  • 1. Data: 2005-05-30 11:52:00
    Temat: firma ubezpieczeniowa żąda karty zgonu - jakim prawem?
    Od: "mr polished" <p...@N...gazeta.pl>

    Firma Allianz (ale parę innych też) żąda od osoby uposażonej do wypłaty kwoty
    z tyt. ubezpieczenia na życie tzw. karty zgonu osoby zmarłej (ubezpieczonej).
    Wpisali sobie taki wymóg do regulaminu ubezpieczeń. Kartę taką wystawia
    lekarz i trzeba ją oddać w urzędzie w celu otrzymania aktu zgonu (czyli
    szybko) bo bez tego nie będzie pogrzebu. W jaki sposób uposażony może zdobyć
    kartę zgonu? Nawet jeśli jest krewnym zmarłego to chyba lekarz czy jego SPZOZ
    nie musi mu wydać duplkiatu karty ani żadnego papierka podającego przyczynę
    zgonu?

    To chyba firma ubezpieczeniowa powinna wystąpić o takie dane na podstawie
    istniejącego rozporządzenia min. zdrowia o informacjach o stanie zdrowia.

    Co robić? Skontaktować się z łowcami skór? :-|

  • 2. Data: 2005-05-30 13:40:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "mr polished" <p...@N...gazeta.pl> napisał w
    wiadomości news:d7eup0$1bm$1@inews.gazeta.pl...

    Zanieść im odpis aktu zgonu i powiedzieć, że Ty z nimi tej polisy nie
    zawierałeś i nie wyrażałeś zgody na jakieś kretyńskie zapisy, a w razie
    odmowy wypłaty odszkodowania podasz ich do sądu, bo podstawą do wypłaty
    jest fakt zgonu (udokumentowany właśnie aktem zgonu), a nie jakiś tam
    dokument. Ale wcześniej j dopytaj, czy czasem im tego aktu zgonu nie
    potrzeba, tylko ktoś się przejęzyczył.

  • 3. Data: 2005-05-30 13:47:58
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

> [...]
    > jest fakt zgonu (udokumentowany właśnie aktem zgonu), a nie jakiś tam
    > dokument. Ale wcześniej j dopytaj, czy czasem im tego aktu zgonu nie

    A czy to nie chodzi przypadkiem o to, że na karcie zgonu
    (w przeciwieństwie do odpisu aktu zgonu) jest podana
    przyczyna śmierci, a polisa nie obejmuje np. przypadku
    samobójstwa, więc ubezpieczyciel chce znać przyczynę
    zgonu?

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 4. Data: 2005-05-30 13:53:09
    Od: "IYIS" <m...@w...pl>

> [...]
    > przyczyna śmierci, a polisa nie obejmuje np. przypadku
    > samobójstwa, więc ubezpieczyciel chce znać przyczynę

    A od kiedy to lekarz jako przyczynę zgonu podaje "samobójstwo"
    a nie: "utonięcie" , " rozległe obrażenia ciała" czy też "dziura w głowie"
    ??

    MS

  • 5. Data: 2005-05-30 14:08:07
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PiotRek" <b...@g...pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:d7f5io$9sl$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > przyczyna śmierci, a polisa nie obejmuje np. przypadku
    > samobójstwa, więc ubezpieczyciel chce znać przyczynę

    I tak mu tej karty zgonu nie dostarczą, bo jest jedna i zostaje w USC.
    Po za tym jeśli gość popełnił samobójstwo, to z karty zgonu z reguły
    tego nie wyczytasz - można ewentualnie wywnioskować, ze pewnie na
    niewydolność nerek umierając samobójstwa nie popełnił (choć mógł się
    otruć). Przyczyną będzie utonięcie, albo zgoła zadzierzgnięcie.

    Takie rzeczy ustala ewentualnie Policja i prędzej można by żądać
    postanowienia o umorzeniu postępowania, o ile było prowadzone. Z tym, ze
    osoba uprawniona może nie wiedzieć, czy było. To generalnie problem
    ubezpieczyciela, a nie osoby uprawnionej, co wynika z art. 6 kc, bo to
    przecież ubezpieczyciel ewentualnie odmawia wypłaty powołując się na
    samobójstwo.

  • 6. Data: 2005-05-30 14:12:03
    Od: "mr polished" <p...@g...pl>

    IYIS <m...@w...pl> napisał(a):
> [...]

    to jest argument, zgadzam sie. akt zgonu tez chca, i mowili cos o
    dokumentacji medycznej zmarlego ubezpieczonego - to sa papiery normalnie
    niedostepne dla osoby uposazonej z polisy. nawet jesli to jest rodzina to
    dlaczego upsazony mialby wtykac nos w czyjas historie choroby?...
    napisze jak to sie skonczy ale juz teraz zniechecam czytelników do
    ubezpieczen na zycie, zwlaszcza u wspomnianej wczesniej firmy A. i innych,
    które stosują podobne sztuczki.

  • 7. Data: 2005-05-30 15:22:27
    Od: "PiotRek" <b...@g...pl.invalid>

    > I tak mu tej karty zgonu nie dostarczą, bo jest jedna i zostaje w USC.

    Załatwiałem podobną sprawę (śmierć bliskiej mi osoby)
    i w USC zrobili mi ksero karty zgonu (a w zasadzie
    to się nazywa "Karta statystyczna do karty zgonu"),
    a na tej kserokopii przybili pieczątki (podłużną,
    z godłem Państwa oraz imienną) i napisali "za zgodność
    z oryginałem" + data i podpis urzędniczki. A taka kopia
    (poświadczona w urzędzie państwowym) ma taką samą moc prawną
    jak oryginał.

> [...]
    > otruć). Przyczyną będzie utonięcie, albo zgoła zadzierzgnięcie.
    > Takie rzeczy ustala ewentualnie Policja i prędzej można by żądać

    Na tej karcie są trzy pozycje:
    a) przyczyna wyjściowa albo przyczyna zewnętrzna urazu lub zatrucia
    b) przyczyna wtórna
    c) przyczyna bezpośrednia.

    Nie mam pojęcia, jak się wypełnia taką kartę w przypadku
    samobójstwa, być może istotnie lekarz tam nic nie wpisuje,
    a dopiero później Policja ustala, że przyczyną było samobójstwo.

    Pozdrawiam

    Piotr

  • 8. Data: 2005-05-30 17:04:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "mr polished" <p...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:d7f6vi$hkh$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > napisze jak to sie skonczy ale juz teraz zniechecam czytelników do
    > ubezpieczen na zycie, zwlaszcza u wspomnianej wczesniej firmy A. i

    Ja ostatnio przerabiałem uzyskanie odszkodowania z OC w Warcie. Też
    jakieś dziwne sztuczki próbowali wymyślać. Skończyło się na złożeniu
    wniosku i propozycji, by swoje wątpliwości i zastrzeżenia wyrazili na
    piśmie. Jakoś sami sobie je rozwiali i wyjaśnili nie angażując mojej
    osoby, choć poprzednio podobno było to niemożliwe.

  • 9. Data: 2005-05-30 17:05:57
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "PiotRek" <b...@g...pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:d7fb43$9df$1@inews.gazeta.pl...

    Lekarz nie może wpisać samobójstwa, bo zawsze jest wątpliwość, że ktoś
    denatowi mógł w takim wypadku pomóc.