  • 1. Data: 2003-04-15 14:58:40
    Temat: który sposób wybrać - darowizna domu
    Od: "Kinga" <k...@w...pl>

    Witajcie,
    Potrzebuję porady w nastepującej sprawie:

    Moja teściowa dwa lata temu zaczęła budowę domu (obecnie jest on w stanie
    surowym otwartym), kwestia własności działki i wszelkie formalności
    zaistniałe do tej pory były załatwiane poprawnie. Działka i dom obecnie są
    własnością teściowej. Ostatnio mama mojego męża wysunęła propozycję
    przepisania tego domku w budowie i działki mojemu mężowi ( darowizna).
    Powiedziała, że w takim momencie na niego przepisze , kiedy to dla nas okaże
    się optymalne finansowo, i teraz mamy do dyspozycji takie opcje:
    - przepisać teraz, póki jest w domu zrobionych bardzo mało prac (np. nie ma
    jeszcze instalacji), stąd wycena wykaże niższą wartość domu a co za tym
    idzie będzie niższy podatek od wzbogacenia, czy,
    - uregulować odziedziczenie domu po teściowej w testamencie podpisanym
    notarialnie i po prostu czekać na "naturalne" przejście nieruchomości na
    naszą własność (i czy rzeczywiście ten sposób jest tak prosty jak mi -
    laikowi się wydaje, bo martwi mnie jeszcze potencjalna możliwość roszczeń ze
    strony rodzenstwa męża, po ewentualnej śmierci mamy...czy w tym wypadku
    zapis w testamencie domu na naszą korzyść uniemożliwi czynienie roszczeń ze
    strony rodzeństwa męża do tego domku, czy też np. już teraz powinniśmy
    pomyśleć z mężem o podsunięciu rodzeństwu odpowiedniej klauzuli do
    podpisania o nieroszczeniu pretencji w przyszłości do nieruchomości, czy to
    wystarczy?)
    - czy może istnieje jeszcze sposób "na zasiedzenie"? jak się nie mylę do
    tej pory był przepis,że będąc zameldowanym w tym domku u mamy przez min. 5
    lat przejdzie on na naszą własność...jakie wtedy ponosi się koszty, czy
    takie jak przy darowiźnie?
    - a może istnieje jeszcze inna uregulowana prawnie ;) droga wejście w
    posiadanie domu ?

    bardzo proszę o radę,
    Dziekuję serdecznie!

    Kinga

  • 2. Data: 2003-04-15 15:51:13
    Temat: Odp: który sposób wybrać - darowizna domu
    Od: "Madab" <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > jeszcze instalacji), stąd wycena wykaże niższą wartość domu a co za tym
    > idzie będzie niższy podatek od wzbogacenia,

    PRZECIEZ TO OCZYWISTE, ZE TAK JEST NAJTANIEJ DLA WAS

> [...]
    > strony rodzenstwa męża, po ewentualnej śmierci mamy...czy w tym wypadku
    > zapis w testamencie domu na naszą korzyść uniemożliwi czynienie roszczeń

    TAK... RODZENSTWO MOZE UTRUDNIAC... NO I JAKIES PIENIADZE TRZEBA BEDZIE I
    TAK ZAPLACIC, JESLI DOBROWOLNIE SIE NIE ZRZEKNA
    testament to nie wszystko ;-)

    >, czy też np. już teraz powinniśmy
    > pomyśleć z mężem o podsunięciu rodzeństwu odpowiedniej klauzuli do
    > podpisania o nieroszczeniu pretencji w przyszłości do nieruchomości, czy
    > wystarczy?)

    oj... nie wiem, czy to takie do konca pewne
    ... później mogą sie rozmyslic i zmienić zdanie

> [...]
    > lat przejdzie on na naszą własność...jakie wtedy ponosi się koszty, czy

    Teraz zasiedzenie trwa dłużej. A jak mama po 2 latach przywita sie z
    kalendarzem?
    to co? Nie utrudniaj sobie życia.
    Bierz teraz jak daja i nie marudź.

    > - a może istnieje jeszcze inna uregulowana prawnie ;) droga wejście w
    > posiadanie domu ?

    Mozesz jeszcze go kupic ;-)
    Pozdrawiam
    Madab

  • 3. Data: 2003-04-15 17:12:44
    Od: "bubu" <j...@i...pl>

    Użytkownik Kinga <k...@w...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:b7h6mv$q2m$...@a...news.tpi.pl...
    > Witajcie,
    > Potrzebuję porady w nastepującej sprawie:
    >
    > Moja teściowa dwa lata temu zaczęła budowę domu (obecnie jest on w
    stanie

    Darowizna koniecznie teraz .Małe koszty darowizny .
    Po śmierci teściowej będzie podział spadku
    a w przypadku gdyby teściowa w testamencie wskazała twojego męża to
    rodzeństwo będzie miało prawo do "zachowku" .To oznacza wasza kasa dla
    rodzeństwa .

  • 4. Data: 2003-04-15 18:30:52
    Temat: Re: który sposób wybrać - darowizna domu
    Od: "Marek" <a...@i...pl>

> [...]
    > a w przypadku gdyby teściowa w testamencie wskazała twojego męża to
    > rodzeństwo będzie miało prawo do "zachowku" .To oznacza wasza kasa dla

    Ale slyszalem ze jesli testament jest duzej niz iles lat to sie nie nalezy
    zachowek...
    Co zrobic zeby przekazac dziecku jakies nieruchomosci, a zeby drugiemu z
    rodzenstwa sie nie nalezal zaden zachowek ani nic w tym stylu.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 5. Data: 2003-04-17 10:31:35
    Od: "Yennifer" <y...@a...pl>

    Użytkownik "Kinga" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > takie jak przy darowiźnie?
    > - a może istnieje jeszcze inna uregulowana prawnie ;) droga wejście w

    IMHO najlepiej kupic od tesciowej. I to wlasnie teraz - poki wartosc
    nieruchomosci jeszcze jest niska.
    Placi sie podatek od umowy kupna - sprzedazy dzialki z rozpoczeta budowa -
    ok 2 % wartości + taksa notariusza. Ale tylko w taki sposób zabezpieczycie
    sie w 100% od roszczen innych osób - potencjalnych spadkobierców.

    --
    pozdr.
    Yenn

  • 6. Data: 2003-04-17 11:00:08
    Od: "Kinga" <k...@w...pl>

    ja zasięgnęłam informacji w miejscowym urzędzie skarbowym i dowiedziałam
    się, że najkorzystniej dla nas byłoby jeszcze zanim przystapimy do
    przepisywania domu wykończyć go i odebrać technicznie, bo wtedy zapłacimy
    podatek tylko od nadwyżki ponad 110 m2 domu, a teraz, gdy dom jest w stanie
    surowym otwartym tego typu ulga prawnie nam się nie należy, poinformowano
    mnie też, że za od domu i gruntu zapłacę 7 % podatku od ich wartości
    rynkowej....

    dzięki za porady :)

    Kinga