  • 1. Data: 2012-12-05 05:14:00
    Temat: kompensata długów/wierzytelności
    Od: p47 <k...@w...pl>

    1. W sytuacji, gdy komornik prowadził już na wniosek wierzyciela Y
    egzekucję z majątku dłużnika X, (którą zresztą umorzył z powodu
    bezskuteczności) czy i jakie dodatkowe koszty poniosę, jeśli kupię od
    tego wierzyciela Y jego wierzytelność w stosunku do dłużnika X, a
    następnie tę wierzytelność umorzę/skompensuję? -np. ten dłużnik X wykona
    na moją rzecz usługę o wartości jego długu,
    2. czy wierzyciel musi wyrazić zgodę na spłatę (kompensatę) jego
    wierzytelności wobec mnie jego długiem jaki z kolei ja ja posiadam, a
    który jest od dawna wymagalny i w egzekucji komorniczej.

  • 2. Data: 2012-12-05 09:05:31
    Temat: Re: kompensata długów/wierzytelności
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-12-05 05:14, p47 pisze:

> [...]
    > następnie tę wierzytelność umorzę/skompensuję? -np. ten dłużnik X wykona
    > na moją rzecz usługę o wartości jego długu,

    Nie jest to związane z kosztami.

    > 2. czy wierzyciel musi wyrazić zgodę na spłatę (kompensatę) jego
    > wierzytelności wobec mnie jego długiem jaki z kolei ja ja posiadam, a
    > który jest od dawna wymagalny i w egzekucji komorniczej.

    Trochę zagmatwane pytanie, ale jeśli się pytasz, czy mając wierzytelność
    wobec swojego wierzyciela, możesz spłacić mu swój dług jego
    wierzytelnością, to nie jest wymagana jego zgoda do tego.

    --
    Liwiusz

  • 3. Data: 2012-12-05 11:58:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    p47 wrote:
    > ten dłużnik X wykona na moją rzecz usługę o wartości jego długu,

    i zgodnie z prawem pojdziesz siedziec :)

    to zadziała tylko w jednym przypadku, jezeli dluznik X nie ma innych
    długów a ty jesteś jedynym.
    jesli tak nie jest, to za wykonaną usługę masz mu zapłacić, a on spłacac
    wszystkich wierzycieli proporcjonalnie do wielkosci dlugu. Czyli
    dostałbyś tylko część tych pieniedzy.
    Jesli dostaniesz całość a inni nic, to działając w porozumieniu z
    dłuznikiem w celu pokrzywdzenia pozotałych wierzycieli grozi ci zdaje
    sie 2 lata.
    W praktyce pewnie skonczy sie na niczym ale jak bedziesz mial pecha to
    sie troche po sądach nabiegasz.
    Jak chcesz dac dluznikowi zarobic, to zrob to bardzo oficjalnie. On ci
    cos robi, tym mu placisz i dokumentujesz ze calosc kasy dostal od reki,
    a teraz ile on ci sam z tego da do reki z powrotem to juz nie twoj problem.

  • 4. Data: 2012-12-05 12:08:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-12-05 11:58, witek pisze:

> [...]
    > jesli tak nie jest, to za wykonaną usługę masz mu zapłacić, a on spłacac
    > wszystkich wierzycieli proporcjonalnie do wielkosci dlugu. Czyli

    Zupełnie bezpodstawne wymaganie. Oznaczałoby zakaz dokonywania potrąceń
    wierzytelności u osób, które mają *jakiekolwiek* długi. A tak nie jest.
    Swoją wierzytelność zawsze mogę potrącić ze swoim długiem i nie ważne
    jest ile dłużnik ma innych długów.

    > Jesli dostaniesz całość a inni nic, to działając w porozumieniu z
    > dłuznikiem w celu pokrzywdzenia pozotałych wierzycieli grozi ci zdaje
    > sie 2 lata.

    Bzdura, jakich wiele w usenecie ;)

    > W praktyce pewnie skonczy sie na niczym ale jak bedziesz mial pecha to
    > sie troche po sądach nabiegasz.

    Nabiegać to się można i bez powodu, fakt, jak się będzie miało pecha.
    Tylko co z tego?

    > Jak chcesz dac dluznikowi zarobic, to zrob to bardzo oficjalnie. On ci
    > cos robi, tym mu placisz i dokumentujesz ze calosc kasy dostal od reki,
    > a teraz ile on ci sam z tego da do reki z powrotem to juz nie twoj problem.

