  • 1. Data: 2002-02-27 13:52:41
    Temat: interpretacja
    Od: "Darek Dąbrowski" <t...@p...com>

    witam,

    być może odpowiedź na moje pytanie jest dla prawnika oczywista ,

    ale chciałbym się dowiedzieć jak interpretować (fragment tekstu ustawy ) :

    "obrót wyrobami X może być prowadzony przez podmioty typu x,y,z"

    czy ten tekst jest równoznaczny z tym że do obrotu wyrobami X upoważnione są
    wyłącznie podmioty typu x,y,z ?

    czy też wszyscy mogą w tym także x,y,z. ( podmioty x,y,z, z ustawy mają
    zawężony zakres dzialania)

    jaka interpretacja jest przyjęta w praktyce prawniczej.

    pozdrawiam ,
    darek

  • 2. Data: 2002-02-27 14:51:18
    Temat: Re: interpretacja
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Wed, 27 Feb 2002, Darek Dąbrowski wrote:

    > "obrót wyrobami X może być prowadzony przez podmioty typu x,y,z"
    >
    > czy ten tekst jest równoznaczny z tym że do obrotu wyrobami X upoważnione są
    > wyłącznie podmioty typu x,y,z ?

    Nie, takie sformułowanie ma charakter otwarty (ustawodawca zapomniał
    zapewne dodać "w szczególności").

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 3. Data: 2002-02-27 19:07:39
    Od: "Buker" <x...@x...pl>

    Użytkownik "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    st...

    > Nie, takie sformułowanie ma charakter otwarty (ustawodawca zapomniał
    > zapewne dodać "w szczególności").

    " ustawodawca zapomniał" - a to dobre! Na szczęście Gwidon wie o czym
    zapomniał ustawodawca i go poprawia! Otóż ustawodawca zapomniał dodać "w
    szczególności". Drogi ustawodawco, szybko zmieniaj Dziennik Ustaw!
    Rozumiem, że wszystkie twierdzenia i teorie o racjonalności ustawodawcy,
    regułach i sposobach wykładni itd., itp., nie istnieją!

    Na podstawie podanej frazy nie sposób dokonać jakiejkolwiek sensownej
    wykładni. Dla jej dokonania fundamentalne znaczenie ma wszak to o jakiej
    gałęzi czy dziedzinie prawa mówimy, o jakim akcie prawnym mówimy, jaką
    formułę redakcyjną ma dany przepis itd.
    Otóż w zależności od tych wszystkich czynników dojśc możemy do skrajnie
    odmiennych wyników. Więcej danych proszę! Prawo to nie rozwiązywanie
    algorytmów....

  • 4. Data: 2002-02-28 02:26:00
    Temat: total ot:) Re: interpretacja
    Od: "PePe" <p...@a...net.pl>

    Użytkownik "Buker" napisał:
    | Otóż w zależności od tych wszystkich czynników dojśc możemy
    | do skrajnie odmiennych wyników. Więcej danych proszę! Prawo to
    | nie rozwiązywanie algorytmów....
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    hmmmm:) co to znaczy rozwiazac algorytm?
    afaik algorytm to sposob rozwiazania...
    z niecierpliwoscia czeka zaintrygowany pE.

    --
    [ pozdrawia pE. ]
    mugole wszystkich krajow...

  • 5. Data: 2002-02-28 08:41:39
    Od: "Darek Dąbrowski" <t...@p...com>

    Użytkownik "Buker" <x...@x...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    skrajnie
    > odmiennych wyników. Więcej danych proszę! Prawo to nie rozwiązywanie

    dziękuję za zainteresowanie moim zapytaniem.

    cytat który przytoczyłem jest pełnym punktem w jednym z artykułów ustawy.
    nazwy zastąpiłem symbolami bo nie zależy mi na nagłaśnianiu sprawy.
    wychodzi na to ,że ustawodawca rzeczywiście w pośpiechu przeoczył wyraz "
    wyłącznie ",
    dlatego interesuje mnie opinia osób bardziej obeznanych z tematem.

