  • 1. Data: 2008-05-12 21:07:39
    Temat: działalność gospodarcza w Polsce dla obcokrajowca z UE, jakie procedury?
    Od: usz <m...@b...pl>

    witam,
    mam nadzieje ze dobrze trafiłem, jeśli NTG to z góry przepraszam.

    Zamierzam pomoc koledze w założeniu w Polsce firmy, która zajmować sie
    będzie sprzedażą odzieży(sklep).

    Na temat rejestracji firmy w necie można znaleźć bardzo dożo informacji.
    Niestety nie udało mi sie odnaleźć nic co by miało związek z moja
    sprawa(może słabo szukałem;) ). Kolega jest wlochem i tam tez jest
    zameldowany.
    Czego dodatkowo wymagają urzędy przy rejestracji przez obcokrajowca z
    UE. Co z numerem PESEL, który musimy podać w US i jak rozwiązać sprawę
    zameldowania/zamieszkania. Czy wymagane są jakieś zezwolenia, koncesje
    etc??? Czy można podać zagraniczne konto bankowe? sa jakies dodatkowe
    oplaty?

    Dodam, bo nie wiem czy ma to jakiś związek,aktualnie znajomy prowadzi
    działalność we Włoszech.

    co muszę wiedzieć aby nie tracić czasu na wielokrotne stanie w kolejkach

    Będę wdzięczny i zobowiązany za wszelka pomoc,

    pozdrawiam,

  • 2. Data: 2008-05-13 08:35:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 May 2008, usz wrote:

> [...]
    > Niestety nie udało mi sie odnaleźć nic co by miało związek z moja
    > sprawa(może słabo szukałem;) ). Kolega jest wlochem i tam tez jest

    No to zacząłeś poszukiwania od tej strony, na której się miękko siedzi ;)
    Rozumiem, że idzie o DG w formie osobowej, w .pl nazywanej "DG osoby
    fizycznej", tak?
    To pomyliłeś przyczynę ze skutkiem :)
    Taką DG zakłada się w miejscu *zamieszkania*.

    Nie ma żadnych przeszkód (i to już wynika z umów UE), żeby Polak
    wykonywał w ramach DG zarejestrowanej w Polsce usługi w Niemczech.
    Albo we Włoszech.
    Ani zeby Włoch, w ramach zarejestrowanej *tam* DG wykonywał
    usługi w pl. albo tu handlował.
    Oczywiście możliwe jest, że Włoch jako osoba o włoskim *obywatelstwie*
    będzie jednak *mieszkać* w .pl - wtedy oczywiscie DG rejestruje tu :)
    I być może istniają wyjątki dla przypadków krajów spoza UE, co do których
    obywatele (ich) nie mają prawa podejmowania DG w Polsce "tak wot bo gdzieś
    tam prowadzę DG". Ale my tu wielka unia jesteśmy, zapomniałeś? :D

    Natomiast taki "zagraniczny DG prowadzący usługi RÓWNIEŻ w Polsce" może:
    - stać się polskim podatnikiem (i wtedy musi zdobyć polski NIP tudzież
    rozliczać się z podatków i siakieś kasy fiskalne kupować, polskie,
    wystraszyć sie nie wystraszy bo we Włoszech przepisy w tym zakresie
    są ostrzejsze, AFAIK)
    - podlegać pod polskie przepisy sanitarne, pracownicze, BPH itp i w związku
    z tym *tak jak prowadzący DG w Polsce* mieć obowiązki wobez ZUS, PIP,
    SanEpidu itp.

    > Czego dodatkowo wymagają urzędy przy rejestracji przez obcokrajowca z
    > UE. Co z numerem PESEL, który musimy podać w US i jak rozwiązać sprawę
    > zameldowania/zamieszkania.

    To się zdecyduj - GDZIE ON BĘDZIE MIESZKAŁ!
    Bo jak w .pl - to nie ma sprawy, prowadzi DG jak każdy mieszkaniec
    Polski.
    A jak we Włoszech - to sprawy związane *ściśle* z DG załatwia *tam*.
    Bo sprawy podatkowe, pracownicze i cała reszta to już jest mniej
    ściśle związana z DG ;) i podlega polskim przepisom "jak każdy".

    Podobnie, "jak każdy", podlega się regulacjom dotyczącym np. dostaw
    wewnątrzwspólnotowym, niezależnie czy jest się Włochem czy Polakiem
    i gdzie ma się DG: liczy się skąd się kupuje i dokąd dostarcza towar,
    a nie "gdzie ma się firmę".

    > Dodam, bo nie wiem czy ma to jakiś związek,aktualnie znajomy prowadzi
    > działalność we Włoszech.

    No to otworzy filię w Polsce :)
    Formalnie - DG z Włoch, która może być podatnikiem polskich podatków.
    A, byc może będzie to wymagało posiadania polskich pełnomocników ds.
    doręczeń, osobno dla podatków, osobno dla spraw sądowych.

    > co muszę wiedzieć aby nie tracić czasu na wielokrotne stanie w kolejkach

    Numery telefonów do telefonicznej informacji podatkowej, ZUS itp? ;)
    Ale ja bym z dwojga złego poczytał w Internecie, jednak :)

    pzdr, Gotfryd