    From: "Kinga" <k...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: który sposób wybrać - darowizna domu
    Date: Tue, 15 Apr 2003 16:58:40 +0200

    Witajcie,
    Potrzebuję porady w nastepującej sprawie:

    Moja teściowa dwa lata temu zaczęła budowę domu (obecnie jest on w stanie
    surowym otwartym), kwestia własności działki i wszelkie formalności
    zaistniałe do tej pory były załatwiane poprawnie. Działka i dom obecnie są
    własnością teściowej. Ostatnio mama mojego męża wysunęła propozycję
    przepisania tego domku w budowie i działki mojemu mężowi ( darowizna).
    Powiedziała, że w takim momencie na niego przepisze , kiedy to dla nas okaże
    się optymalne finansowo, i teraz mamy do dyspozycji takie opcje:
    - przepisać teraz, póki jest w domu zrobionych bardzo mało prac (np. nie ma
    jeszcze instalacji), stąd wycena wykaże niższą wartość domu a co za tym
    idzie będzie niższy podatek od wzbogacenia, czy,
    - uregulować odziedziczenie domu po teściowej w testamencie podpisanym
    notarialnie i po prostu czekać na "naturalne" przejście nieruchomości na
    naszą własność (i czy rzeczywiście ten sposób jest tak prosty jak mi -
    laikowi się wydaje, bo martwi mnie jeszcze potencjalna możliwość roszczeń ze
    strony rodzenstwa męża, po ewentualnej śmierci mamy...czy w tym wypadku
    zapis w testamencie domu na naszą korzyść uniemożliwi czynienie roszczeń ze
    strony rodzeństwa męża do tego domku, czy też np. już teraz powinniśmy
    pomyśleć z mężem o podsunięciu rodzeństwu odpowiedniej klauzuli do
    podpisania o nieroszczeniu pretencji w przyszłości do nieruchomości, czy to
    wystarczy?)
    - czy może istnieje jeszcze sposób "na zasiedzenie"? jak się nie mylę do
    tej pory był przepis,że będąc zameldowanym w tym domku u mamy przez min. 5
    lat przejdzie on na naszą własność...jakie wtedy ponosi się koszty, czy
    takie jak przy darowiźnie?
    - a może istnieje jeszcze inna uregulowana prawnie ;) droga wejście w
    posiadanie domu ?

    bardzo proszę o radę,
    Dziekuję serdecznie!

    Kinga