  • 1. Data: 2004-08-03 15:04:24
    Temat: darowizna_spadek
    Od: "Monika" <M...@i...edu.pl>

    Moj ojciec aby przejsc na rente strukturalna musi mi przekazac cale
    gosporadstwo notarialanie./wraz z domem/
    Czy od takiego spadku ja musze zaplacic wzbogacenie? czy jesli to rodzice
    przekazuja dziecku majatek to jest to jakos inaczej rozwiazywane prawnie?

    Monika

  • 2. Data: 2004-08-03 19:36:25
    Temat: Re: darowizna_spadek
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Monika" <M...@i...edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > przekazuja dziecku majatek to jest to jakos inaczej rozwiazywane prawnie?

    Podatek musisz zapłacić. Z tym, że w wypadku tak bliskiego pokrewieństwa
    zwolnienie z podatku jest bardzo duże.

  • 3. Data: 2004-08-04 11:13:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Aug 2004, Robert Tomasik wrote:

> [...]
    >+ > gosporadstwo notarialanie./wraz z domem/
    >+ > Czy od takiego spadku ja musze zaplacic wzbogacenie?
    [...]
    >+ Podatek musisz zapłacić. Z tym, że w wypadku tak bliskiego pokrewieństwa
    >+ zwolnienie z podatku jest bardzo duże.

    Hm...
    +++
    Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:
    1) nabycie własności i prawa użytkowania wieczystego gospodarstwa rolnego
    lub jego części [...] z wyjątkiem:
    a) budynków mieszkalnych [...]
    [...]
    ---

    ...a NIEZALEŻNIE (IMHO) jest chyba zwolnienie dla 110m^2 domu ?

    Tak sobie myślę że jeśli Monika zajrzawszy do ustawy nie będzie
    w stanie samodzielnie sklasyfikować częsci gospodarstwa (co
    podlega, co jest zwolnione...) to bez fachowca się nie obejdzie.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2004-08-04 13:24:22
    Od: "Monika" <M...@i...edu.pl>

    > Tak sobie myślę że jeśli Monika zajrzawszy do ustawy nie będzie
    > w stanie samodzielnie sklasyfikować częsci gospodarstwa (co
    > podlega, co jest zwolnione...) to bez fachowca się nie obejdzie.

    a czy przy przepisywaniu natarialnym nie wyszczegolnia tego ....

    A jesli przepis bedzie na 2 spadkobiercow to wtedy jakos moze byc mniejszy
    podatek?

    M.

  • 5. Data: 2004-08-04 16:55:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Art. 4. 1. Zwalnia się od podatku:
    > 1) nabycie własności i prawa użytkowania wieczystego gospodarstwa rolnego
> [...]

    Po za tym go kwoty bodaj około 90.000 zł jest zwolniona z podatku. Tak więc
    ów dom musiał by tę wartość przewyższać. Na koniec mogą jej teraz przekazać
    gospodarstwo, zaś dom trochę później. Na przykład za pięć lat. Choć takie
    rozwiązanie z punktu widzenia naszej pytającej jest obarczone tym
    niebezpieczeństwem, że za pięć lat rodzice mogą w tej materii zmienić
    zdanie.

  • 6. Data: 2004-08-07 10:24:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 Aug 2004, Robert Tomasik wrote:
    [...]
    >+ ów dom musiał by tę wartość przewyższać. Na koniec mogą jej teraz przekazać
    >+ gospodarstwo, zaś dom trochę później. Na przykład za pięć lat.

    Tu mi zdałeś łamigłówkę... skoro przekazanie gospodarstwa
    jest zwolnione z podatku, to co miałoby dać takie rozbicie ?
    Jakby dom przewyższał wartość progów - to rozumiałbym logikę
    w "pół domu a później pół domu albo zniesienie współwłasności" :)
    Jest jakiś haczyk w przekazaniu darowizny zwolnionej (że do czegoś
    się dolicza czy jak) ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2004-08-07 21:23:37
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    wiadomości
    rtezjan.zabrze.pl...

    Faktycznie się zapętliłem :-) Nie ma żadnego sensu czekać 5 lat. Od
    gospodarstwa podatku nie będzie. Od domu tak, ale podatek za 5 lat będzie
    identyczny. No to śmiało na raz można darować.