  • 1. Data: 2003-10-06 17:38:32
    Temat: Splata osoby ktorej przypada czesc majatku na drodze spadku.
    Od: "gosek" <g...@N...wp.pl>

    Witam

    Corka bedzie miala 5/16 calosci majatku a dziadek 11/16 calosci to jak to
    sie fizycznie podzieli. Czy sad wnika np. w to ile jest pokoi w danym domu i
    jaki jest ich metraz? Czy jesli np. dziadek wyrazi chec splaty corki czyli
    5/16 calosci majatku jej przypadajacej to ona sie musi na to zgodzic czy
    nie? Z tego co sie orientuje, nawet jesli dziadek przepisalby komus obcemu
    swoja czesc majatku corce przysluguje prawo do zachowku w wysokosci polowy
    majatku dziadka. Czyli wg mnie dziadek powinien splacic 5/16 + 1/2*11/16 =
    21/32.

    Z gory dziekuje za odpowiedz.

    gosek

  • 2. Data: 2003-10-06 19:44:13
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Dokąd dziadek żyje, to ze swoim majątkiem może zrobić cokolwiek. Nawet w
    całości go komuś darować.

  • 3. Data: 2003-10-06 21:09:14
    Od: "ben" <b...@o...pl>

> [...]
    > 5/16 calosci majatku jej przypadajacej to ona sie musi na to zgodzic czy
    W postępowaniu sądowym dojdzie do wyceny nieruchomości (o ile strony nie
    dogadają się w tym zakresie). Najbardziej prawdopodonym sposobem działu spadku,
    w skład którego wchodzi nieruchomośc jest przyznanie jednej stronie całej
    nieruchomości ze spłata na rzecz drugiej strony (wg wielkości udziału). Nie
    jest przesądzone, ze to dziadek dostanie całość. Np. jeśli dziadek będzie miał
    2 mieszkania, a córka tylko to jedno, którego "część" otrzymała w spadku sąd
    może przyznać dom córce, ze spłatą na rzecz dziadka. Generalnie trzeba starać
    się przekonać sąd, że to mnie powinien przyznać nieruchomosć
    Ben