  • 1. Data: 2002-08-18 13:48:51
    Temat: kilka zakreconych pytan - legalnosc programow
    Od: "ENTIS" <e...@p...fm>

    Mam kilka zakreconych pytan dotyczących kontroli legalności oprogramowania w
    firmie.

    1. Czy kontroler może sprawdzić każdy komputer który zobaczy ? Czy tylko te
    które są oficjalnie zarejestowane na firme ?

    2. Czy trzeba absolutnie ujawnić wszystkie dane znajdujące się na komputerze
    ? Przecież można np. zaszyfrować część dysku i powiedzieć że znajdują się
    tam poufne dane. Co w takim przypadku ? Czy wystarczy powiedzieć
    "zapomniałem hasła".

    3. Część oprogramowania znajduje się na dyskach sieciowych ? Czy kontroler
    ma prawo je sprawdzić, mimo iż należą np. do innej osoby całkowicie nie
    związanej z firmą. Czy trzeba w takim przypadku obowiązkowo ujawnić hasło
    dostępu ?

    4. Co jeśli mam dysk wymienny (przenośny) i na nim trzymam oprogramowanie ?
    Po przyjściu kontroli zwyczajnie go wyjmuje i wkładam do szuflady. Czy
    kontroler ma prawo przeszukać firmę w poszukiwaniu takich przenośnych dysków
    ?

    5. Co jeśli mam program w wersji do użytku niekomercyjnego, ale
    zainstalowany na firmowym komputerze. Czy automatycznie jest to
    przestępstwo, czy kontroler musi udowodnić że program używany był w celach
    komercyjnych.

    6. Przypuśćmy że mam program w wersji demonstracyjnej (czyli z założenia do
    użytku niekomercyjnego). Czy przestępstwem jest posiadanie takiego programu
    na firmowym komputerze ? Czy kontroler musi udowodnić że wykorzystywałem go
    w celach komercyjnych ?

    5. I ostatnie. Gdzie znajdę jakiś przepis / ustawę dokładnie wyjaśniający co
    kontroler może, a czego nie.

    Pozdrawiam. ENTIS
    e...@p...fm

  • 2. Data: 2002-08-18 16:37:17
    Temat: Re: kilka zakreconych pytan - legalnosc programow
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

    Witam
    Od razu zaznaczam, że nie jestem prawnikiem lecz informatykiem i moje
    odpowiedzi mają źródło we wnioskach wyciągniętych z sytuacji, w których
    uczestniczyłem, informacji uzyskanych od współpracowników oraz z lektury tej
    grupy.

    > 1. Czy kontroler może sprawdzić każdy komputer który zobaczy ? Czy tylko
    te
    > które są oficjalnie zarejestowane na firme ?
    Kontrolerzy przyłażą z policją a ta może grzebać nawet w osobistym plecaku
    (podejrzenie popełnienia czynu zabronionego). Więc Glina może wskazać
    komputer (jeśli jest na tyle wyszkolony, aby rozpoznać to urządzenie ;))) )
    i poprosić kontrolera o jego sprawdzenie i przekazanie wniosków. Większość
    kontrolerów nie jest zupełnymi lamerami.

> [...]
    > ? Przecież można np. zaszyfrować część dysku i powiedzieć że znajdują się
    > tam poufne dane. Co w takim przypadku ? Czy wystarczy powiedzieć
    Zapomnienie hasła nie jest w naszym kraju (na razie) karane. Więc możesz tak
    powiedzieć i nic Ci nie zrobią. Ale będzie to uznane za odmowę współpracy
    (Twojej przeciwko Tobie - ;)) ) i spowoduje najprawdopodobniej zajęcie
    sprzętu razem z ważnymi danymi i to na dość długi czas w celu sprawdzenia.

> [...]
    > ma prawo je sprawdzić, mimo iż należą np. do innej osoby całkowicie nie
    > związanej z firmą. Czy trzeba w takim przypadku obowiązkowo ujawnić hasło
    Jeśli zasób sieciowy (w tym wypadku dysk, folder, wolumin, część drzewa,
    kontener itp. znajduje się FIZYCZNIE poza lokalem firmy i stanowią cudzą
    własność to mogą Ci skoczyć (ale z podaniem haseł - jw.). Dzierżawienie
    przestrzeni dyskowej via net sprawia, że ta przestrzeń jest Twoją
    własnością, chociaż urządzenie nie jest Twoje. Podanie hasła NIGDY nie jest
    bezwzględnie obowiązkowe, bo zawsze możesz je zapomnieć, np. pod wpływem
    nieludzkiego, powalającego stresu lub nawet stuporu mózgu.

> [...]
    > Po przyjściu kontroli zwyczajnie go wyjmuje i wkładam do szuflady. Czy
    > kontroler ma prawo przeszukać firmę w poszukiwaniu takich przenośnych
    Policja ma prawo. Jak nie znajdą - wygrałeś.

> [...]
    > zainstalowany na firmowym komputerze. Czy automatycznie jest to
    > przestępstwo, czy kontroler musi udowodnić że program używany był w celach
    Zakres dozwolonego używania programu określa licencja - spróbuj ją
    przeczytać.

> [...]
    programu
    > na firmowym komputerze ? Czy kontroler musi udowodnić że wykorzystywałem
    Jak wyżej. A przestępstwo trzeba udowodnić, nawet w naszym dziwnym kraiku.

    > 5. I ostatnie. Gdzie znajdę jakiś przepis / ustawę dokładnie wyjaśniający
    co
    > kontroler może, a czego nie.
    Nie wiem, ale sam mi podsunąłeś tą myśl i poszukam.

    Poza powyższym: są oczywiście metody obronne (i to skuteczne) przed synkami
    z BSA. Ale IMHO to ma sens w małych firemkach aby ukryć korzystanie z
    nielegalnego softu księgowego, magazynowego itp. drobiazgów. Natomiast w
    większych przedsięwzięciach ta zabawa się po prostu nie opłaca.
    Przepraszam za nieco zjadliwy ton ale widziałem na własne oczy jak w trakcie
    takich kontroli przedstawiciele prawa łamali lub naciągali to prawo, jak
    bardzo byli niekompetentni, bezrozumni i złośliwi. Nawet legalny w 100% soft
    nie gwarantował bezproblemowego przebiegu działań - zawsze starali się coś
    udowodnić, przeciągnąć lub w inny sposób utrudnić.
    Na pocieszenie: jedna, dwie kontrole i nauczysz się przed tym bronić.

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 3. Data: 2002-08-18 19:02:08
    Temat: Odp: kilka zakreconych pytan - legalnosc programow
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik JarekT <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ajoids$455$...@n...tpi.pl...

    > (ciach - bo zgadzam sie z wczesniejszymi odp)

    > Zakres dozwolonego używania programu określa licencja - spróbuj ją
    > przeczytać.

    Sprzet firmowy stanowi wlasnosc firmy i sluzy do zarabiania przez nia
    pieniedzy. Dowod na to: 100% wartosci w/w sprzetu trafia w koszty,
    a w koszty mozna wpuszczac tylko wydatki zwiazane z dzialalnoscia gosp.
    Wniosek: WSZYSTKO co jest na komputerze firmowym sluzy do
    uzytku komercyjnego, chyba, ze dysponujesz dowodami stwierdzajacymi
    co innego.

    > do
    > programu
    > go
    > Jak wyżej. A przestępstwo trzeba udowodnić, nawet w naszym dziwnym kraiku.

    IMHO nie musi (jw). Przez domniemanie sprzet firmowy sluzy do dzialalnosci
    gosp=
    =komercyjnej. Chyba, ze to organizacja non profit.

    > co
    > Nie wiem, ale sam mi podsunąłeś tą myśl i poszukam.

    tez jestem ciekaw - Ustawa o Policji? KPK? Jakies specjalne rozporzadzenie
    MSWiA?

    --

    pozdrawiam,

    glos

  • 4. Data: 2002-08-19 11:51:07
    Od: "Michal Kukula" <m...@a...net.pl>

    > te
    > Kontrolerzy przyłażą z policją a ta może grzebać nawet w osobistym plecaku
    > (podejrzenie popełnienia czynu zabronionego).

    Rewizja osobista - tylko podejrzenie PRZESTEPSTWA co nie jest tym samym co
    "popelnienie czynu zabronionego"

> [...]
    > (Twojej przeciwko Tobie - ;)) ) i spowoduje najprawdopodobniej zajęcie
    > sprzętu razem z ważnymi danymi i to na dość długi czas w celu sprawdzenia.