    Kombinujesz jak koń pod górę.

    --
    Liwiusz

  • 5. Data: 2012-12-05 12:10:26
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-12-05 11:58, witek pisze:
    > działając w porozumieniu z dłuznikiem w celu pokrzywdzenia pozotałych
    > wierzycieli

    O tym, że to bzdura świadczy fakt, że potrącenie to *jednostronne*
    oświadczenie jednej ze stron wierzytelności.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2012-12-05 12:22:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

> [...]
    > wierzytelności u osób, które mają *jakiekolwiek* długi. A tak nie jest.
    > Swoją wierzytelność zawsze mogę potrącić ze swoim długiem i nie ważne

    Ale on nie proponuje kompensaty długów tylko mozliwosci dorobienia w
    zamian za spłate długu.

    > Bzdura, jakich wiele w usenecie ;)
    Cale nasze prawo jest wielka bzdura

    ale punkt dla ciebie.
    Sprawdzielm. Dotyczy tylko przestepstw w obrocie gospodarczym.
    ale zeby nie bylo, ze czegos takiego nie ma.

    302. KK
    § 1. Kto, w razie grożącej mu niewypłacalności lub upadłości, nie mogąc
    zaspokoić wszystkich wierzycieli, spłaca lub zabezpiecza tylko
    niektórych, czym działa na szkodę pozostałych, podlega grzywnie, karze
    ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności
    do lat 2.
    § 2. Kto wierzycielowi udziela lub obiecuje udzielić korzyści majątkowej
    za działanie na szkodę innych wierzycieli w związku z postępowaniem
    upadłościowym lub zmierzającym do zapobiegnięcia upadłości, podlega
    karze pozbawienia wolności do lat 3.
    § 3. Tej samej karze podlega wierzyciel, który w związku z określonym w
    § 2 postępowaniem przyjmuje korzyść za działanie na szkodę innych
    wierzycieli albo takiej korzyści żąda.

  • 7. Data: 2012-12-05 12:33:55
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-12-05 12:22, witek pisze:

    > Ale on nie proponuje kompensaty długów tylko mozliwosci dorobienia w
    > zamian za spłate długu.

    On proponuje możliwość wykonania zlecenia. Zapłata za zlecenie poprzez
    kompensatę też nie jest karalna. Tak samo jak złożenie zamówienia z
    jawną perspektywą zapłaty przez kompensatę.

    > Cale nasze prawo jest wielka bzdura

    Nieprawda, jest jeszcze prawo wekslowe :)

> [...]
    > § 3. Tej samej karze podlega wierzyciel, który w związku z określonym w
    > § 2 postępowaniem przyjmuje korzyść za działanie na szkodę innych

    Dokonanie kompensaty jest zawsze możliwe i niekaralne, nawet na zupełnym
    bankrucie (ba, zwłaszcza wówczas jest to operacja opłacalna, nieraz
    firmy szukają wierzytelności do kupienia, aby móc dokonać odpowiedniej
    kompensaty).

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2012-12-05 12:39:14
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Nieprawda, jest jeszcze prawo wekslowe :)

    a tak tak, wiem.

> [...]
    > bankrucie (ba, zwłaszcza wówczas jest to operacja opłacalna, nieraz
    > firmy szukają wierzytelności do kupienia, aby móc dokonać odpowiedniej

    Ale istniejacych wzajemnych wierzytelnosci.
    A kara jest za doprowadzenie do sytuacji, w której powstaje druga
    wierzytelnosc, ktorą da się skompensowac pierwsza.
    Gdyby nie bylo zlecenia, nie byloby co kompensowac.

  • 9. Data: 2012-12-05 12:41:44
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-12-05 12:39, witek pisze:

> [...]
    > wierzytelnosc, ktorą da się skompensowac pierwsza.
    > Gdyby nie bylo zlecenia, nie byloby co kompensowac.

    Karalne doprowadzenie do powstania drugiej, przeciwnej, wierzytelności?
    No, bardzo nowatorska teza, jak to na usenet przystało :)

    --
    Liwiusz

  • 10. Data: 2012-12-05 14:42:18
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Liwiusz wrote:

    > Karalne doprowadzenie do powstania drugiej, przeciwnej, wierzytelności?
    > No, bardzo nowatorska teza, jak to na usenet przystało :)

    Nie. Sposob rozprowadzenia zyskow z niej.