  • 1. Data: 2011-06-30 09:24:46
    Temat: dziedziczenie majątku rodzica nabytego przed zawarciem związku małżeńskiego
    Od: "Tomasz" <t...@l...pl>

    Mama wyszła ponownie za mąż, więc dla bezpieczeństwa spisała odręcznie
    testament, że w przypadku jej śmierci dziedziczę w całości jej majątek a w
    szczególności mieszkanie, które nabyła przed zawarciem związku małżeńskiego.
    Nadmieniam, że małżonkowie nie mają rozdzielności majątkowej.
    Czy testament spisany w chwili obecnej będzie w razie czego skuteczny?
    głównie w odniesieniu do tego mieszkania.

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 2. Data: 2011-06-30 11:33:08
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    Dnia Thu, 30 Jun 2011 11:24:46 +0200, Tomasz napisał(a):

    > Mama wysz?a ponownie za m??, wiec dla bezpieczenstwa spisa?a odrecznie
    > testament, ?e w przypadku jej ?mierci dziedzicze w ca?o?ci jej maj?tek a
    > w szczególno?ci mieszkanie, które naby?a przed zawarciem zwi?zku
    > ma??enskiego. Nadmieniam, ?e ma??onkowie nie maj? rozdzielno?ci
    > maj?tkowej. Czy testament spisany w chwili obecnej bedzie w razie czego
    > skuteczny? g?ównie w odniesieniu do tego mieszkania.
    Wątpię.Rozdzielność czyli intercyza.

  • 3. Data: 2011-06-30 11:43:26
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    "Tomasz" <t...@l...pl> writes:

    > Czy testament spisany w chwili obecnej będzie w razie czego skuteczny?

    Oczywiście będzie, ale mąż będzie mógł wystąpić o zachowek.

    MJ

  • 4. Data: 2011-06-30 13:00:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 6/30/2011 4:24 AM, Tomasz wrote:
> [...]
    > Czy testament spisany w chwili obecnej będzie w razie czego skuteczny?
    > głównie w odniesieniu do tego mieszkania.

    teoretycznie tak, ale to zalezy co napisala.

    jesli napisala, ze 100% jej majatku nalezy sie tobie, to bedzie
    skuteczne, ale ty bedziesz musial zaplacic zachowek, a wyjdzie tego sporo.
    jesli napisala, ze dostajesz mieszkanie, to bedzie to zapis
    testamentowy. mala roznica, ale jednak.

    po za tym planowane sa zmiany w prawie testamentowym, wiec moze warto
    sprawdzic u notariusza co w tej chwili da sie zrobic
    pierwszy link z brzegu co mi wpadl
    http://www.wprost.pl/ar/170993/Beda-zmiany-w-prawie-
    testamentowym/

  • 5. Data: 2011-06-30 13:03:31
    Od: "Tomasz" <t...@l...pl>

    > Oczywiście będzie, ale mąż będzie mógł wystąpić o zachowek.
    >
    > MJ

    Rozumiem, że zachowek od majątku wspólnie zgromadzonego w czasie trwania
    małżeństwa, a nie zachowek od całości?
    TZ

  • 6. Data: 2011-06-30 13:05:23
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 6/30/2011 8:03 AM, Tomasz wrote:
    > Użytkownik "Michal Jankowski"<m...@f...edu.pl> napisał w wiadomości

    > Rozumiem, że zachowek od majątku wspólnie zgromadzonego w czasie trwania
    > małżeństwa, a nie zachowek od całości?
    > TZ

    Nie.
    Połowa tego co by dostał gdyby testamentu nie było.
    jakby testamentu nie bylo to dostalby polowe, a ty druga.
    w zwiazku z testamentem ma prawo do 1/4 wartosc mieszkania. sporo
    wychodzi zapewne.

  • 7. Data: 2011-06-30 13:17:04
    Od: "Veronika" <veronika_veronika@spam_op.pl>

> [...]
    > jakby testamentu nie bylo to dostalby polowe, a ty druga.
    > w zwiazku z testamentem ma prawo do 1/4 wartosc mieszkania. sporo wychodzi

    Czy to czasem nie jest beznadziejne?
    Dlaczego jakieś prawo rządzi majątkiem danej osoby?
    Ktoś spisuje testament.
    Chce swój majątek przekazać jednej osobie.
    A tu figa.
    Co by tam nie nasmarował to i tak inni z rodziny mają do niego prawo.

  • 8. Data: 2011-06-30 14:23:46
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > po za tym planowane sa zmiany w prawie testamentowym, wiec moze warto
    > sprawdzic u notariusza co w tej chwili da sie zrobic
> [...]

    Tak samo jak w meldunkowym...

    Pozdrawiam
    SDD

  • 9. Data: 2011-06-30 14:44:35
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    Tomasz wrote:

    > Użytkownik "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w wiadomości

    > Rozumiem, że zachowek od majątku wspólnie zgromadzonego w czasie trwania
    > małżeństwa, a nie zachowek od całości?

    W dość typowy sposób mylisz tutaj dwie rzeczy:
    1. wspólny majątek
    2. ustawowy spadek

    Majątek nabyty przed zawarciem małżeństwa jest wyłączną własnością
    twojej mamy. Natomiast prawo do spadku masz równe z ojczymem.
    Jeśli mama chce, żebyś miał wyłączne prawo do tego mieszkania
    (a ma do ciebie dostateczne zaufanie), to może ci je podarować
    (nie wiem, czy w naszym prawie mama może jakość skuteczne
    zastrzec przy darowiźnie, że ma dożywotnie prawo do wyłącznego
    korzystania z tego mieszkania).

    W przypadku testamentu, który pomija ustawowych spadkobierców,
    mają oni prawo dochodzić zachowku - wysokości 1/2 ich części ustawowej,
    lub w wysokości _całej_ ich części ustawowej (jeśli mają problemy
    z samodzielnym funkcjonowaniem, np. inwalidztwo)

    Dodatkowo, są dwie metody obejścia prawa do zachowku
    A. jeśli w spadku są jeszcze inne składniki, z których
    "pokrzywdzony" spadkobierca dostał część o wartości porównywalnej
    z należnym zachowkiem (dokładnych kryteriów nie znam),
    to prawa do zachowku nie ma.
    B. spadkodawca przed śmiercią może wydziedziczyć spadkobiercę
    (muszą być do tego konkretne podstawy i trzeba przeprowadzić
    jakąś formalną procedurę).

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka

  • 10. Data: 2011-06-30 14:59:22
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 6/30/2011 8:17 AM, Veronika wrote:

> [...]
    > A tu figa.
    > Co by tam nie nasmarował to i tak inni z rodziny mają do niego prawo.

    nie.
    nie maja prawa do tego majatku. maja prawo do finansowego "wynagrodzenia".