  • 1. Data: 2004-05-20 07:30:07
    Temat: korpor. czesc dalsza
    Od: "pg" <p...@s...pl>

    Witam

    Korporacja o ktorej mowa w poscie ponizej oczywiscie bedzie gromadzic dane
    osobowe. W takiej bazie beda MOGLY byc, tzn. sa techniczne i praktyczne
    mozliwosci zeby tak bylo:
    1. imie nazwisko
    2. adres
    3. telefon
    4. wiek
    5. i oczywiscie kto i co gdzie kupowal,
    6. za ile

    Jak powazne sa to dane, wiadomo. Chcialbym sie dowiedziec
    1. czy mozna gromadzic tak dane bez jakis specjalnych umow z ludzmi?
    2. czy sa jakies wymagania co do bezpieczenstwa tych danych i jakie sa
    skutki prawne w razie ich np. kradziezy, albo wycieku?

    pozzr
    pg

  • 2. Data: 2004-05-20 20:01:53
    Temat: Re: korpor. czesc dalsza
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "pg" <p...@s...pl> napisał w wiadomości

    > 1. czy mozna gromadzic tak dane bez jakis specjalnych umow z ludzmi?

    Ochronie podlegają dane osobowe. Jeśli mogą je gromadzić, to pozostałe też
    mogą. Pracodwaca dane osobowe przechowywać oczywiście może. Żaden przepis
    w sumie nei zabrania wprost przechowywania danych o tym, gdzie kto jakich
    zakupów dokonuje. Tylko nie rozumiem na jakiej podstawie chcą te dane
    uzyskiwać. Będzie ktoś za pracownikiem chodził i sprawdzał, gdzie kupuje
    chleb, czy co? No i co formalnie z tymi danymi chcą zrobić? Będą dawać
    premie? Zwalniać z pracy?

    > 2. czy sa jakies wymagania co do bezpieczenstwa tych danych i jakie sa
    > skutki prawne w razie ich np. kradziezy, albo wycieku?

    Ochrona, jak dla danych osobowych. Ale trzeba być niezłym desperatem, by
    taki materiał samemu na siebie gromadzić. Przecież w razie ujawniane, to
    nie dość, że grozi im proces o naruszenie praw pracowników, o
    przechowywanie danych osobowych bez uprawnień (uprawniony jest pracodawca,
    ale pewnie będzie musiał innym członkom korporacji je podać, a Ci ich
    przechowywać nie mogą) to jeszcze procesy z ustawy o nieuczciwej
    konkurencji związane z utrudnianiem dostępu do rynku, praktykami
    monopolistycznymi i diabli wiedzą czym jeszcze. Moim zdaniem, to coś
    takiego mógł tylko jakiś bardzo nieostrożny człowiek wymyślić. Jeden
    niezadowolony pracownik, może nawet słusznie zwolniony za nieróbstwo i
    bardzo, bardzo poważne kłopoty dla wszystkich firm gotowe.

  • 3. Data: 2004-05-21 21:00:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 May 2004, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    >+
    >+ Ochronie podlegają dane osobowe. Jeśli mogą je gromadzić, to pozostałe też

    No popatrz.
    Art. 27.2.6 i tekst: "a zakres przetwarzanych danych jest
    określony w ustawie"
    Znaczy znowu mam nieaktualną treść, ledwie człowiek się obróci
    i już mu skreślili przepis... kiedy to niby było ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-05-21 23:30:46
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > Znaczy znowu mam nieaktualną treść, ledwie człowiek się obróci
    > i już mu skreślili przepis... kiedy to niby było ? ;)

    Nie, tylko źle interpretujesz moje słowa. Właściciel firmy może
    przechowywać dane osobowe swoich pracowników. I to połowa sukcesu. Inne
    dane dotyczące ich też wówczas może. Jeśli założy sobie system premiowy
    nagradzający dokonanie zakupów w markecie X, to dane o zakupach może
    przechowywać. Inna sprawa, że taki system narusza inne ustawy.

    Pozostałe firmy nie mają prawa tych danych przechowywać, więc nie ma sensu
    się zastanawiać, czy mogą dane związane z nimi przechowywać.

  • 5. Data: 2004-05-22 12:53:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 May 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ > No popatrz.
    >+ > Art. 27.2.6 i tekst: "a zakres przetwarzanych danych jest
    >+ > określony w ustawie"
    [...]
    >+ Nie, tylko źle interpretujesz moje słowa. Właściciel firmy może
    >+ przechowywać dane osobowe swoich pracowników. I to połowa sukcesu. Inne
    >+ dane dotyczące ich też wówczas może.

    Zauważ: tylko jeśli ustawa mu na to pozwala. NIE MOŻE zbierać "danych
    innych" wg własnego widzimisię.

    >+ Jeśli założy sobie system premiowy
    >+ nagradzający dokonanie zakupów w markecie X, to dane o zakupach może
    >+ przechowywać. Inna sprawa, że taki system narusza inne ustawy.

