10-07 20:03:31
    Od: "Van Tommy" <t...@p...com>

> [...]

    > przekonanie o tym, ze wyrok jest taki jaki powinien być. Dlatego
    > sprawiedliwość jest jak dupa, każdy ma swoją.

    To swoją drogą ciekawe, po co utrzymywać fikcję wymiaru sprawiedliwości,
    skoro jest to de facto "wymiar utrzymywalności" - aby tylko nie było
    uchyłki. Widać ojczulkom naszej ustawy zasadniczej zabrakło jakoś wyobraźni.
    Stary Ulpian się w grobie przewraca (jeżeli to właśnie on wywodził, że ius a
    iustitia apellatur)...
    T.