  • 1. Data: 2012-09-26 14:59:00
    Temat: dłużnik i problem
    Od: ŁR <l...@W...pl>

    Dzień dobry.
    Była sobie firma X (jednoosobowa działalność gospodarcza), której
    świadczyłem usługę i za którą wystawiłem fakturę. Firma X nie zapłaciła
    i po pewnym czasie sprawa trafiła do sądu. Niestety komornik stwierdził,
    że pozwany nie ma majątku (wszystko przepisane na żonę) i sprawa stanęła
    w miejscu. Pozwany założył w międzyczasie firmę o takiej samej nazwie,
    ale tym razem spółkę z o.o. której jest prezesem. Niestety te informacje
    komornikowi nie pomogły, dalej brak możliwości ściągnięcia długu.
    Pozwany w międzyczasie zdążył się już wybudować i jeździ dość drogim autem.

    Macie jakieś rady jak skutecznie ściągnąć dług od kogoś takiego?
    Przecież skoro jest prezesem to chyba jakieś dywidendy czy wynagrodzenie
    dostaje. Czy faktycznie prawo jest bezsilne w stosunku do takich osób?

    Łukasz

  • 2. Data: 2012-09-26 15:16:00
    Temat: Re: dłużnik i problem
    Od: PesTYcyD <p...@w...pl>

    W dniu 2012-09-26 14:59, ŁR pisze:
    > Macie jakieś rady jak skutecznie ściągnąć dług od kogoś takiego?
    > Przecież skoro jest prezesem to chyba jakieś dywidendy czy wynagrodzenie
    > dostaje. Czy faktycznie prawo jest bezsilne w stosunku do takich osób?

    A nie możesz wskazać komornikowi z jakiego majątku posiadanego przez
    dłużnika ma ściągać dług?

  • 3. Data: 2012-09-26 15:50:08
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    ŁR wrote:
> [...]
    > Przecież skoro jest prezesem to chyba jakieś dywidendy czy wynagrodzenie
    > dostaje. Czy faktycznie prawo jest bezsilne w stosunku do takich osób?

    dopłać komornikowi i zlec poszukiwanie majątku.
    Zaraz sie okaże, że się da.

  • 4. Data: 2012-09-26 17:18:03
    Od: Rafał Wilk <rw@inet_CYFRA6_.pl>

> [...]
    > Przecież skoro jest prezesem to chyba jakieś dywidendy czy wynagrodzenie
    > dostaje. Czy faktycznie prawo jest bezsilne w stosunku do takich osób?

    Witaj!

    Jeżeli trafił Ci się taki rodzynek to uderz w czuły punkt - po umorzeniu
    egzekucji z powodu jej bezskuteczności - wnieś powództwo o orzeczeniu
    zakazu działalności. To powinno skutecznie wyeliminować delikwenta z
    "prezesowania". Co do przepisania majątku na żonę, być może możesz
    skorzystać z instytucji skargi pauliańskiej, aby uznać owe zbycie
    majątku za nieskuteczne wobec Ciebie. Dobrze byłoby też ustalić jaki
    ustrój małżeński między nimi panuje. Może jest to wspólnota majątkowa, a
    dłużnik po prostu nie ma majątku osobistego? Można wtedy pokusić się o
    przymusową rozdzielność majątkową, a nawet podział. Być może warto też
    wziąć dłużnika na spowiedź korzystając z instytucji wyjawienia majątku?
    Można też sprawdzić, czy dłużnik nie reguluje swoich zobowiązań w
    stosunku do części wierzycieli - można mu wtedy przyłożyć prokuraturą z
    art. 302 KK.

    Pozdrawiam
    Rafał Wilk

  • 5. Data: 2012-09-26 17:21:16
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    > Przecież skoro jest prezesem to chyba jakieś dywidendy czy wynagrodzenie
    > dostaje. Czy faktycznie prawo jest bezsilne w stosunku do takich osób?

    1. Zajęcie wynagrodzenia prezesa ze spółki (uwaga: może być prezesem za
    friko)

    2. Zajęcie udziałów dłużnika w spółce (jeśli należą do niego).

    3. Wniosek o zakaz prowadzenia działalności gospodarczej i bycia
    członkiem zarządu.

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2012-09-26 19:02:59
    Od: JaMyszka <f...@g...com>

    W dniu środa, 26 września 2012 17:21:11 UTC+2 użytkownik Liwiusz napisał:
    > [...]
    > 3. Wniosek o zakaz prowadzenia działalności gospodarczej i bycia
    > członkiem zarządu.

    A gdy się nie zastosuje? Są jakieś konsekwencje?
    Poza tym, znam z doświadczenia taki przypadek, że mimo dużej kwoty
    (300 tys. dobrych parę lat temu), to wierzyciel podszedł do sądu jak do jeża.

    --
    Pozdrawiam :)
    JM

  • 7. Data: 2012-09-27 09:24:13
    Od: ŁR <l...@W...pl>

    W dniu 2012-09-26 17:18, Rafał Wilk pisze:

> [...]
    > egzekucji z powodu jej bezskuteczności - wnieś powództwo o orzeczeniu
    > zakazu działalności. To powinno skutecznie wyeliminować delikwenta z

    A to ma być z powództwa cywilnego? Bo dzwonię do wydziału cywilnego i
    odsyłają mnie do gospodarczego. Gospodarczy do cywilnego i tak w koło.
    Prowadzę działalność jednoosobową, jeżeli to ważne. A wyrok z klauzulą
    wykonalności uzyskałem przez e-sąd.

    Łukasz

  • 8. Data: 2012-09-29 19:40:54
    Od: " 666" <j...@g...pl>

    Bład w mysleniu.
    Nie ma czegoś takiego jak "firma X nie zapłaciła".
    Nie zapłacił Ci konkretny Jan K. prowadzący działalność pod firmą "X".
    Windykuj od osoby fizycznej Jana K.
    A komornika zmuś do wniesienia wniosku do RDN za ustawą o KRS (30 dni minęło od
    wezwania do zapłaty , prawda?).
    Lub sam wnieś za 300 zł.
    Szybko sobie przypomni o długu i jego spłaceniu.
    I pilnuj terminów przedawnienia!

    -----

  • 9. Data: 2012-10-01 12:20:22
    Od: ŁR <l...@W...pl>

    W dniu 2012-09-29 19:40, 666 pisze:
> [...]
    > Nie ma czegoś takiego jak "firma X nie zapłaciła".
    > Nie zapłacił Ci konkretny Jan K. prowadzący działalność pod firmą "X".

    Z tego akurat zdaję sobie sprawę :) Pozwany został oczywiście Kowalski i
    Kowalski dostał wyrok.

    > A komornika zmuś do wniesienia wniosku do RDN za ustawą o KRS (30 dni
    > minęło od wezwania do zapłaty , prawda?).
    > Lub sam wnieś za 300 zł.

    Co to RDN, bo mi google nic nie podpowiada sensownego.

    > Szybko sobie przypomni o długu i jego spłaceniu.
    > I pilnuj terminów przedawnienia!

    --
    Dzięki

  • 10. Data: 2012-10-02 20:57:21
    Od: Rafał Wilk <rw@inet_CYFRA6_.pl>

    W dniu 2012-10-01 12:20, ŁR pisze:

    > Dzień dobry.
    > Z tego akurat zdaję sobie sprawę :) Pozwany został oczywiście Kowalski i
    > Kowalski dostał wyrok.

    > Co to RDN, bo mi google nic nie podpowiada sensownego.

    Rejestr Dłużników Niewypłacalnych - aczkolwiek mam mieszane uczucia co
    do skuteczności tegoż.