  • 21. Data: 2004-03-03 08:31:52
    Temat: Re: ksiazka telefoniczna na www
    Od: "piotr" <s...@o...pl>

    > Nie rozumiem o co mnie pytasz.
    > Na pytanie - czy organy ścigania będą w stanie udowodnić Ci popełnienie
    > czynu zabronionego - odpowiem nie wiem.

    eeech... ja tam sie na prawie nie znam,
    ale ktoś wspomniał tutaj o wkładzie twórczym w taką bazę...
    ktokolwiek nie zbierze takiej bazy z danego miasta, będzie to tak samo
    przedstawione

    firma
    adres
    telefon

    jak ktoś lubi może ew. sobie to w kwiatki przyzdobić, dane będą danymi -
    zawsze te same

    nie widze w tym żadnej twórczości, upraszczając, wszystko teraz rozbija
    się o to
    z jakiś środków ja skorzystałem żeby przedstawić u siebie podobny wynik
    i pozostaje tylko kwestia czy ktos to ma prawo kontrolować, czy ja
    dzwonilem, czy chodzilem i spisywalem,
    czy tez poslugiwalem sie ogólniedostępną książką (ogólniedostępną bo leży
    na każdym biurku w domu)

    no bo przeciez wydawca książki nie ma monopolu na publikowanie takich
    danych?

  • 22. Data: 2004-03-03 11:55:24
    Od: poreba <d...@p...com>

    "JL" <jl@[cut]noemail.pl> niebacznie popelnil news:14189-
    1...@8...210.16.254:

    > Nie czuję się na siłach rozstrzygania takich kwestii.

    Kluczowych dla problemu...

    > Wydaje mi się, że tak.

    Obydwu nam zatem wydaje się, że bazy _bez_ twórczego charakteru
    ochronie _nie_ podlegają.

    > To jest odwracenie kota ogonem :)
    > Pierwotne zapytanie dotyczyło wyraźnie skopiowania
    > cudzej własności.
    Toż wyżej zgadzamy się, iż najpierw trzeba rozstrzygnąć
    czy są chronioną własnością!!!
    Dokładniej: co w tych książkach jest chronione, a co nie.
    Po odwróceniu kota wyszło, że całe clou problemu tam,
    czyli: d... Dla twórców baz.

    > Być może grupę czytają osoby zajmujące się obsługą prawną
    > w Claritas Polska, Kompas, HBI, D&B czy innych dużych dostawców
    > komercyjnych baz danych. Ich opinie pomogłyby skutecznie rozwiać
    > wątpliwości.

    A dlaczego nie obsługujący prawnie użytkowników tych wydawnictw ? ;)

    --
    pozdro
    poreba

  • 23. Data: 2004-03-04 01:50:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

    In article <X...@1...7.19.101>, poreba wrote:
    > "JL" <jl@[cut]noemail.pl> niebacznie popelnil news:14189-
    > 1...@8...210.16.254:
    > Obydwu nam zatem wydaje się, że bazy _bez_ twórczego charakteru
    > ochronie _nie_ podlegają.

    Przecież z Ustawy (Dz. U. Nr 128, poz. 1402) wynika wyraźnie że podlegają:

    Art. 2 u 1: baza danych oznacza zbiór danych lub jakichkolwiek innych
    materiałów i elementów zgromadzonych według określonej systematyki lub
    metody, indywidualnie dostępnych w jakikolwiek sposób, w tym środkami
    elektronicznymi, wymagający istotnego, co do jakości lub ilości, nakładu
    inwestycyjnego w celu sporządzenia, weryfikacji lub prezentacji jego
    zawartości,

    Nie ma tu niczego o twórczym charakterze.

    Za to:
    Art. 1. Ochronie określonej w ustawie podlegają bazy danych, z wyłączeniem
    baz danych spełniających cechy utworu określone w ustawie z dnia 4 lutego
    1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80,
    poz. 904).

    Czyli jeśli baza ma twórczy charakter to podlega pod PA, jeśli nie, to pod
    Ustawę o ochronie BD.

    i dalej
    Art. 6. Producentowi bazy danych przysługuje wyłączne i zbywalne prawo
    pobierania danych i wtórnego ich wykorzystania w całości lub w istotnej
    części, co do jakości lub ilości.

    A może ja czegoś nie rozumiem? :)

> [...]
    > Dokładniej: co w tych książkach jest chronione, a co nie.
    > Po odwróceniu kota wyszło, że całe clou problemu tam,

    Chroniony jest zbiór jako taki a nie zawartość poszczególnych rekordów
    bazy. Czyli wolno pobrać pojedyńcze rekordy a konkretnie zawartą w nich
    informację. Nie wolno pobrać całości lub istotnej jej części.

