  • 1. Data: 2003-03-25 07:56:11
    Temat: dialer....tak czy nie?
    Od: w...@p...onet.pl

    witam i mam do grupowiczow pytanie:
    jak sadzicie, czy wg. Was dialer mozna sklasyfikowac jako usluge swiadczona
    droga elektroniczna? (chodzi mi oczywiscie o nowa ustawe)

    pozdrawiam
    i czekam na opinie
    d.

  • 2. Data: 2003-03-25 10:14:15
    Temat: Re: dialer....tak czy nie?
    Od: "Piotr 'VaGla' Waglowski" <v...@v...do-usuniecia.pl>

    <w...@p...onet.pl> wrote in message
    > witam i mam do grupowiczow pytanie:
    > jak sadzicie, czy wg. Was dialer mozna sklasyfikowac jako usluge
    swiadczona
    > droga elektroniczna? (chodzi mi oczywiscie o nowa ustawe)

    świadczenie usługi drogą elektroniczną - wykonanie usługi, które następuje
    przez wysyłanie i odbieranie danych za pomocą systemów teleinformatycznych,
    na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron, przy
    czym dane te są transmitowane za pośrednictwem sieci publicznych w
    rozumieniu ustawy prawo telekomunikacyjne.

    wysylanie i odbieranie danych.
    Moim zdaniem jest.

    Piotr 'VaGla' Waglowski | vagla [at] vagla [dot] pl | ICQ: 30733977
    VaGla.pl Prawo i Internet | http://www.vagla.pl | IRC: #wiaraa #warszawa
    Internet Society Poland, Czlonek Zarzadu | http://www.isoc.org.pl
    Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji, Glowny Konsultant |
    http://www.piit.org.pl

  • 3. Data: 2003-03-25 10:33:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Moim zdaniem nie. Nie, ponieważ on tego nie wysyła. Ty sam sobie pobierasz.
    Ale mogę się mylić.

  • 4. Data: 2003-03-26 14:44:19
    Od: <k...@g...pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał
    >Moim zdaniem nie. Nie, ponieważ on tego nie wysyła.
    >Ty sam sobie pobierasz.
    >Ale mogę się mylić.

    jakiem informatyk powiem, ze skoro ktos odbiera to ktos/cos musi wysylac
    :)

  • 5. Data: 2003-03-27 00:53:22
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Jako prawnik powiem, że nie koniecznie. Jak złodziej przyjdzie w nocy do
    sklepu i zabierze butelkę wódki, to czy ktoś mu ją musiał wydać?
    W wypadku dealera, to moim zdaniem jest tak, że akurat wysyłającym jest sam
    odbiorca. To w końcu jego działanie powoduje wysłanie. Traktuję sieć
    (obrazowo pisząc) jako wielki magazyn. Ktoś ten dealer położył na półce.
    Każdy może wyciągnąć rękę i wziąć go. Ale ten, kto go położył nikomu tego na
    siłę nie wpycha, nie wysyła. To sobie leży i tyle. Wchodząc na stronę i
    klikając "Yes", czy cokolwiek innego zamawiasz to i tyle. Z reguły pobranie
    z serwera następuje już bez udziału właściciela dealera i realizuje się
    automatycznie.
    Zresztą, jak gość naciska "Yes" to niejako zamawia ten rzekomy SPAM.
    Dalej stoję na stanowisku, że dealera do spamu nie da się naciągnąć. Choć
    jestem gorącym przeciwnikiem dealerów i uważam, że należy twórców tych
    zabawek ścigać. Ale ścigać jako oszustów doprowadzających do niekorzystnego
    rozporządzenia mieniem, więc art. 286 kk.

  • 6. Data: 2003-03-27 07:25:57
    Od: t...@w...pdi.net

    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

    [ciach]

    Jak rany, pisze sie DIALER nie dealer. Handlowanie dilerami to inna gruppa
    :-)

    Z powazaniem
    Tomasz Leszczynski
    (...)

  • 7. Data: 2003-03-27 09:48:19
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    >
    > wysylanie i odbieranie danych.
    > Moim zdaniem jest.
    > Piotr 'VaGla' Waglowski | vagla [at] vagla [dot] pl | ICQ: 30733977

    jesli jest, to w takim razie "sprawe dialerów" reguluje ww. ustawa...
    ...ale dialer jest chyba zarazem rodzajem usługi audioteksowej (0-700)...to w
    takim razie dialer jako taki jest chyba po części usługą świadczoną drogą
    elektroniczną (np. ze względu na sposób jego oferowania na www, jego funkcję -
    uzyskanie dostępu do internetu [zmienia się w końcu numer dostępowy]lub właśnie
    na "wysyłanie i odbieranie danych") i usługą audioteksową, która to usługa
    regulowana jest zdaje się przez prawo telekomunikacyjne(?)

    moim jednak zdaniem dialer powinien zostać podciągnięty pod ustawę o
    świadczeniu usług drogą elektroniczną, co nałoży na usługodawców
    dostarczających dialery szereg obowiązków...wynika z tego, że będą musieli
    ostrzegać sami przed sobą ;) (art. 6 )

    proszę mnie poprawić jeśli się mylę

    pozdrawiam
    d.

