    From: "JarekT" <t...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: kilka zakreconych pytan - legalnosc programow
    Date: Sun, 18 Aug 2002 18:37:17 +0200

    Witam
    Od razu zaznaczam, że nie jestem prawnikiem lecz informatykiem i moje
    odpowiedzi mają źródło we wnioskach wyciągniętych z sytuacji, w których
    uczestniczyłem, informacji uzyskanych od współpracowników oraz z lektury tej
    grupy.

    > 1. Czy kontroler może sprawdzić każdy komputer który zobaczy ? Czy tylko
    te
    > które są oficjalnie zarejestowane na firme ?
    Kontrolerzy przyłażą z policją a ta może grzebać nawet w osobistym plecaku
    (podejrzenie popełnienia czynu zabronionego). Więc Glina może wskazać
    komputer (jeśli jest na tyle wyszkolony, aby rozpoznać to urządzenie ;))) )
    i poprosić kontrolera o jego sprawdzenie i przekazanie wniosków. Większość
    kontrolerów nie jest zupełnymi lamerami.

    > 2. Czy trzeba absolutnie ujawnić wszystkie dane znajdujące się na
    komputerze
    > ? Przecież można np. zaszyfrować część dysku i powiedzieć że znajdują się
    > tam poufne dane. Co w takim przypadku ? Czy wystarczy powiedzieć
    > "zapomniałem hasła".
    Zapomnienie hasła nie jest w naszym kraju (na razie) karane. Więc możesz tak
    powiedzieć i nic Ci nie zrobią. Ale będzie to uznane za odmowę współpracy
    (Twojej przeciwko Tobie - ;)) ) i spowoduje najprawdopodobniej zajęcie
    sprzętu razem z ważnymi danymi i to na dość długi czas w celu sprawdzenia.

    > 3. Część oprogramowania znajduje się na dyskach sieciowych ? Czy kontroler
    > ma prawo je sprawdzić, mimo iż należą np. do innej osoby całkowicie nie
    > związanej z firmą. Czy trzeba w takim przypadku obowiązkowo ujawnić hasło
    > dostępu ?
    Jeśli zasób sieciowy (w tym wypadku dysk, folder, wolumin, część drzewa,
    kontener itp. znajduje się FIZYCZNIE poza lokalem firmy i stanowią cudzą
    własność to mogą Ci skoczyć (ale z podaniem haseł - jw.). Dzierżawienie
    przestrzeni dyskowej via net sprawia, że ta przestrzeń jest Twoją
    własnością, chociaż urządzenie nie jest Twoje. Podanie hasła NIGDY nie jest
    bezwzględnie obowiązkowe, bo zawsze możesz je zapomnieć, np. pod wpływem
    nieludzkiego, powalającego stresu lub nawet stuporu mózgu.

    > 4. Co jeśli mam dysk wymienny (przenośny) i na nim trzymam oprogramowanie
    ?
    > Po przyjściu kontroli zwyczajnie go wyjmuje i wkładam do szuflady. Czy
    > kontroler ma prawo przeszukać firmę w poszukiwaniu takich przenośnych
    dysków
    > ?
    Policja ma prawo. Jak nie znajdą - wygrałeś.

    > 5. Co jeśli mam program w wersji do użytku niekomercyjnego, ale
    > zainstalowany na firmowym komputerze. Czy automatycznie jest to
    > przestępstwo, czy kontroler musi udowodnić że program używany był w celach
    > komercyjnych.
    Zakres dozwolonego używania programu określa licencja - spróbuj ją
    przeczytać.

    > 6. Przypuśćmy że mam program w wersji demonstracyjnej (czyli z założenia
    do
    > użytku niekomercyjnego). Czy przestępstwem jest posiadanie takiego
    programu
    > na firmowym komputerze ? Czy kontroler musi udowodnić że wykorzystywałem
    go
    > w celach komercyjnych ?
    Jak wyżej. A przestępstwo trzeba udowodnić, nawet w naszym dziwnym kraiku.

    > 5. I ostatnie. Gdzie znajdę jakiś przepis / ustawę dokładnie wyjaśniający
    co
    > kontroler może, a czego nie.
    Nie wiem, ale sam mi podsunąłeś tą myśl i poszukam.

    Poza powyższym: są oczywiście metody obronne (i to skuteczne) przed synkami
    z BSA. Ale IMHO to ma sens w małych firemkach aby ukryć korzystanie z
    nielegalnego softu księgowego, magazynowego itp. drobiazgów. Natomiast w
    większych przedsięwzięciach ta zabawa się po prostu nie opłaca.
    Przepraszam za nieco zjadliwy ton ale widziałem na własne oczy jak w trakcie
    takich kontroli przedstawiciele prawa łamali lub naciągali to prawo, jak
    bardzo byli niekompetentni, bezrozumni i złośliwi. Nawet legalny w 100% soft
    nie gwarantował bezproblemowego przebiegu działań - zawsze starali się coś
    udowodnić, przeciągnąć lub w inny sposób utrudnić.
    Na pocieszenie: jedna, dwie kontrole i nauczysz się przed tym bronić.

    Pozdrawiam
    Jarek