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2004-03-04 08:56:27
    Od: "piotr" <s...@o...pl>

    reasumując:
    muszę pozbierać sobie te dane chodząc po domach z ankietą, w żadnym
    przypadku nie mogę przy tym posiłkować się książkami!!
    ciekawi mnie jeszcze czy na kody pocztowe też ma monopol hoga?
    http://www.bazy.hoga.pl/kody.asp
    czy jako że byli pierwsi, to ja chcąc umieścić bazę kodów na swojej www to
    też musiałbym jeździć po miastach i zbierać pieczątki w urzędach że mi ten
    kod udostępnili?

    p.s. ciekawe czy np. panorama firm nieraz nie podejrzała sobie jakiegoś
    numerku i nie spisała od pkt :)...nieee... mają papierek na każdy numerek
    pewno... od ankietera...

  • 25. Data: 2004-03-04 10:38:32
    Od: poreba <d...@p...com>

    Marcin Debowski <a...@I...notrix.net> niebacznie popelnil

> [...]
    > Art. 2 u 1: ...Nie ma tu niczego o twórczym charakterze.
    > Czyli jeśli baza ma twórczy charakter to podlega pod PA, jeśli
    I jeśli nie ma twórczego charakteru-Art. 7. 1. OBD
    "Producent bazy danych udostępnionej publicznie w jakikolwiek sposób
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    nie może zabronić użytkownikowi korzystającemu zgodnie z prawem
    z takiej bazy danych, pobierania lub wtórnego wykorzystania
    w jakimkolwiek celu nieistotnej, co do jakości lub ilości,
    części jej zawartości"

    To mamy kolejną bramkę - czy dane dotyczące jednego miasta,
    i tylko przedsiębiorców są istotną częścią wobec tego,
    że baza jako całość dla województwa/całej Polski?

    --
    pozdro
    poreba

  • 26. Data: 2004-03-05 01:10:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

> [...]
    > i tylko przedsiębiorców są istotną częścią wobec tego,
    > że baza jako całość dla województwa/całej Polski?

    Takich bramek jest zawsze trochę w tym również w PA (fragment utworu np.),
    tak że w sumie nie wiem czy to bramka czy nie. Co do tego tu konkretnie
    (bo raczej trudno chyba o jakies uogolnie) to uważam, że istotny fragment
    to taki który sam w sobie wymagał istotnego nakładu (finansowego np.) lub
    tworzy jakąś złożoną, odrębną całość. Tak, że MZ firmy dla województwa to
    część raczej istotna.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2004-03-05 01:10:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...notrix.net>

  • 29. Data: 2004-03-05 08:22:51
    Od: "JL" <jl@[cut]noemail.pl>

    Użytkownik "piotr" <s...@o...pl> napisał w wiadomości

    > p.s. ciekawe czy np. panorama firm nieraz nie podejrzała sobie jakiegoś
    > numerku i nie spisała od pkt :)...nieee... mają papierek na każdy numerek
    > pewno... od ankietera...

    Troche nie podoba mi się Twój tok myślenia.
    Dlaczego idziesz na czołówkę z gigantem?
    Wydaje mi się, że podałem Ci sensowne rozwiązanie. Zamiast narażać
    się na wyrok sądu, który jakoś sobie zinterpretuje przepisy budzące
    wątpliwości,
    dogadaj się z właścicielem w sprawie legalnego udostępnienia danych.
    Przemyśl sobie koncepcję - czym mógłbyś zainteresować i przekonać
    firmę, następnie zaproponuj kilka wariantów rozwiązań. Od użyczenia
    bazy po własny interfejs (może wystarczy layout).

    Mój klient np. dogadał się z prasowym gigantem, dzięki czemu treść
    wybranych komunikatów gospodarczych pojawia się "na jego stronie".
    Zapłacił za to bannerem 80x60mm.

    JL

  • 28. Data: 2004-03-05 08:22:51
    Od: "JL" <jl@[cut]noemail.pl>

  • 30. Data: 2004-03-05 08:41:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 4 Mar 2004, piotr wrote:

    >+ reasumując:
    >+ muszę pozbierać sobie te dane chodząc po domach z ankietą, w żadnym
    >+ przypadku nie mogę przy tym posiłkować się książkami!!

    Ależ dużo prościej chodzić z książką pod pachą ;), a jeszcze
    lepiej jak niżej ;)
    A poważnie mówiąc - nie wiem czy TPSA i inni operatorzy
    takie dane zapodają. Jak dla mnie to takie dane *powinny*
    być dostępne publicznie...

> [...]
    >+ też musiałbym jeździć po miastach i zbierać pieczątki w urzędach że mi ten

    Nie. "Oryginalne" dane są urzędowe, kiedyś je w Internecie
    znalazłem :), chyba GUS jest w to zamieszany. Jest taki stosik
    informacji dotyczących gmin/powiatów i część z tej "bazy" jest
    dostępna za darmo (reszta odpłatnie).

    >+ p.s. ciekawe czy np. panorama firm nieraz nie podejrzała sobie jakiegoś
    >+ numerku i nie spisała od pkt :)...nieee... mają papierek na każdy numerek
    >+ pewno... od ankietera...

    ...który nie szedł tylko zadzwonił posiłkując się inną książką
    telefoniczną :) Nie widzę powodu żeby to miało być nielegalne :> !

    pozdrowienia, Gotfryd