  • 8. Data: 2003-03-27 10:00:50
    Od: w...@p...onet.pl

> [...]
    > z serwera następuje już bez udziału właściciela dealera i realizuje się

    Wszystko ok, ale chodzi o to, że podciągając dialery pod ustawę o świadczeniu
    usług drogą elektroniczną nałoży się jednocześnie na usługodawców (oferujących
    dialery) całą masę obowiązków - praktycznie cały rozdział 2 ww. ustawy, dzięki
    temu między innymi oczywiście, będziemy mogli się dowiedzieć, kto dokładnie te
    dialery "udostępnia"

    > Zresztą, jak gość naciska "Yes" to niejako zamawia ten rzekomy SPAM.

    nie zawsze naciska, a dialer to nie spam

    > Dalej stoję na stanowisku, że dealera do spamu nie da się naciągnąć. Choć
    > jestem gorącym przeciwnikiem dealerów i uważam, że należy twórców tych
    > zabawek ścigać.

    właśnie dzięki temu, że dialery będą regulowane przez ww. ustawę, będziemy
    mogli się dowiedzieć, kto tak naprawdę winny jest naciąganiu na ogromne
    rachunki i kogo należy ścigać...póki co, tepsa nie chce udostępniać danych
    firm, które dzierżawią od tepsy linie 0-700

    pozdrawiam
    d.

    ps. dialer...a dealer to może być ten kto rozpowadza dialery ;)

  • 9. Data: 2003-03-27 10:38:28
    Od: <k...@g...pl>

    "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał
    > Jako prawnik powiem, że nie koniecznie. Jak złodziej przyjdzie w nocy do
    > sklepu i zabierze butelkę wódki, to czy ktoś mu ją musiał wydać?

    To porownanie jest dosc nieodpowiednie. W tym przypadku nie ma zadnego
    wlamania - jedna osoba swiadomie oferuje dostep do uslugi a ktos inny z niej
    korzysta. Inna sprawa, ze w praktyce, wiele osob nie wie do czego sluza
    dialery i czesto jest to celowo ukrywane przez wlascicieli witryn, ktore je
    oferuja.

> [...]
    > odbiorca. To w końcu jego działanie powoduje wysłanie. Traktuję sieć
    > (obrazowo pisząc) jako wielki magazyn. Ktoś ten dealer położył na półce.

    Dowolny komputer nie jest przedmiotem ogolnie dostepnym dla calego
    swiata, aby tak sie stalo nalezy 'postawic serwer'. Do tego calkowicie
    swiadomie, skonfigurowac go tak, aby udostepniaj dane na żadanie dialera
    itp, itd. Tego przypadkiem zrobic sie nie da. A od strony _technicznej_ to
    odbiorca wysyla jedynie żądanie wyslania informacji z serwera. Podczas
    transmisji danych to wlasnie serwer jest strona aktywna - on emituje dane.
    Pakiety emitowanie przez komputer klienta sluza tylko do kontroli
    polaczenia.

    > Każdy może wyciągnąć rękę i wziąć go.

    Kazdy, ale wowczas, gdy mamy do czynienia serwerem ogolnodostepowym - a
    to nie dzieje sie bez wiedzy wlasciciela, wrecz przeciwnie. Jest to
    świadome, celowe i nastawione na zysk działanie właściciela serwera.

    >Ale ten, kto go położył nikomu tego na
    >siłę nie wpycha, nie wysyła. To sobie leży i tyle.

    Jestem bliski stwierdzenia, ze te dialery sa wciskane na sile. Witryny
    nie informuja, iz pobieraja oplaty za dostep do materialow, wszelkiego
    rodzaje pop'upy atakuja widza z kazdej strony, az w koncu kliknie on na owe
    OK (czasem nawet to nie jest konieczne). Oczywiscie nie rozumiejac co zrobi.
    Jest to najzwyklejsze wykorzystywanie niewiedzy odbiorcy.

> [...]
    >z serwera następuje już bez udziału właściciela dealera i realizuje się

    Owszem, ale wlasciciel musial sobie zadac sporo trudu, aby tak sie
    dzialo. Mina przeciwpiechotna tez dziala automatycznie, jedak trzeba ja
    zainstalowac.

    > Dalej stoję na stanowisku, że dealera do spamu nie da się naciągnąć. Choć
    > jestem gorącym przeciwnikiem dealerów i uważam, że należy twórców tych
    > zabawek ścigać.

    Tu się zgadzamy - spamem to nie jest. Jednak pytanie brzmialo 'Czy mozna
    to uznac za swiadczenie uslugi droga elektroniczna?'. IMHO tak.

    Pozdrawiam,
    Piotrek

  • 10. Data: 2003-03-27 11:47:25
    Od: scream <s...@...pl>

    Użytkownik w...@p...onet.pl napisał:
> [...]
    > świadczeniu usług drogą elektroniczną, co nałoży na usługodawców
    > dostarczających dialery szereg obowiązków...wynika z tego, że będą musieli

    Mylisz sie. Dialer ściągasz sam. Ustawa o świadczeniu usług drogą
    elektroniczną dotyczy bardziej sytuacji, kiedy coś jest przysyłane do
    Ciebie bez Twojej zgody

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl