  • 1. Data: 2002-08-17 22:23:30
    Temat: Co zrobic-spadek?
    Od: "JaDaReK" <d...@p...onet.pl>

    Witam!
    Problem jest nastepujacy: zmarla moja mama, nie zostawila tetamentu.
    Zostalem ja i moj ojczym.
    Ojczym ma dwoje dzieci z poprzedniego malzenstwa, doroslych, maja swoje
    rodziny.
    Nigdy z nami wspolnie nie mieszkali. Co ja w tej sytuacji mam zrobic, czy
    cos mi sie nalezy po mamie?
    Jezeli ktos moze pomoc to prosze bardzo o jakis odzew.

    Pozdrawiam
    JaDaReK

  • 2. Data: 2002-08-18 07:37:38
    Temat: Re: Co zrobic-spadek?
    Od: "4TEL" <t...@N...plusnet.pl>

    Użytkownik "JaDaReK" <d...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > cos mi sie nalezy po mamie?
    > Jezeli ktos moze pomoc to prosze bardzo o jakis odzew.

    Jak rozumiem ojczym był mężem Twojej mamy,
    oraz Twoja mama nie miała oprócz ciebie wiecej
    dzieci, więc masa spadkowa będzie podzielona
    tylko pomiędzy Tobą i ojczymem w częściach
    IMHO po 1/2, ale musisz wiedzieć, że dzielony
    jest spadek, a nie cały dorobek małżeński, którego
    połowa należy do współmałżonka.

    Pozdrawiam
    4TEL

  • 3. Data: 2002-08-18 16:18:11
    Od: "JaDaReK" <d...@p...onet.pl>

    Użytkownik "4TEL" <t...@N...plusnet.pl> napisał w wiadomości
    > IMHO po 1/2, ale musisz wiedzieć, że dzielony
    > jest spadek, a nie cały dorobek małżeński, którego
    > połowa należy do współmałżonka.

    Jak jest roznica wymierna miedzy spadkiem a dorobkiem?

    JaDaReK

  • 4. Data: 2002-08-18 17:06:39
    Od: Wojciech <b...@p...wp.pl>

    On Sun, 18 Aug 2002 18:18:11 +0200, JaDaReK wrote:

> [...]

    zgadza sie
    (art 931 kc)

    > Jak jest roznica wymierna miedzy spadkiem a dorobkiem?

    Z reguly miedzy malzonkami istnieje wspolnosc majatkowa
    (wyjatkiem jest sytuacja w ktorej zawarto majatkowa umowe malzenska o
    rozdzielnosci majatkowej).

    Wspolnosc majatkowa powstaje z chwila zawarcia malzenstwa
    (art 31 kro)

    Do majatku wspolnego wchodzi wspolny dorobek malzonkow, czyli to czego
    ktorekolwiek z nich "dorobilo" sie od chwili zawarcia malzenstwa
    (art 32 kro)

    W majatku wspolnym malzonkowie z reguly maja rowne udzialy
    (art 43 kro)

    Czyli kazdy malzonek (normalnej sytuacji) ma:
    a) odrebny majatek wlasny (to co nabyl przed zawarciem malzenstwa +
    rzeczy wymienione w art 33 kro)
    b) piecdziesiecioprocentowy udzial w majatku wspolnym,

    Z chwila smierci malzonka do masy spadkowej wchodzi jego majatek, czyli
    majatek osobisty + udzial w majatku wspolnym.

    i dopiero ten majatek podlega regulom dziedziczenia (czyli 1/2 dla ciebie
    i 1/2 dla meza twojej mamy).

    czyli maz bedzie mial:
    1/2 majatku wspolnego (bez dziedziczenia,bo to tak czy inaczej bylo jego)
    i dodatkowo 1/2 majatku swojej malzonki (nabytego w drodze spadku).

    --
    Wojciech