    No i to jest sedno sprawy. Fakt że nie ma ustawy pozwalającej
    na zbieranie takich danych powoduje że ich zbierać nie może.
    Nawet "naruszania innych ustaw" być nie musi - IMHO przy powołaniu
    się na zbieranie danych z 27.2.6 musi być jawne *pozwolenie* (może
    być w formie nakazu zbierania :)) zebrania danych.
    Nie wolno zbierać "dowolnych" danych o pracownika, IMO to wynika
    z przyjętej formuły zapisu (w niektórych innych punktach jej NIE MA) !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-05-22 15:51:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Zauważ: tylko jeśli ustawa mu na to pozwala. NIE MOŻE zbierać "danych
    > innych" wg własnego widzimisię.

    Ale jaki zarzut mu postawisz, jakby co? Dane osobowe pracowników mieć
    może.

    > No i to jest sedno sprawy. Fakt że nie ma ustawy pozwalającej
    > na zbieranie takich danych powoduje że ich zbierać nie może.

    A nie odwrotnie? Nie musi być czasem zabraniającej i dokąd jej nie ma to

    > Nawet "naruszania innych ustaw" być nie musi - IMHO przy powołaniu
    > się na zbieranie danych z 27.2.6 musi być jawne *pozwolenie* (może
    > być w formie nakazu zbierania :)) zebrania danych.

    No ale pracodawca nie potrzebuje uzyskiwać pozwolenie na zbieranie danych
    osobowych o swoich pracownikach. No bez jaj! To by dopiero było kuriozum.

    > Nie wolno zbierać "dowolnych" danych o pracownika, IMO to wynika
    > z przyjętej formuły zapisu (w niektórych innych punktach jej NIE MA)!

    Nie jestem przekonany, czy masz rację. Zresztą to można w prosty sposób
    ominąć zresztą. Pozwalamy pracownikom na dokonywanie bezgotówkowych
    zakupów w naszym sklepie i potrącamy należność z pensji na końcu miesiąca.
    Wówczas już takie dane możemy przechowywać, bowiem są to dane dotyczące
    rozliczeń.

  • 7. Data: 2004-05-22 22:18:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ > innych" wg własnego widzimisię.
    >+
    >+ Ale jaki zarzut mu postawisz, jakby co? Dane osobowe pracowników mieć

    Wybrane. Te "nakazane ustawami".
    Jakiekolwiek dane trzymasz powiązane z moją osobą - to są dane osobowe.
    Było chyba coś o "ilości zakupów" tak ? No to taka dana nie jest
    daną osobową. Ale taka dany *przypisana* do osoby - jest daną osobową
    i łamie upoważnienie z powołanego przepisu, IMO.

> [...]
    >+
    >+ A nie odwrotnie? Nie musi być czasem zabraniającej i dokąd jej nie ma to

    Tak jest *w przypadku ogólnym*.
    Ustawa "o ochronie" stanowi że danych zbierać *nie wolno*.
    Przepis szczegółowy art. 27.2.6 stanowi wyraźnie że *wolno* zbierać dane,
    ale *tylko* te wymagane przepisami.
    Jak dla mnie jasno i wyraźnie.

> [...]
    >+ osobowych o swoich pracownikach. No bez jaj! To by dopiero było kuriozum.

    Ustawodawca nie potrzebuje nie z powodu kuriozum, a z tego tytułu że:
    - ustawa "o ochronie" pozwala mu zbierać te dane, które są NAKAZANE
    ustawami
    - ustawa o podatku dochodowym NAKAZUJE mu zbierać imię, nazwisko,
    NIP, PESEL i adres zamieszkania
    - ustawa o podatku dochodowym lub ustawa o podatku ryczałtowym
    lub ustawa o rachunkowości lub rozporzdzenienia do wymienionych
    nakazują mu zbierać dane o czasie pracy, wykorzystaniu własnych
    narzędzi,...
    - Kodeks Pracy nakazuje zbierać dane o czasie pracy i czasie wolnym,
    a skądinąd również o płci ;> oraz "stanie wskazującym" (ciąży !)
    - ustawa o systemie pomocy społecznej nakazuje mu zbierać dane
    o okresach chorobowych
    - ...[cały stosik innych, w tym sanepid i BPH]

    Nie jestem w stanie tego już jaśniej przedstawić :(
    NIE MUSISZ pytać pracownika o pozwolenie na zebranie wybraych
    danych. Ale dla KAŻDEJ danej o którą pytasz musisz MIEĆ PODSTAWĘ
    PRAWNĄ.
    A że tych "podstaw" jest od metra i trochę... cóż.

> [...]
    >+
    >+ Nie jestem przekonany, czy masz rację.

    Nie wykluczam że mogę się mylić :)
    Ale przyczytaj powoli powołany przepis.
    A póżniej jeszcze art.6.1 (ustawy "o ochronie") z naciskiem na
    słowo "dotyczące" :) (nie chodzi o dane "określające" osobę,
    a *dotyczące* jej właśnie - IMO oczywiście !).

    >+ Zresztą to można w prosty sposób
    >+ ominąć zresztą. Pozwalamy pracownikom na dokonywanie bezgotówkowych
    >+ zakupów w naszym sklepie i potrącamy należność z pensji na końcu miesiąca.

    Ty chyba prawa pracy nie czytałeś :>
    Potrącić możesz tylko to na co pracownik wyrazi ci pisemną zgodę, i nie
    może to być nieokreślona z góry kwota zakupów !!
    Sklep wystawia KLIENTOWI (owszem, owszem, może mieć bazę klientów którym
    pozwala kupować na kredyt :)) kwit i prosi o zapłatę. Pracownik MOŻE
    podpisać zgodę na potrącenie TEJ KWOTY (a nie "dowolnej i z góry")
    ale nie musi - może zapłacić gotówką :> i wtedy brak podstawy do
    trzymania czegokolwiek w bazie...
    No i sądzę że próba "zespolenia" danych bazy klientów z bazą pracowników
    byłaby wdzięcznym tematem dla rozważań prowadzonych przez GIODO :)
    IMHO - to *muszą* być *oddzielne* bazy !

    >+ Wówczas już takie dane możemy przechowywać, bowiem są to dane dotyczące
    >+ rozliczeń.

    Ano. Pod warunkiem że powiązanie danych klientów z danymi pracowników
    spełnia wymogi art.6.3, IMO ! ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2004-05-23 18:08:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    Lekturę odrobiłem.

    Przyznaję Ci rację, że dane o zakupach są danymi osobowymi. Faktycznie
    dotyczą one zidentyfikowanej jednoznacznie osoby.

    Ale jeśli pracodawca zastosował formułę polegającą na tym, że pracodawcy
    dokonują bezgotówkowo zakupów w jego sklepie, to jest to umowa
    cywilnoprawna. Co do zasady, o ile pracownik ją podpisze dobrowolnie, to
    żadnych przeciwwskazań do jej zawarcia nie widzę. W tej sytuacji
    przechowywanie danych o dokonanych zakupach jest zgodne z prawem, albowiem
    bez wątpienia jest konieczne do realizacji tej umowy. Skoro tak, to
    zgodnie z art. 23.1 pkt. 3. Oczywiście masz rację, że do obciążenia
    wypłaty jest wymagana zgoda pracownika. No ale to pracodawca musi obliczyć
    tę kwotę.

    Tak więc uważam, ze przy założeniu istnienia umowy o bezgotówkowym
    dokonywaniu zakupów pracodawca jest upoważniony do przechowywania danych
    swoich pracowników dotyczących zakupów w jego własnym sklepie.

    Po za tym, gdybym to ja był tym pracodawcą, to bym zupełnie inaczej sprawę
    rozwiązał. Po prostu wprowadził bym zniżkę 1% dla pracowników i wcale nie
    bawił się w obrót bezgotówkowy. Wówczas już mam prawo gromadzić te dane,
    bo są potrzebne do rozliczenia kasjerów. W ten sposób mogę spokojnie
    uzasadnić potrzebę ich posiadania, czy to koniecznością wywiązania się z
    umowy z pracownikami (ta zniżka), czy to moim ważnym interesem (art. 23.1
    pkt. 5). A co ja jeszcze z tej bazy danych wyczytam, to nikt mi nic nie
    może formalnie zarzucić.

    Zastanawiam się nad podstawą przekazania danych innym firmom. No i
    przychodzi mi do głowy, że można to rozwiązać zgodnie z prawem na obydwa
    powyższe sposoby. Czy to zniżką, czy to zakupami bezgotówkowymi. Z tym, że
    w obydwu wypadkach sprawa oczywiście rozbija się i tak de facto o zgodę
    pracownika. Pracownik przecież może w swoim sklepie zakupić za gotówkę i
    nie korzystać z bezgotówkowej sprzedaży, czy też nie skorzystać z rabatu.

    Tak więc nadal uważam, że tego typu praktyk na gruncie ustawy o ochronie
    danych osobowych nie da się ukrócić, ale za to można próbować od strony
    nieuczciwej konkurencji z tym walczyć.

  • 9. Data: 2004-05-25 19:03:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 May 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ Po za tym, gdybym to ja był tym pracodawcą, to bym zupełnie inaczej sprawę
    >+ rozwiązał. Po prostu wprowadził bym zniżkę 1% dla pracowników i wcale nie
    >+ bawił się w obrót bezgotówkowy.

    A, to prawda. Na szczęcie pracodawcy mało korzystają z twoich usług :)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2004-05-25 21:01:49
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A, to prawda. Na szczęcie pracodawcy mało korzystają z twoich usług :)

    Z natury staram się pomóc każdemu, kto się o tę pomoc do mnie zwróci, pod
    warunkiem, że pomóc mogę oraz nie wiąże się to z czynem zabronionym. Nie
    przypominam sobie, bym jakiemukolwiek pracodawcy odmówił pomocy.