  • 1. Data: 2003-09-18 14:32:54
    Temat: komunikacja miejska
    Od: "mr dee" <d...@U...zwpc.net>

    witam,

    prosze o porade w sprawie komunikacji miejskiej.. mianowicie jesli zakupilo
    sie bilet, pozniej sie go skasowalo, a w polowie drogi nawalil autobus to do
    jakich czynnosci zobowiazany jest przewoznik:

    - puscic ludzi niech dalej ida pieszo
    - zorganizowac transport zastepczy
    - zwrocic koszta

    sytuacja wygladala tak, ze autobus stanal w szerym polu, i ludzie poszli
    dalej pieszo bo nikt sie nimi nie interesowal...

    jest jakas szanasa na zwrot kosztow jakie ponieslismy zwiazku z
    niewykonaniem umowy na przewoz?

    --
    pozdrawiam,
    marcin

  • 2. Data: 2003-09-18 15:22:13
    Temat: Re: komunikacja miejska
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    > dalej pieszo bo nikt sie nimi nie interesowal...
    >
    > jest jakas szanasa na zwrot kosztow jakie ponieslismy zwiazku z

    Zasadniczo zazwyczaj po awarii jakiegos pojazdu przewoznik podstawia pojazd
    rezerwowy. Co wiecej - kontynuacja podrozy tym pojazdem, lub pojazdem innej
    linii biegnacej ta sama trasa nie wymaga kasowania dodatkowego biletu.
    Niestety niebardzo widze mozliwosc zwrotu kosztow biletu, gdyz generalnie
    wszelkie awarie sa zdarzeniami losowymi i za nie jako takie przewoznik nie
    ponosi odpowiedzialnosci. Co innego gdyby kierowca sobie poszedl z kolegami
    na piwo nie realizujac kursu...

    pdr
    Olo

  • 3. Data: 2003-09-18 16:02:04
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Olo Kwasniak <o...@p...wp.pl> wrote:
> [...]
    > ponosi odpowiedzialnosci. Co innego gdyby kierowca sobie poszedl z kolegami
    nie wydaje mi się..

    w przypadku wypadku lub np. problemów z pogodą ok.

    ale w przypadku awarii można wyjść z założenia, że była to wina
    przewoźnika gdyż autobus w tym wypadku nie spełniał odpowiednich
    warunków technicznych.
    przewoźnik praktycznie nie jest w stanie udowodnić, że było inaczej.
    praktycznie zawsze autobusy są w fatalnym stanie technicznym.

    inaczej mówiąc przewoźnik ma obowiązek zapewnić przewóz zastępczy
    lub zwrot kosztów biletu.
    przy czym lepiej mieć zaświadczone na bilecie, że takiewypadek miał
    miejsce. aczkolwiek w tym wypadku awaria na pewno była zapisana w
    papierach przewoźnika.

    przy czym to jest moja opinia..

    również tutaj mam znajomoścprawa sprzed dobrych paru lat.
    raczej jednak na gorsze się nie zmieniło.

    ostatnio miałem podobny przypadek na kolei. był zapewniony przewóz
    zastępczy autobusem + dalsza droga dowolnym pociągiem jadącym w kierunku
    docelowym. aczkolwiek straconego czasu nikt nie zwróci :-(

    Artur Górniak

  • 4. Data: 2003-09-18 22:36:09
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Sep 2003, Olo Kwasniak wrote:
    [...]
    >+ Co wiecej - kontynuacja podrozy tym pojazdem, lub pojazdem innej
    >+ linii biegnacej ta sama trasa nie wymaga kasowania dodatkowego biletu.

    Jak gdzie. W KZK GOP jest w regulaminie i wszyscy o tym wiedzą,
    kierowca "w razie" - informuje.
    W Warszawie - na takie moje pytanie motorniczy zrobił wielkie
    oczy i stwierdził że nie ma pojęcia (regulaminu nie sprawdzałem :))

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-09-19 12:17:12
    Od: "Łukasz Kalbarczyk" <l...@p...net>

    Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl> napisał(a):
> [...]
    > ale w przypadku awarii można wyjść z założenia, że była to wina
    > przewoźnika gdyż autobus w tym wypadku nie spełniał odpowiednich

    Oj daj spokój... Przecież to, co napisałeś, jest dla mnie przynajmniej
    głupie...
    Czy tak trudno naprawdę w realiach naszych dróg złapać gumę,
    dostać kamieniem w szybę, itp? To też jest awaria...

