eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawodroga hamowania › Re: droga hamowania
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.gazeta.pl!not-for-mail
    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: droga hamowania
    Date: Thu, 22 Jul 2004 22:10:54 +0200
    Organization: "Portal Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl"
    Lines: 35
    Message-ID: <cdpa5m$173$10@inews.gazeta.pl>
    References: <ccucde$2iv7$1@mamut1.aster.pl> <ccug5o$pso$1@atlantis.news.tpi.pl>
    <M...@n...tpi.pl> <ccusqe$jeo$1@news.onet.pl>
    <cdos7n$6fl$1@news.onet.pl>
    NNTP-Posting-Host: brd79.neoplus.adsl.tpnet.pl
    Mime-Version: 1.0
    Content-Type: text/plain; charset="iso-8859-2"
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Trace: inews.gazeta.pl 1090530295 1251 83.29.97.79 (22 Jul 2004 21:04:55 GMT)
    X-Complaints-To: u...@a...pl
    NNTP-Posting-Date: Thu, 22 Jul 2004 21:04:55 +0000 (UTC)
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
    X-Priority: 3
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
    X-User: robert.tomasik
    User-Agent: Hamster/2.0.0.1
    X-MSMail-Priority: Normal
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo:228542
    [ ukryj nagłówki ]

    Użytkownik "Grzegorz S." <f...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:cdos7n$6fl$1@news.onet.pl...

    > > Jeśli koła były zablokowane, to nie ma większego znaczenia klasa
    > samochodu.
    > > Jedynie współczynnik tarcia o asfalt.
    > >
    > Widze ze spalo sie na fizyce. Zapomnialo sie o masie.

    Ano spało się, spało. Tylko który z nas? Kolego im większa masa (a co za tym
    idzie bezwładność) samochodu, tym większy nacisk, a więc i siła tarcia. Nie
    mam akurat weny do wyprowadzania wzoru. Wyprowadź go sobie w oparciu o
    założenie, że ku przodowi działa siła bezwładności, a ku tyłowi siła
    hamowania. Przekonasz się, że w końcowym rozrachunku masa się skróci sama
    przez siebie i zostanie współczynnik tarcia oraz przyspieszenie ziemskie,
    które od masy pojazdu nie zależy i należy przyjąć je za stałe - ok. 9.81.
    Jak Ci się nie uda, to daj znać na priv, bo nie będę nadużywał cierpliwości
    kolegów z tej grupy.

    > Poza tym hamowanie takie ktore nie blokuje kol tylko trzyma je na skraju
    > zerwania przyczepnosci jest napewno skuteczniejsze niz hamowanie
    polegajace
    > na zablokowaniu kol.

    Nie koniecznie, a w każdym razie co do zasady nie jest. Wyobraź sobie ABS na
    mokrych liściach - przykład flagowy. Samochód bez ABS co prawda wpadnie na
    krótko w poślizg, ale zaraz liście pod kołami przetrze o ziemię i odzyska
    przyczepność. Taki z ABS, co zablokuje koła i zacznie przecierać liście, to
    je odblokuje, by wjechać na nowe liście. To akurat taki drastyczny
    przypadek. W każdym razie ABS niekoniecznie w każdych okolicznościach skraca
    drogę hamowania. Jego zadaniem jest niedopuszczenie do wpadnięcia w poślizg.
    Dzięki temu zachowujesz podczas nagłego hamowania możliwość manewru, a nie
    skracasz drogę hamowania. Jeśli chodzi o suchą nawierzchnię, to również
    najprawdopodobniej samochód bez ABS będzie miał krótszą drogę hamowania.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1