    Dokladnie. Zaleznie od tego CO jest bardziej kosztowne - sprzet czy kara -
    oplaca sie to badz tez nie.
    Zwyczaj (przestrzegany w niektorych firmach) nakazuje tworzenie
    cotygodniowej kopii bezpieczenstwa istotnych danych, kopii wynoszonej z
    firmy.
    Na wypadek pozaru, wlasciwie, ale... :-)

    > Jeśli zasób sieciowy (w tym wypadku dysk, folder, wolumin, część drzewa,
    > kontener itp. znajduje się FIZYCZNIE poza lokalem firmy i stanowią cudzą
    > własność to mogą Ci skoczyć (ale z podaniem haseł - jw.).

    Dokladnie.

    > ?
    > dysków

    Ma prawo, rewizja w firmie oznacza rewizje w firmie.

    Michal
    (tez nie prawnik, tylko programista)

  • 5. Data: 2002-08-19 13:49:42
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    > Wniosek: WSZYSTKO co jest na komputerze firmowym sluzy do
    > uzytku komercyjnego, chyba, ze dysponujesz dowodami stwierdzajacymi
    IMHO - nie WSZYSTKO.
    Hardware - zgoda, soft - niekoniecznie.
    Wersje demo - dla zapoznania się, wersje trial - do wypróbowania. To chyba
    trudno uznać za cele komercyjne (czyli z założenia przynoszące zysk). Poza
    tym jeśli ściągniesz stuff z netu, to jak wpuścisz w koszty?
    Zasady użytkowania tym podobnego oprogramowania określone są w nim samym.

    Pozdrawiam
    JarekT

  • 6. Data: 2002-08-19 13:52:52
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

    > Rewizja osobista - tylko podejrzenie PRZESTEPSTWA co nie jest tym samym co
    > "popelnienie czynu zabronionego"
    No tak. A posiadanie nielegalnego oprogramowania to przestępstwo.
    Myślę, że podczas takiej kontroli zależeć to będzie od widzimisię
    kontrolerów (u nas tego nie było).

    Pozdrawiam
    JarekT

  • 7. Data: 2002-08-19 14:47:36
    Od: "glos" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik JarekT <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:ajqt4t$m3h$...@n...tpi.pl...

> [...]
    > tym jeśli ściągniesz stuff z netu, to jak wpuścisz w koszty?
    > Zasady użytkowania tym podobnego oprogramowania określone są w nim samym.

    doprecyzuje - zdecydowanie WSZYSTKO bedace przedmiotem obrotu
    handlowego. Dema i triale jako niekomercyjne produkty nie sa sprzedawane,
    wiec ich problem nie istnieje - jestes ich legalnym posiadaczem, o ile
    dochowujesz warunkow licencji. Do Ciebie nalezy udowodnienie w/w.

    Problem lezy w czyms innym - w dopuszczalnosci uzywania na komputerze
    firmowym softu, ktory licencjonowany jest tylko do dzialalnosci
    niekomercyjnej.
    IMHO zdecydowanie jest to niedopuszczalne.

    Komputer firmowy jako srodek trwaly sluzy do prowadzenia dzialalnosci
    komercyjnej - czyli gospodarczej, mogacej przyniesc zysk. Czy cos
    przyniosi Ci zysk, czy nie - to Twoja sprawa.

    US w kazdym razie jest w prawie zwiekszyc Twoje przychody o szacowana
    wartosc uzywanego przez Ciebie darmowego softu (przychody w naturze),
    moze tez zrobic to samo w odniesieniu do uzywania komputera firmowego
    do celow niegospodarczych.

    Na marginesie - ciekaw jestem, jak zespoly "BSA + policja" prawnie
    uzasadniaja
    rewizje. O ile sie orientuje, do przeszukania potrzebny jest nakaz sadu
    (juz chyba nie prokuratora?) Jarku, pls, zwrociles moze uwage?

    --

    pozdrawiam,

    glos
    tez programista, przy okazji ksiegowy :)

  • 8. Data: 2002-08-21 16:56:11
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

> [...]
    >wiec ich problem nie istnieje - jestes ich legalnym posiadaczem, o ile
    >dochowujesz warunkow licencji. Do Ciebie nalezy udowodnienie w/w.
    Nie. Ja okazuję dokumenty: faktury, licencje, umowy (niepotrzebne skreślić).
    Oni usiłują udowodnić, że nie respektuję w/w.

    > Problem lezy w czyms innym - w dopuszczalnosci uzywania na komputerze
    > firmowym softu, ktory licencjonowany jest tylko do dzialalnosci
    > niekomercyjnej.
    > IMHO zdecydowanie jest to niedopuszczalne.
    Czemu? W znanych mi licencjach nie ma nic o charakterze (przeznaczeniu)
    komputera, na którym tego typu soft jest instalowany i używany. Autor i/lub
    właściciel softu udostępniając mi (firmie) go w jakiejkolwiek sposób określa
    co mogę a czego nie - to właśnie jest treścią licencji.

    > Komputer firmowy jako srodek trwaly sluzy do prowadzenia dzialalnosci
    > komercyjnej - czyli gospodarczej, mogacej przyniesc zysk. Czy cos
    > przyniosi Ci zysk, czy nie - to Twoja sprawa.
    Tu nie chodzi o komputer tylko o oprogramowanie. BSA to Bussiness SOFTWARE
    Alliance. Oni nie sprawdzają do czego używa się softu (bo jak?), tylko czy
    jest się legalnym właścicielem i spełnia warunki licencji. Np. masz kupiony
    Win2k Server ze standardową licencją (czyli kontrola 5 stanowisk roboczych).
    De facto loguje się do niego więcej - qpa, czyli wpadka.
    Tak dla hecy: prowadzę DG której przedmiotem jest np. szalet miejski. Do
    tego nie jest mi bezwzględnie niezbędny komputer a tym bardziej rozbudowany
    LAN z intranentem, serwerem www, bramą do sieci metropolitarnej itp.
    (chociaż czemu nie?;)) ). Jednak nabywam kompa z legalną windą aby układając
    solitera nie słuchać odgłosów dochodzących z kabin. Wciągam na stan,
    amortyzuję i co? Mogę to zrobić tylko wtedy, gdy ewidencjonuję na nim środki
    odkażające i myjące, rozchód srajtaśmy lub statystyki srywających w celu
    opracowania strategicznego biznesplanu? ;))))
    Nie - kupiłem kompa z Windą bo tam jest kalkulator i jest to OK.

    > US w kazdym razie jest w prawie zwiekszyc Twoje przychody o szacowana
    > wartosc uzywanego przez Ciebie darmowego softu (przychody w naturze),
    AFAIK mogą oszacować zyski z jego używania (o tyle zwiększyć hipotetyczny
    dochód i go opodatkować) ale nie zwiększyć tenże hipotetyczny dochód o
    wartość softu (skoro jest on darmowy to o ile? o 0,00 zł?)

    > moze tez zrobic to samo w odniesieniu do uzywania komputera firmowego
    > do celow niegospodarczych.
    No tu już zupełnie nie rozumiem. Co to są cele niegospodarcze? I po co w
    ogóle to szacować?

> [...]
    > rewizje. O ile sie orientuje, do przeszukania potrzebny jest nakaz sadu
    > (juz chyba nie prokuratora?) Jarku, pls, zwrociles moze uwage?
    Tak. BSA samo bezpośrednio nic nie może. Policja może, ale jej
    funkcjonariusz są w tej materii... mądra inaczej (i nie tylko w tej).
    Dlatego BSA współpracuje z tzw. wymiarem sprawiedliwości i występuje do
    niego o wszczęcie procedury. To policja dysponuje nakazem rewizji
    (prokurator z upoważnienia właściwego sądu). Ponieważ policjanci jacy są
    każdy wie, więc przedstawiciel(e) BSA stanowią w takiej ekipie coś w rodzaju
    expierdów ;)))))))))))
    Policja zabezpiecza więc kontrolę od strony operacyjnej, a BSA od strony
    (ich zdaniem) merytorycznej.

    Pozdrawiam
    JarekT

  • 9. Data: 2002-08-24 19:17:30
    Od: "Xena" <t...@l...com.pl>

    Osoba znana wszem i wobec jako JarekT pisująca spod adresu
    <t...@p...onet.pl> napisała:

> [...]
    > (prokurator z upoważnienia właściwego sądu). Ponieważ policjanci jacy
    > są każdy wie, więc przedstawiciel(e) BSA stanowią w takiej ekipie coś

    ALe policję z nakazem musze wpuścić a pan z BSA pozostanie na
    korytarzu... ;-)

    --
    Pozdrówka
    Tatiana

  • 10. Data: 2002-08-24 21:07:08
    Od: "JarekT" <t...@p...onet.pl>

    > ALe policję z nakazem musze wpuścić a pan z BSA pozostanie na
    > korytarzu... ;-)

    Czesc!
    Ty wiesz, że to mi normalnie nie wpadło do głowy?!
    Z tym, że nie wiem (bo to szefisko czytał) co tam jest napisane na tym
    nakazie. Może, że trzeba wpuścić z tymi expierdami?

    Pozdrawiam
    JarekT