    --
    ŁK

  • 6. Data: 2003-09-19 12:53:57
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    "Łukasz Kalbarczyk" <l...@p...net> wrote:
    > Oj daj spok?j... Przecie? to, co napisa?e?, jest dla mnie przynajmniej
    > g?upie...
    > Czy tak trudno naprawd? w realiach naszych dr?g z?apa? gum?,
    > dosta? kamieniem w szyb?, itp? To te? jest awaria...
    a odróżniasz awarię od wypadku?

    co najwyżej można się zastanawiać czy guma to awaria czy wypadek.
    jeśli najedziesz na gwóźdź to będzie na pewno zdarzenie losowe.
    jeśli pękła od wyeksplatowania to na pewno będzie to awaria, za którą
    odpowiada przewoźnik.

    zresztą nie jestem pewien czy w przypadku niezawinionego od przewoźnika
    zdarzenia również nie przysługuje zwrot ceny biletu..
    chyba, żeto było z 5 metrów od przystanku ;-)

    jestem pewien co do sytuacji gdy była to wina przewoźnika.

    Artur Górniak

  • 7. Data: 2003-09-19 14:34:16
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Jak gdzie. W KZK GOP jest w regulaminie i wszyscy o tym wiedzą,
    > kierowca "w razie" - informuje.

    No kierowca to akurat co najwyzej poinformuje zeby sp***ć bo awaria i dalej
    nie jademy ;-)

    > W Warszawie - na takie moje pytanie motorniczy zrobił wielkie
    > oczy i stwierdził że nie ma pojęcia (regulaminu nie sprawdzałem :))

    Teoretycznie przynajmniej powinno tak byc wszedzie - bo niby dlaczego
    pasazer ma ponosic dodatkowy koszt dlatego, ze nie z jego winy podroz
    zostala przerwana?

    pdr
    Olo

  • 8. Data: 2003-09-19 14:40:00
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

> [...]
    > przewoźnik praktycznie nie jest w stanie udowodnić, że było inaczej.
    > praktycznie zawsze autobusy są w fatalnym stanie technicznym.

    OK ale jesli pasazer wystepuje z jakims roszczeniem to on powinien
    udowodnic, ze awaria miala miejsce wskutek niedopatrzenia przewoznika, a nie
    np. wynikala ze zwyklego zmeczenia materialu... Poza tym smiem twierdzic, ze
    gra jest niewarta swieczki - tyle zachodu zeby dostac zwrot 2 zl?

    > inaczej mówiąc przewoźnik ma obowiązek zapewnić przewóz zastępczy
    > lub zwrot kosztów biletu.

    Pojazd zastepczy zapewnia (prawie) zawsze - nie tyle w obawie przed pozwami
    pasazerow, co dlatego ze zwyczajnie stracilby mnostwo kasy za niewykonanie
    kursow...A zwrot kosztu biletu - patrz wyzej.

    > przy czym lepiej mieć zaświadczone na bilecie, że takiewypadek miał
    > miejsce. aczkolwiek w tym wypadku awaria na pewno była zapisana w
    > papierach przewoźnika.

    Wszelkie awarie, wymiany wozow itd sa odnotowywane w kartach drogowych,
    natomiast nie wiem jak sobie technicznie wyobrazasz takie zaswiadczenie na
    bilecie?

    pdr
    Olo

  • 9. Data: 2003-09-19 16:07:23
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > co najwyżej można się zastanawiać czy guma to awaria czy wypadek.

    Nieistotne czy awaria czy wypadek, czy jak to tam nazwac. Fakt faktem,ze
    jest to nadprogramowe przerwanie podrozy.

    > zresztą nie jestem pewien czy w przypadku niezawinionego od przewoźnika
    > zdarzenia również nie przysługuje zwrot ceny biletu..
    > chyba, żeto było z 5 metrów od przystanku ;-)

    Jeszcze jest bardzo wazny aspekt sprawy a mianowicie miejsce awarii. Bo
    jesli bylo to w centrum miasta to zaden sad nie zasadzi Ci zwrotu tych 2 zl
    za bilet, bo za 5 minut jechal nastepny autobus / tramwaj w tym samym
    kierunku i mogles sie przesiasc. Co innego w przyslowiowym szczerym polu,
    ale tak czy siak jak juz pisalem jest to gra niewarta swieczki, bo idzie o
    glupie pare PLN.

    pdr
    Olo

  • 10. Data: 2003-09-19 16:21:38
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Olo Kwasniak <o...@p...wp.pl> wrote:
> [...]
    > np. wynikala ze zwyklego zmeczenia materialu... Poza tym smiem twierdzic, ze
    > gra jest niewarta swieczki - tyle zachodu zeby dostac zwrot 2 zl?
    przy mpk w mieście gra niewarta świeczki.
    bilet jest ważny na inny środek transportu jadące tą samą trasą.
    w tym przypadku powinny wystarczyć oznaczenie kursu na bilecie.

    nigdzie nie było zaznczone co to był za autobus.
    więc powiedziałem warunki ogólne.
    dokładniej trzeba sprawdzić w prawie przewozowym i tyle.
    i w regulaminie przewoźnika.

    nie wiem jak wygląda sytuacj w przypadku biletów okresowych

    a dla 2zł mi na pewno by się nie chciało..
    chyba, że kierowca byłby bardzo chamski, a pasażerów byłoby kilku tak
    żeby przynajmniej z 10zł w sumie dostać zwrotu. ;-)

    Artur Górniak