  • 1. Data: 2003-09-25 08:21:46
    Temat: dluznik i sposob na niego ... chyba :)
    Od: "biuro" <w...@N...pl>

    Witam
    Mam problem z jednym klientem, mianowicie zalega mi za kilka niezaplaconych
    FV (kilkanascie tys), przeterminowaneych o ponad 100 dni, dluznik to Sp z
    oo, wsylalem wezwania, dzwonilem, itd itp i nic. Mam zaprzyjazniona firme
    ktora moze wziasc od dluznika towar na termin platnosci, firma jest Sj, ja
    jestem osoba fizyczna. Teraz chcemy zrobic taki manewr, zaprzyjazniona firma
    (Sj) bierze od dluznika towar na kreche (wartosc towaru zblizona do
    wysokosci dlugu) i sprzedaje go mojej firmie, a ja im place za towar
    sprzedajac dlug wobec tamtego wierzyciela. Oni natomiast zaplate za towar
    dluznikowi kompensuja kupionym odemnie dlugiem. Pytanie z mojej strony, jak
    to wyglada od strony formalnej i prawnej, czy da sie wogole taki manewr
    przeprowadzic, bede wdzieczny za wszelkie podpowiedzi i uwagi.

    Dziekuje

    Pozdrawiam
    Krzysiek

  • 2. Data: 2003-09-25 08:46:01
    Temat: Re: dluznik i sposob na niego ... chyba :)
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Agent 0700 wrote:

    > Ja popieram!!!, ale to na pewno nie zgodne z prawem, ale tak już jest,
    > że co moje to z gardła trzeba wyrwać.

    A mogę prosić o podstawę prawną dla której sprzedaż długu albo
    kompensata bezspornych należności byłaby niedozwolona.

  • 3. Data: 2003-09-25 08:53:16
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    Ja popieram!!!, ale to na pewno nie zgodne z prawem, ale tak już jest, że co
    moje to z gardła trzeba wyrwać.
    Jacek

  • 4. Data: 2003-09-25 09:11:23
    Od: "biuro" <w...@N...pl>

    Użytkownik "Jureq" <j...@X...ze.spamemX.op.pl> napisał w wiadomości

    > A mogę prosić o podstawę prawną dla której sprzedaż długu albo
    > kompensata bezspornych należności byłaby niedozwolona.

    Jureq powiedz cos wiecej, jak sie do tego zabrac, jak powinna wyglada taka
    umowa sprzedazy wierzytelnosci miedzy mna a zaprzyjazniona firma, itd, czy
    dluznik musi wyrazic na to zgode ? czy mozna go postawic przed faktem
    dokonanym informujac go jedynie formalnie o takim przebiegu sprawy. Dzieki.

    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2003-09-25 09:24:16
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    Użytkownik "Agent 0700" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Ja popieram!!!, ale to na pewno nie zgodne z prawem, ale tak już jest, że
    co
    > moje to z gardła trzeba wyrwać.
    a co tu jest niezgodnego z prawem?

    burenezo

  • 6. Data: 2003-09-25 09:30:25
    Od: "Tom" <...@f...pl>

    Użytkownik "biuro" <w...@N...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to wyglada od strony formalnej i prawnej, czy da sie wogole taki manewr
    > przeprowadzic, bede wdzieczny za wszelkie podpowiedzi i uwagi.
    patrz przepisy dot zmiany wierzyciela - 509 i n KC
    oraz przepisy o potrąceniu - 498 i n KC

    Generalnie spisujesz ze sp.j umowę sprzedaży wierzytelności, o cesji
    zawiadamiasz sp.zo.o. Płacisz podatek od czynności cywilno-prawnych. Z kolei
    Sp.j potrąca wierzytelności poprzez złożenie pisemnego oświadczenia sp. z
    o.o.

    burenezo

  • 7. Data: 2003-09-25 11:03:34
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > to wyglada od strony formalnej i prawnej, czy da sie wogole taki manewr
    > przeprowadzic, bede wdzieczny za wszelkie podpowiedzi i uwagi.

    Najlepiej zapłatę przyjmować wekslami. Nie ma wtedy problemów ze zbyciem
    długu, a i ze strony formalno-prawnej jest to bardzo proste.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    l...@i...pl

  • 8. Data: 2003-09-25 11:14:18
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > ale owa spółka zoo już mu weksla nie podpisze

    Oczywiście miałem na myśli zapłatę przy wydaniu towaru. Taka porada na
    przyszłość...

    Liwiusz

  • 9. Data: 2003-09-25 11:24:05
    Od: "Tom" <...@f...pl>

  • 10. Data: 2003-09-25 13:36:48
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > On Thu, 25 Sep 2003, Liwiusz wrote:
    > [...]
    >
    > No, jakby ci rzec... "nie na zlecenie"... ;)

    Ale co dokładnie chciałeś powiedzieć? Nawet rektaweksel można zbywać
    (przelew, cesja). Co prawda dłużnik może podnosić wtedy te same zarzuty co
    remitentowi, ale najpierw musi je mieć - nie dyskutujemy tutaj o pozbywaniu się
    praw do zarzutu dzięki indosowi.

    A poza tym można zastosować blankiety urzędowe już z nadrukiem 'na
    zlecenie' :) Ale trzeba uważać - dopisanie 'nie na zlecenie' faktcznie
    unieważnia weksel.

    Pozdrawiam!
    Liwiusz