  • 1. Data: 2002-03-04 09:43:15
    Temat: jak dać bezpiecznie pożyczkę ?
    Od: "Tomasz Morawski" <t...@p...onet.pl>

    Witam grupowiczów !

    Jestem lekko zieloniutki w temacie prawa dlatego proszę o pomoc.
    Chcę koledze dać pożyczkę i chciałbym się zabezpieczyć w jakiś sposób.
    Pomysł polega na spisaniu umowy pożyczki tak, aby zabezpieczeniem pożyczki
    był samochód kolegi. PROŚBA polega na podpowiedzeniu jak taką umowe
    sporządzić
    aby miała prawny sens i co musi być spełnione aby była ona ważna.
    Dziękuje z góry i proszę o odpowiedzi na t...@p...onet.pl

    Tomek

  • 2. Data: 2002-03-04 14:09:42
    Temat: Re: jak dać bezpiecznie pożyczkę ?
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Mon, 4 Mar 2002, Tomasz Morawski wrote:

> [...]
    > sporządzić
    > aby miała prawny sens i co musi być spełnione aby była ona ważna.

    Kolega może ci dać samochód w zastaw, ale to trochę niewygodne dla niego,
    bo nie będzie nim mógł jeździć. Lepsze byłoby przewłaszczenie na
    zabezpieczenie - w razie zwłoki dłużnika własność samochodu przejdzie na
    ciebie automatycznie, niezależnie od tego kto będzie jego właścicielem.

    > Dziękuje z góry i proszę o odpowiedzi na t...@p...onet.pl

    Ustaw FUT.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)

  • 3. Data: 2002-03-04 15:53:23
    Od: p...@p...onet.pl (Pawel Baranowski)

    [posted and mailed]

    "Tomasz Morawski" <t...@p...onet.pl> wrote in
    <a5vfm2$atg$1@news.onet.pl>:
> [...]
    >sporządzić
    >aby miała prawny sens i co musi być spełnione aby była ona ważna.

    Ja radziłbym zamiast umowy poprosić dłużnika o podpisanie weksla. Jest to
    dużo korzystniejsze: opłata skarbowa 0.1 % zamiast podatku od czynności
    cywilnoprawnych 2 %. Także w razie zwłoki masz ułatwione zadanie - 4 razy
    niższe koszty sądowe, szybkie postępowanie (w trybie nakazowym) a otrzymany
    nakaz zapłaty dostaniesz z klauzulą natychmiastowej wykonalności (na twój
    wniosek). Tylko dobrze wypełnij blankiet wekslowy - chyba www.weksel.pl -
    tam jest wszystko o wekslu. Co do zabezpieczenia spłaty to albo jak mój
    przedmówca (przed-posciaż ?) przewłaszczenie na zabezpieczenie albo też
    umowa zastawu rejestrowego (kosztowne - 200 zł za wpis i 50 zł za ew.
    wykreślenie, ale też bardziej pewne bo figuruje w rejestrze).