  • 1. Data: 2005-05-30 12:11:53
    Temat: Prawa autorskie w chwili zakończenia zlecenia ...
    Od: Nosfi<a...@t...pl>

    Witam,

    Moja sprawa dotyczy praw autorskich i własności wykonanego dzieła/zlecenia w
    odniesieniu do internetu i programów komputerowych.

    Pracownik zatrudniony zostaje na umowę o dzieło (lub umowę zlecenie).
    Wykonuje prace powierzone przez zleceniodawce, i np. tworzy program
    komputerowy lub tworzy stronę internetową.

    Warunki umowy mówią: (napisze po krótce główne aspekty umowy)

    - wykonywana praca: nadzór nad stroną www
    - wykonanie prac w terminie od XX.XX.XXXX do XX.XX.XXXX
    - zleceniobiorca(wykonawca) ma pełną swobodę co do sposobu i tempa
    wykonywania prac, nie jest podporządkowany zleceniodawcy ani nie wykonuje
    prac pod jego kierunkiem
    - zleceniobiorca(wykonawca) ma prawo powierzenia wywkonania prac osobie
    trzeciej po uzgodnieniu ze zleceniodawcą
    - wynagrodzenie przysługujące: XXX zł, wypłacone po przyjęciu prac przez
    zleceniodawcę
    - zachowanie tajemnicy wobec osób trzecich
    - zmiany do umowy wymagają formy pisemnej ...
    - w sprawach nieureguloanych niniejszą umową mają przepisy kodeksu cywilnego

    Kończy się umowa, zleceniodawca odbiera wszystko i płaci zleceniobiorcy
    (wykonawcy).

    Moje pytanie:

    Kto jest właścicielem praw autosrkich do wykonanego zlecenia / dzieła,
    zleceniobiorca / wykonawca czy może zleceniodawca ?

    Przy umowie o pracę na czas określony/nieokreślony prawa zostają u pracodawcy.
    Trochę inaczej tą sprawę rozpatruje się przy innych umowach. Czy ktoś może mi to
    wyjaśnić?

    Super dzięki za pomoc i szybkie odpowiedzi.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2005-05-30 12:38:09
    Od: _ValteR_ <s...@n...thx>

    *Nosfi* wrote in <news:d7evu9$q6d$1@opal.futuro.pl> :

    > Kto jest właścicielem praw autosrkich do wykonanego zlecenia / dzieła,
    > zleceniobiorca / wykonawca czy może zleceniodawca ?

    You. Przekazanie autorskich praw majatkowych musi być jasno
    sformulowane w umowie. W przeciwnym przypadku - licencja ustawowa 5
    lat.

    > Przy umowie o pracę na czas określony/nieokreślony prawa zostają u pracodawcy.
    > Trochę inaczej tą sprawę rozpatruje się przy innych umowach. Czy ktoś może mi to
    > wyjaśnić?

    przy etacie tylko jesli jest to w zakresie obowiązków pracowniczych
    lub wynika z umowy. Np. jak sekretarka napisze program to jest jej
    własnością. Fakt pisania programu na firmowym komputerze nie ma
    znaczenia.

    --
    Jeśli mówisz do boga - to jest modlitwa.
    Jeśli bóg mówi do Ciebie - to nazywa się schizofrenia paranoidalna.

  • 3. Data: 2005-05-30 12:41:15
    Od: Nosfi<a...@t...pl>

    > You. Przekazanie autorskich praw majatkowych musi być jasno
    > sformulowane w umowie. W przeciwnym przypadku - licencja ustawowa 5
    > lat.

    licencja ustawowa ?
    Nie jestem zbyt biegły w tych sprawach ... mogę prosić jaśniej ?

    Dzięki

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 4. Data: 2005-05-30 14:14:19
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    _ValteR_ <s...@n...thx> writes:

    > You. Przekazanie autorskich praw majatkowych musi być jasno
    > sformulowane w umowie. W przeciwnym przypadku - licencja ustawowa
    > 5 lat.

    Czyli jak jest umowa o dzieło, ale nie jest w niej jasno określone
    to, że majątkowe prawa autorskie są przekazywane na zleceniodawcę,
    to autor zleconego dzieła po 5 latach odzyskuje te prawa czy je traci?

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl

  • 5. Data: 2005-05-30 20:02:57
    Od: _ValteR_ <s...@n...thx>

    *Piotr Dembiński* wrote in <news:87sm04n6mc.fsf@hector.domek> :

    > Czyli jak jest umowa o dzieło, ale nie jest w niej jasno określone
    > to, że majątkowe prawa autorskie są przekazywane na zleceniodawcę,
    > to autor zleconego dzieła po 5 latach odzyskuje te prawa czy je traci?

    ma prawa cały czas - jak nie okreslono okresu w licencji to wg
    ustawowej jest 5 lat i potem przechodzi na czas nieokreslony AFAIR.

  • 6. Data: 2005-05-30 21:00:38
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    _ValteR_ <s...@n...thx> writes:

    > ma prawa cały czas - jak nie okreslono okresu w licencji to wg
    > ustawowej jest 5 lat i potem przechodzi na czas nieokreslony AFAIR.

    Ciekawe, bo w myśl tego, co tu piszesz, to prawdopodobnie cały czas
    mam prawa majątkowe do części kodu, który napisałem dla jednej firmy
    w ramach umowy o dzieło.

  • 7. Data: 2005-05-31 11:35:39
    Od: _ValteR_ <s...@n...thx>

    *Piotr Dembiński* wrote in <news:877jhgmnt5.fsf@hector.domek> :

    > Ciekawe, bo w myśl tego, co tu piszesz, to prawdopodobnie cały czas
    > mam prawa majątkowe do części kodu, który napisałem dla jednej firmy
    > w ramach umowy o dzieło.

    to gratulacje - wspomnij im o tym :) Licencje na czas nieokreslony o
    ile pamietam mozna wypowiedziec z rocznym wyprzedzeniem.
    jesli z tego kodu czerpia nieproporcjonalnie wieksze zyski niz twoje
    honorarium to tez jest pewna podstawa do ewentualnego sadzenia sie -
    ale to juz chyba wyzsza szkola jazdy...

  • 8. Data: 2005-05-31 18:03:21
    Od: p...@g...pl (Piotr Dembiński)

    _ValteR_ <s...@n...thx> writes:

> [...]
    > jesli z tego kodu czerpia nieproporcjonalnie wieksze zyski niz twoje
    > honorarium to tez jest pewna podstawa do ewentualnego sadzenia sie -

    I trzeba mieć pewnie dobrych prawników, a ja za prawnikami
    nie przepadam.

    --
    http://www.piotr.dembiński.prv.pl