  • 31. Data: 2004-07-22 12:24:51
    Temat: Re: droga hamowania
    Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>

    Mon, 19 Jul 2004 08:26:52 +0200, w
    <M...@n...task.gda.pl>, KrzysiekPP <k...@o...pl>
    napisał(-a):

    > Powiedz to kierowcy, ktory przypieprzyl w taksowke, ktora jechalem. Mial
    > ABS ... oczywiscie powiesz, ze moglo byc wiele przyczyn, ja jednak
    > twierdze, ze czasami lepiej ryc snieg na zablokowanych oponach niz
    > jechac bez zadnych hamulcow, bo ABS stwierdzil, ze nie warto hamowac ...

    Jasne, to rycie w śniegu przez hamujący samochód to chyba tylko w wyobraźni
    można zobaczyć, bo na drodze jeszcze nikomu to się nie udało.

  • 32. Data: 2004-07-22 16:40:30
    Od: KrzysiekPP <k...@n...op.pl>

    > Jasne, to rycie w śniegu przez hamujący samochód to chyba tylko w wyobraźni
    > można zobaczyć, bo na drodze jeszcze nikomu to się nie udało.

    Oczywiscie, ze w wyobrazni .. przeciez nie widzisz kol jak hamujesz ;-)

    -spaliny potrafia wrocic do silnika i zrobic np . tuning dziurke w tloku

  • 33. Data: 2004-07-22 17:06:46
    Od: "Grzegorz S." <f...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:ccusqe$jeo$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl> napisał w wiadomości

    > Jeśli koła były zablokowane, to nie ma większego znaczenia klasa
    samochodu.
    > Jedynie współczynnik tarcia o asfalt.

    Widze ze spalo sie na fizyce. Zapomnialo sie o masie.
    Poza tym hamowanie takie ktore nie blokuje kol tylko trzyma je na skraju
    zerwania przyczepnosci jest napewno skuteczniejsze niz hamowanie polegajace
    na zablokowaniu kol.
    Grzegorz S.

  • 34. Data: 2004-07-22 20:10:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Grzegorz S." <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > samochodu.
    > >
    > Widze ze spalo sie na fizyce. Zapomnialo sie o masie.

    Ano spało się, spało. Tylko który z nas? Kolego im większa masa (a co za tym
    idzie bezwładność) samochodu, tym większy nacisk, a więc i siła tarcia. Nie
    mam akurat weny do wyprowadzania wzoru. Wyprowadź go sobie w oparciu o
    założenie, że ku przodowi działa siła bezwładności, a ku tyłowi siła
    hamowania. Przekonasz się, że w końcowym rozrachunku masa się skróci sama
    przez siebie i zostanie współczynnik tarcia oraz przyspieszenie ziemskie,
    które od masy pojazdu nie zależy i należy przyjąć je za stałe - ok. 9.81.
    Jak Ci się nie uda, to daj znać na priv, bo nie będę nadużywał cierpliwości
    kolegów z tej grupy.

    > Poza tym hamowanie takie ktore nie blokuje kol tylko trzyma je na skraju
    > zerwania przyczepnosci jest napewno skuteczniejsze niz hamowanie
    polegajace
    > na zablokowaniu kol.

    Nie koniecznie, a w każdym razie co do zasady nie jest. Wyobraź sobie ABS na
    mokrych liściach - przykład flagowy. Samochód bez ABS co prawda wpadnie na
    krótko w poślizg, ale zaraz liście pod kołami przetrze o ziemię i odzyska
    przyczepność. Taki z ABS, co zablokuje koła i zacznie przecierać liście, to
    je odblokuje, by wjechać na nowe liście. To akurat taki drastyczny
    przypadek. W każdym razie ABS niekoniecznie w każdych okolicznościach skraca
    drogę hamowania. Jego zadaniem jest niedopuszczenie do wpadnięcia w poślizg.
    Dzięki temu zachowujesz podczas nagłego hamowania możliwość manewru, a nie
    skracasz drogę hamowania. Jeśli chodzi o suchą nawierzchnię, to również
    najprawdopodobniej samochód bez ABS będzie miał krótszą drogę hamowania.

  • 35. Data: 2004-08-11 13:29:05
    Od: Radoslaw P. <r...@a...net.pl>

    Thu, 22 Jul 2004 22:10:54 +0200, w <cdpa5m$173$10@inews.gazeta.pl>, "Robert
    Tomasik" <r...@g...pl> napisał(-a):

    > Jeśli chodzi o suchą nawierzchnię, to również
    > najprawdopodobniej samochód bez ABS będzie miał krótszą drogę hamowania.

    Baaardzo wątpliwe.