  • 21. Data: 2003-03-31 13:43:52
    Temat: Re: dialer....tak czy nie?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Mnie chodzi o odpowiedzialność za produkt wprowadzany do obrotu.
    | Wg mnie jest niebezpieniny - moze narazic nieswiadomego uzytkownika
    | na ogromne koszty. W takich przypadkach POWINNO sie wymagac,
    | by uzytkownik potiwerdzil iz swiadomie godzi sie na to.

    No w ten sposób nie kombinowałem. Ale spróbujmy. Niebezpieczny jest produkt
    nie zapewniający bezpieczeństwa, jakiego można oczekiwać, uwzględniając
    normalne użycie produktu. O tym, czy produkt jest bezpieczny, decydują
    okoliczności z chwili wprowadzenia go do obrotu, a zwłaszcza sposób
    zaprezentowania go na rynku oraz podane konsumentowi informacje o
    właściwościach produktu. Produkt nie może być uznany za nie zapewniający
    bezpieczeństwa tylko dlatego, że później wprowadzono do obrotu podobny
    produkt ulepszony. (art. 449' kc) No to istotne znaczenie zaczyna mieć ta
    informacja przy instalacji. Jak jej nie ma, to widzę sporą szansę w takim
    rozwiązaniu. Ale jeśli tam napisano, że będziemy płacić więcej, to nie ma to
    szans.
    Tyle, że z tego co mi wiadomo, jednak stosowna informacja zazwyczaj się
    znajduje. W znanych mi przypadkach, nawet jak pokrzywdzony twierdził, że
    takiej informacji nie było, to i tak później biegli stwierdzali, że
    informacja była. Osobiście nie spotkałem się z dialerem bez tej informacji,
    co oczywiście nie znaczy, że takich nie ma.

  • 22. Data: 2003-05-06 11:27:52
    Od: w...@p...onet.pl

    troszke to trwalo, ale sprobuje podsumowac ;)

    poniewaz istota umowy zwieranej przez uzytkownika przy instalacji dialera nie
    jest dostarczanie przez uslugodawce dostepu do internetu, tylko umozliwienie
    uzytkownikowi (uslugobiorcy) dostepu do platnych tresci, to biorac pod uwage
    funkcje i cel dzialania dialera, mozemy z cala pewnoscia stwierdzic, ze dialer
    jest usluga swiadczona droga elektroniczna na podstawie art. 2 pkt. 4 ustawy o
    świadczeniu usług drogą elektroniczną:

    Art. 2 pkt. 4. świadczenie usługi drogą elektroniczną - wykonanie usługi, które
    następuje przez wysyłanie i odbieranie danych za pomocą systemów
    teleinformatycznych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej
    obecności stron, przy czym dane te są transmitowane za pośrednictwem sieci
    publicznych w rozumieniu ustawy, o której mowa w pkt 3.

    a jezeli tak to:

    Art. 23. Kto wbrew obowiązkom określonym w art. 5 nie podaje danych, o których
    mowa w art. 5 ust. 2, 3 lub 5, albo podaje dane nieprawdziwe lub niepełne,
    podlega karze grzywny.

    a co za tym idzie:

    Art. 5. 1. Usługodawca podaje, w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio
    dostępny poprzez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca,
    informacje podstawowe określone w ust. 2-5.
    2. Usługodawca podaje
    1) adresy elektroniczne,
    2) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę lub
    firmę oraz siedzibę i adres.
    3. Jeżeli usługodawcą jest przedsiębiorca, podaje on również informacje
    dotyczące właściwego zezwolenia i organu zezwalającego, w razie gdy świadczenie
    usługi wymaga, na podstawie odrębnych przepisów, takiego zezwolenia.
    5. Jeżeli usługodawcą jest osoba fizyczna, której prawo do wykonywania zawodu
    jest uzależnione od spełnienia określonych w odrębnych ustawach wymagań, podaje
    również:
    1) w przypadku ustanowienia pełnomocnika, jego imię, nazwisko,
    miejsce zamieszkania i adres albo jego nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres,
    2) samorząd zawodowy, do którego należy,
    3) tytuł zawodowy, którego używa, oraz państwo, w którym został
    on przyznany,
    4) numer w rejestrze publicznym, do którego jest wpisany wraz
    ze wskazaniem nazwy rejestru i organu prowadzącego rejestr,
    5) informację o istnieniu właściwych dla danego zawodu zasad
    etyki zawodowej oraz o sposobie dostępu do tych zasad.
    komentarze

    tu dalej wiadomo - kodeks wykroczen - kara do 5.000 pln

    ale ponadto imho w przypadku dialerow zastosowanie znajdzie rowniez zapis art.
    23a. ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i
    konsumentów (Dz. U. Nr 122, poz. 1319)
    imho mozna zlozyc wniosek do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z
    prośbą o zastosowanie środków przewidzianych tą ustawą:

    Art. 23a. 1. Przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie
    się godzące w nie bezprawne działanie przedsiębiorcy. Nie jest zbiorowym
    interesem konsumentów suma indywidualnych interesów konsumentów.
    2. Za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów uważa się w
    szczególności stosowanie postanowień wzorców umów, które zostały wpisane do
    rejestru postanowień wzorców umowy uznanych za niedozwolone, o którym mowa w
    art. 47945 Kodeksu postępowania cywilnego, naruszanie obowiązku udzielania
    konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji, nieuczciwą lub
    wprowadzającą w błąd reklamę i inne czyny nieuczciwej konkurencji godzące w
    zbiorowe interesy konsumentów.

    ponadto w przypadku instalowania sie dialerow bez wiedzy uzytkownika, bo i
    takie przypadki maja miejsce, możemy mówić o przestępstwie w rozumieniu art.
    287 § 1 oraz § 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (Dz. U. Nr 88,
    poz. 553 z późn. zm.) który jednocześnie przewiduje sankcje karne za takie
    praktyki:

    Art. 287. § 1. Kto w celu osiągnięcia korzyści majątkowej lub wyrządzenia innej
    osobie szkody, bez upoważnienia, wpływa na automatyczne przetwarzanie,
    gromadzenie lub przesyłanie informacji lub zmienia, usuwa albo wprowadza nowy
    zapis na komputerowym nośniku informacji, podlega karze pozbawienia wolności od
    3 miesięcy do 5 lat.
    § 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca podlega grzywnie, karze ograniczenia
    wolności albo pozbawienia wolności do roku.

    a wiec odpowiadajac na pytanie w topicu:
    dialer...tak!

    no i to chyba juz bedzie EOT
    a tak btw, czy moze mi ktos przypomniec, gdzie dostepna byla tresc wywiadu z
    przredstawicielem tepsy w sprawie dialerow?
    moja wdziecznosc bedzie nieopisana ;)

    pozdrawiam
    d.