  • 1. Data: 2003-05-20 18:39:54
    Temat: konsorcjum argentyńskie a prawo bankowe
    Od: "burenezo" <b...@p...onet.pl>

    Zgodnie z prawem bankowym kredytów może udzielać tylko bank.
    Czy wie ktoś może jak konsorcja argentyńskie uzasadniają swoją działalność?
    Tak na moje oko udzielają właśnie kredytów... Na jakiej podstawie?
    Tomek

  • 2. Data: 2003-05-20 20:43:30
    Temat: Re: konsorcjum argentyńskie a prawo bankowe
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Prawo bankowe zabrania innym niż bank podmiotom przyjmowania wkładów i
    następnie udzielania kredytów ze środków uzyskanych z tych wkładów. W
    wypadku systemu argentyńskiego oni to uzasadniają tym, że nie przyjmują
    wkładów, tylko zarządzają grupą, która sama sobie na przyjętych przez siebie
    zasadach udziela tych pożyczek nawzajem. Karkołomne, ale w sądzie przeszło
    za pierwszym razem i teraz nikt tego nie próbuje już podnosić.

    Udzielanie pozyczek nei jest zakazane. Robią to lombardy i firmy pokroju
    PROVIDENT'a.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-

  • 3. Data: 2003-05-20 21:08:09
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    "burenezo" <b...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    działalność?
    > Tak na moje oko udzielają właśnie kredytów... Na jakiej podstawie?

    Dokładnie na tej samej jak kasy zapomogowo-pożyczkowe w zakładach pracy.

  • 4. Data: 2003-05-21 06:19:32
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    > Dokładnie na tej samej jak kasy zapomogowo-pożyczkowe w zakładach pracy.
    Nie zgodze się, pracownicze kasy zapomogowo-pożyczkowe działają na podstawie
    art 39 ustawy o związkach zawodowych - mają więc podstawe prawną.
    Tomek

  • 5. Data: 2003-05-21 06:30:34
    Od: "p...@g...pl" <s...@g...pl>

    "Tom" <...@f...pl> wrote in message news:baf5bt$j0t$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Nie zgodze się, pracownicze kasy zapomogowo-pożyczkowe działają na
    podstawie
    > art 39 ustawy o związkach zawodowych - mają więc podstawe prawną.
    > Tomek

    Chodziło mi o pomysł.

  • 6. Data: 2003-05-21 06:47:19
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    > Prawo bankowe zabrania innym niż bank podmiotom przyjmowania wkładów i
    > następnie udzielania kredytów ze środków uzyskanych z tych wkładów.

    Wkładem są miesięczne wpłaty członków grupy. Wpłaty dokonywane są na
    rachunek konsorcjum.
    > wypadku systemu argentyńskiego oni to uzasadniają tym, że nie przyjmują
    > wkładów, tylko zarządzają grupą, która sama sobie na przyjętych przez
    siebie
    > zasadach udziela tych pożyczek nawzajem.
    Tylko, że umowy zawierane sa pomiędzy konsorcjum a klientem, a nie nawzajem
    pomiędzy członkami grupy. Członków grupy nie łączy żaden stosunek prawny.
    Nie mogą np. nawzajem się windykować jak któyś nie spłaci.
    Grupa jako taka nie jest moim zdaniem odrębnym tworem - działa w ramach
    osoby prawnej jaką jest konsorcjum. Środki wpłacowne przez członków
    konsorcjum powinny powiększyć pasywa tegoż konsorcjum. Tworzenie grupy jest
    raczej sposobem na przerzucenie odpowiedzialności za jakość udzielonego
    kredytu z podmiotu, który go udziela (konsorcjum) na członków grupy. Również
    bank mógłby podzielić swoich klientów na grupy - nadal udzielałby jednak
    kredytów.

    > Karkołomne, ale w sądzie przeszło
    masz może jakieś orzeczenia?

    Tomek

  • 7. Data: 2003-05-21 09:06:51
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    In article <bae4r5$j4a$1@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Prawo bankowe zabrania innym ni? bank podmiotom przyjmowania wk?adów i
    > nast?pnie udzielania kredytów ze ?rodków uzyskanych z tych wk?adów.

    A w jakim celu istnieje taki zapis? Jaki to ma sens?

    --
    Miernik ________________________ jabber:m...@j...gda.pl
    __ ICQ: 4004001 ___/__ tel: +48608233394 __/ mailto:m...@c...pl

  • 8. Data: 2003-05-21 10:35:53
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | masz może jakieś orzeczenia?

    Orzeczenia Ci nie podam. Było wałkowane przez Policję w Krakowie w 1993/94
    roku. Padło,. Dokładnie nie pamiętam podstaw, ale było to właśnie utrzymane
    w przedstawionym przeze mnie duchu.

    Osobiście zgadzam się z Tobą, że system argentyński narusza ustawę prawo
    bankowe.

  • 9. Data: 2003-05-21 10:36:28
    Od: "Marek Radwański" <l...@N...gazeta.pl>

    > masz może jakieś orzeczenia?
    >
    > Tomek

    temnie interesują orzeczenia sądowe nt. systemów

    pzdr

    marek radwański