    chodzi mi jedynie o interpretację tego jednego punktu ( nie o analizę w
    świetle całego aktu prawnego )
    powiedzmy ,że X to broń i amunicja , czy to coś zmienia jeśli X to będzie
    mleko dla niemowląt ?
    czy możemna interpretować zapis różnie dla różnych przedmiotów obrotu ?
    idąc tym tokiem myślenia inne prawa ma biały inne murzyn w tej samej
    konstytucji ?

    chyba się zapędziłem , ale temat jest interesujący.

    pozdrawiam,
    darek

  • 6. Data: 2002-02-28 10:07:31
    Temat: Re: total ot:) Re: interpretacja
    Od: "Buker" <x...@x...pl>

    Użytkownik "PePe" <p...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    > ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    > hmmmm:) co to znaczy rozwiazac algorytm?
    > afaik algorytm to sposob rozwiazania...
    > z niecierpliwoscia czeka zaintrygowany pE.

    Kajam się! Chodziłe rzecz jasna o "rozwiązywanie wg. algorytmów"
    problemów prawnych. Ta drobna nieścisłość nie zmienia jednak sensu mojej
    wypowiedzi, którą podtrzymuję i polecam do przemyślenia zainteresowanym....

  • 7. Data: 2002-02-28 10:52:35
    Od: "Buker" <x...@x...pl>

    Użytkownik "Darek Dąbrowski" <t...@p...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > mleko dla niemowląt.
    > czy możemna interpretować zapis różnie dla różnych przedmiotów obrotu ?

    Nawet musimy.

    > idąc tym tokiem myślenia inne prawa ma biały inne murzyn w tej samej
    > konstytucji ?

    Kontytucyjna zasada równości, do której jak mniemam nawiązujesz, nie
    sprowadza się do twierdzenia, że "wszyscy mają takie same prawa". Zasadę tą
    rozumieć należy "takim samym podmiotom to samo prawo" zaś "różnym podmiotom
    różne prawo". Problem polega na tym by owa "różnica" była prawnie
    dopuszczalna (a więc nie np. kolor skóry) i była znacząca tj. prawnie
    doniosła, prawnie relewantna.
    Rozumiejąc zasadę równości dosłownie należałoby orzec, iż osobom
    niepełnosprawnym nie powinny przysługiwać żadne dodatkowe prawa. Jeżeli
    jednak uznamy, że w świetle prawa stanowią one podmiot posiadający ową
    prawnie dopuszczalną i doniosłą różnicę (niepełnosprawność) to nie sposób
    mówić o nierównym traktowaniu.
    Jak widzisz wbrew pozorom owa "równość prawa" nie jest prostym
    zagadnieniem...

    > chyba się zapędziłem , ale temat jest interesujący.

    Powtarzam - nie da się, moim skromnym zdaniem, dokonać sensownej
    wykłądni nie wiedząc chociażby:

    -czy mowa o prawie cywilny czy administracyjnym,
    -czy przepis dotyczy podmiotów prywatnych czy państwowych,
    - w jakim rozdziale danego aktu się znajduje,
    - czy w danym akcie są przepisy, które uznać można za szczególne albo
    ogólne wobec zacytowanego przepisu,
    - czy w świetle całości przepisów zawartych w ustawie przepis
    interpretowany potraktować jako regułę czy jako wyjątek,
    - jakie zadania spełnić ma ustawa (wykładnia celowościowa). Przecież
    jeżeli ustawę nazwiemy "O koncesjonowaniu obrotu itd..." to sporo nam to
    mówi o ewentualnej wykładni,

    Mógłbym tak jeszcze długo wymieniać okoliczności mające znaczenie dla
    właściwej interpretacji. Na podstawie podanej przez Ciebie frazy nic
    sensownego nie da się powiedzieć. Jeżeli oczekujesz wróżenia z fusów to nie
    licz na mnie...

  • 8. Data: 2002-02-28 16:30:26
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Thu, 28 Feb 2002, PePe wrote:

    > hmmmm:) co to znaczy rozwiazac algorytm?
    > afaik algorytm to sposob rozwiazania...
    > z niecierpliwoscia czeka zaintrygowany pE.

    Kolega Buker chyba zapomniał dodać wyrazu "według". Widać nie tylko
    ustawodawcy zdarzają się przeoczenia, a koń ma cztery nogi i też się
    potknie ;)

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)