    From: m...@g...com
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: kilka pytań o weksle
    Date: Tue, 19 Sep 2006 20:56:00 +0200

    Zastanawia mnie kilka spraw odnośnie weksli:

    1. czy weksel jest sam w sobie zobowiązaniem, czy zawsze do weksla musi
    istnieć jakieś zobowiązanie a weksel tylko znacznie upraszcza egzekucję
    tego zobowiązania?

    Tzn, chodzi o to czy jeżeli ktoś jest w posiadaniu weksla wystawionego
    przeze mnie na kwotę 1000zł, weksel nie posiada klauzuli wekslowej, nie
    płaciłem tym wekslem za nic jemu, po prostu np. wywiało mi za okno weksel
    który właśnie wystawiałem, nie zdążyłem wpisać na czyją rzecz jest ten
    weksel, ten ktoś wpisał siebie. Wiem że muszę taki weksel spłacić, ale czy
    mogę potem dochodzić od tego kogoś tych pieniędzy np. na podstawie
    bezpodstawnego wzbogacenia, czy też weksel jest wystarczającą podstawą?

    2. Czy wręczenie komuś weksla który jest związany z jakimś zobowiązaniem,
    jest już zapłaceniem za to zobowiązanie, czy dopiero zapłacenie weksla nim
    jest?. Tzn. załóżmy że pożyczyłem komuś 1000zł, ten ktoś mi wystawił weksel
    płatny 1 listopada. Ten ktoś ma dowód na to że taki weksel mi wystawił.

    Teraz mi ten weksel się zniszczył, ten ktoś o tym się dowiaduje. Czy nadal
    mi wisi 1000zł za pożyczkę, czy też za pożyczkę mi tego 1000zł nie wisi,
    tylko wisiałby mi za weksel, gdybym go miał?

    3. obowiązkową informacją na wekslu jest gdzie ono jest płatne. Powiedzmy że
    przyjmuję od kogoś weksel płatny za rok, ale jako że przeprowadzam się raz
    na 3 miesiące, nie mogę przewidzieć jaki będzie mój adres za rok, a
    wpisanie obecnego adresu lub wogóle jakiegokolwiek konkretnego adresu
    byłoby szalenie niepraktyczne, bo mogę być na drugiej stronie kuli
    ziemskiej. Czy jest możliwość żeby weksel był płatny np. na rachunek
    bankowy?. Jak w takich sytacjach się postępuje?

    p. m.