  • 1. Data: 2009-10-27 10:44:39
    Temat: gdy odbiorca przesyłki kłamie
    Od: "Nixe" <n...@c...pl>

    Witam,

    mam pytanie, co się dzieje w takiej hipotetycznej sytuacji:
    firma A wysyła do klienta - dłużnika B wezwania do zapłaty, potem wezwanie
    przedsądowe (wszystko za potwierdzeniem odbioru), a następnie z powodu braku
    reakcji i zapłaty, zgłasza sprawę do windykacji. Windykator prosi firmę A o
    przesłanie dowodów nadania wezwań + potwierdzenia (żółte druczki), ponieważ
    takie wezwania są (rzekomo) warunkiem wszczęcia całego postępowania. Firma A
    dowody przesyła, wszystko się zgadza, ale gdy dochodzi do konfrontacji
    windykatora i firmy B, ta ostatnia twierdzi, że żadnych wezwań nigdy nie
    dostała, a we wskazanych przesyłkach była jedynie ... oferta reklamowa firmy
    A i jakieś nieistotne "nieewidencjonowalne" dokumenty.

    W jaki sposób rozpatruje się takie sporne przypadki (niekoniecznie związane
    z windykacją, ale generalnie, gdy odbiorca twierdzi, że w kopercie nie było
    tego, co deklarował nadawca przesyłki)? Czy defaultowo uważa się, że
    wysyłający działał w dobrej wierze i wysłał prawdziwe dokumenty czy też nie
    jest to takie oczywiste?

    Pozdrawiam
    Nixe

  • 2. Data: 2009-10-27 10:54:49
    Temat: Re: gdy odbiorca przesyłki kłamie
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Nixe" <n...@c...pl> naskrobał/a w news:hc6iun$3dv$1@news.onet.pl:

> [...]
    > defaultowo uważa się, że wysyłający działał w dobrej wierze i wysłał
    > prawdziwe dokumenty czy też nie jest to takie oczywiste?

    Art 6 KC.

    --
    Pozdrawiam Krzysztof Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153

  • 3. Data: 2009-10-27 12:33:45
    Od: "Nixe" <n...@c...pl>

    "Goomich" <g...@u...to.wp.pl> napisał

    > Art 6 KC.

    "Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi
    skutki prawne."
    Czyli co konkretnie? :)
    Nadawca musi udowodnić, że wysłał wezwanie, a nie inny dokument, tak?
    W jaki sposób ma to zrobić?

    Pozdrawiam
    Nixe

  • 4. Data: 2009-10-27 12:37:29
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    "Nixe" <n...@c...pl> naskrobał/a w news:hc6pb9$ns5$1@news.onet.pl:

    > Czyli co konkretnie? :)
    > Nadawca musi udowodnić, że wysłał wezwanie, a nie inny dokument,
    > tak? W jaki sposób ma to zrobić?

    Nadawca dowodzi, ze wysłał pismo: "Wysoki Sądzie, tu jest pismo wysłane,
    tu kwit z poczty, że pozwany odebrał". Pozwany na to: "Ale ja dostałem
    tylko ulotki reklamowe, a nie pismo przedstawione przez powoda". Sąd:
    "Udowodnij". Pozwany: "Eeeeeee...".

  • 5. Data: 2009-10-27 12:39:40
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

> [...]

    tu kwit z poczty, że pozwany odebrał". Pozwany na to: "Ale ja dostałem
    tylko ulotki reklamowe, a nie pismo przedstawione przez powoda". Sąd:
    "Udowodnij". Pozwany: "Eeeeeee...". Sąd: "Zasądzam jak w pozwie + 500zł
    kosztów za robienie Sądu w ch...".

    No może bez tego ostatniego.

  • 6. Data: 2009-10-27 12:48:46
    Od: "Lady_Heather" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Goomich" <g...@u...to.wp.pl> napisał w wiadomości

    > Nadawca dowodzi, ze wysłał pismo: "Wysoki Sądzie, tu jest pismo wysłane,
    > tu kwit z poczty, że pozwany odebrał". Pozwany na to

    ...."ale ja dostalem tylko czysta kartke a nie pismo przedstawione przez
    powoda"

    Sąd "udowodnij"

    Pozwany "proszę bardzo"

    i? :))

    LH

  • 7. Data: 2009-10-27 13:08:16
    Od: "Nixe" <n...@c...pl>

> [...]

    > tylko ulotki reklamowe, a nie pismo przedstawione przez powoda". Sąd:
    > "Udowodnij". Pozwany: "Eeeeeee...". Sąd: "Zasądzam jak w pozwie + 500zł

    :)
    Pozwany pokazuje ulotki reklamowe (które np. dostał wcześniej).
    Sąd "Eeee..."
    I co dalej?

    Myślałam, że dobrym sposobem jest wysłanie kopii danego dokumentu, prośba o
    podpisanie się odbiorcy na tej kopii i odesłanie jej, ale to też nie zawsze
    będzie skutkować, bo równie dobrze cwaniak może się kłócić, że on tylko
    puste koperty dostaje i tak do upadłego ;-)

    Pozdrawiam
    Nixe

  • 8. Data: 2009-10-27 13:09:11
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    Lady_Heather wrote:

    > ...."ale ja dostalem tylko czysta kartke a nie pismo przedstawione przez
    > powoda"
    >
    > Sąd "udowodnij"
    >
    > Pozwany "proszę bardzo"

    Poszukać w google klasykę: metoda pjo :-)

    M.

  • 9. Data: 2009-10-27 13:09:28
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 27-10-2009 o 13:48:46 Lady_Heather <l...@g...pl>
    napisał(a):

    > Użytkownik "Goomich" <g...@u...to.wp.pl> napisał w wiadomości

    > ...."ale ja dostalem tylko czysta kartke a nie pismo przedstawione przez
> [...]

    "To nie ta kartka - ja w tamtym czasie używałem Polspeeda Lux - proszę, tu
    jest faktura"

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2009-10-27 13:19:51
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomek pisze:

    > "To nie ta kartka - ja w tamtym czasie używałem Polspeeda Lux - proszę,
    > tu jest faktura"

    Czy dowód ten został dołączony do pozwu? Jeśli nie, to nie będzie
    brany pod uwagę ;)

    --
    Liwiusz