  • 1. Data: 2005-06-27 10:52:24
    Temat: darowizna między małżonkami - jak to jest?
    Od: "Scottos" <m...@a...net>

    Witam,
    Mam taki oto problem:
    Moja żona w trakcie trwania naszego małżeństwa dostała w spadku mieszkanie.
    Zgodnie z moją wiedzą nie miałem żadnych praw do tego mieszkania i nie
    wchodziło ono do wspólnoty małżeńskiej. Następnie żona poprzez darowiznę
    notarialną przekazała to mieszkanie na mnie (100%) po czym nastąpił nasz
    rozwód. W chwili obecnej chcę to mieszkanie sprzedać a żona twierdzi, że
    radziła się prawników (nie wiem czy to prawda) i powiedzieli jej, że jak
    sprzedam to będzie mogła ode mnie dochodzić połowy kwoty zapłaconej, gdz
    jest to wspólnota majątkowa (nie wiem na jakiej podstawie jej tak
    powiedzieli - podobno jej też nie dali konkretnych przepisów). Czy jest to
    prawda? W księdze wieczystej jestem wpisany jako jedyny i 100% właściciel
    mieszkania.
    Mieszkanie to jest właśnościowe - wspólnota ieszkaniowa.

    Z góry dziękuję za wszelkie informacje oraz sugestie gdzie szukać przepisów,
    które mogą rozwiać moje wątpliwości

    --==<< Scottos >>==--

  • 2. Data: 2005-06-27 12:32:20
    Temat: Re: darowizna między małżonkami - jak to jest?
    Od: "Dawid Milczarek" <d...@w...home.pl_fif.to_raf.net>

    To zalezy od tego, jak wygladala darowizna, a mianowicie czy polegala ona
    na przeniesieniu wlasnosci mieszkania z majatku odrebnego zony do majatku
    odrebnego meza, czy tez z majatku odrebnego zony do majatku wspolnego
    malzonkow. W pierwszym przypadku zona nie ma praw do mieszkania (chociaz w
    gre moga wchodzic przepisy o odwolaniu darowizny ze wzgledu na razaca
    niewdziecznosc obdarowanego), w drugim natomiast przypadku zona moze miec
    prawo do polowy. Darowizne reguluja przepisy art. 888 - 902 Kodeksu
    cywilnego.

  • 3. Data: 2005-06-27 14:10:32
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Scottos wrote:
    > A jak stwierdzić czy darowizna była na odrębną własność czy na wspólnotę
    > małżeńską? W akcei notarialnym jest "żona daruje lokal wraz z przynależnymi
    > do niego prawami".
    > A poza tym: jeśli jest już prawie dwa lata po rozwodzie (darowizna była
    > przed rozwodem) to czy może jeszcze ona tych praw dochodzić? Skoro rozwód a
    > co za tym idzie podział majątku jest prawomocny?

    No to jak rozwód był z podziałem majątku, to jak został podzielony ?

  • 4. Data: 2005-06-27 14:14:35
    Od: "Scottos" <m...@a...net>

    --
    --==<< Scottos >>==--
    Użytkownik "Dawid Milczarek" <d...@w...home.pl_fif.to_raf.net> napisał w

  • 5. Data: 2005-06-27 14:23:56
    Od: "Scottos" <m...@a...net>

    źle się wyraziłem. Nic nie ma w wyroku o podziale majątku. Jest zapis: nie
    stwierdza o sposobie korzystania z mieszkania. Cokolwiek to nie znaczy ...
    Skąd lub jak mogę stwierdzić, czy:
    1. darowizna weszła we wspólnotę majątkową czy nie
    2. czy dwa lata po rozwodzie może żona coś dochodzić
    3. jeśli wyrok tego nie reguluje to co dalej?

    --
    --==<< Scottos >>==--

  • 6. Data: 2005-06-27 14:27:55
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Scottos wrote:
    > źle się wyraziłem. Nic nie ma w wyroku o podziale majątku.
    czyli rozwód bez podziału majątku

    > Skąd lub jak mogę stwierdzić, czy:
    > 1. darowizna weszła we wspólnotę majątkową czy nie
    trudna sprawa.
    teoretycznie gdyby to była darowizna od osoby trzeciej, to jeśli nie
    jest to w akcie wyraźnie zaznaczone, to jest to majątek wspólny.
    Gdy w akcie jest wyraźnie napisane, że darowizna jest tylko na ciebie,
    wówczas byłoby to twoje.
    Ponieważ to żona darowała tobie to w sumie mógłbyś obronić fakt, że
    darowizna jest tylko na ciebie, bo w innym przypadku darowałaby ci 50%.
    Ale bez sądu i dobrego prawnika raczej sprawy ci się zamknąć nie uda.

    > 2. czy dwa lata po rozwodzie może żona coś dochodzić
    skoro majątek nie został podzielony.

    > 3. jeśli wyrok tego nie reguluje to co dalej?

    sprawa sądowa o podział majątku, bo jesteście po rozwodzie, ale co
    wspólne dalej jest wspólne.
    Jak sąd orzeknie, że mieszkania dzielił nie będzie bo nie należy do
    majątku wspólnego to problem z głowy.

  • 7. Data: 2005-06-27 15:34:08
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    witek napisał(a):
> [...]
    > jest to w akcie wyraźnie zaznaczone, to jest to majątek wspólny.
    > Gdy w akcie jest wyraźnie napisane, że darowizna jest tylko na ciebie,

    odwrotnie
    domyślnie do majątku osobistego (odrębnego), jeśli darczyńca inaczej
    postanowił - do wspólnego

    KG

  • 8. Data: 2005-06-27 15:54:11
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    kam wrote:

    > odwrotnie
    > domyślnie do majątku osobistego (odrębnego), jeśli darczyńca inaczej
    > postanowił - do wspólnego

    eee, cos pokopałem. czas się wyspać.

  • 9. Data: 2005-06-27 16:17:16
    Od: "Scottos" <m...@a...net>

    A czy mogę poprosić jakąś wskazówkę gdzie szukać przepisów które to
    regulują? Darowizna nic nie mówi o sytuacji małżeńskiej, także nie wiem
    gdzie jeszcze zajrzeć.
    W akcie notarialnym darowizny mam japisane:
    ja {imie nazwisko] daruje [imie nazwisko]
    Czy to znaczy że taki zapis nie powoduje wejścia darowizny do wspólnoty
    majątkowej?

    --
    --==<< Scottos >>==--

  • 10. Data: 2005-06-27 16:28:00
    Od: "ania " <a...@g...SKASUJ-TO.pl>

    W akcie notarialnym istotne jest to co dalej. Darowane komu. Jeżeli
    darowizna nie jest darowana obojgu małżonkom to oznacza, że nalezy do
    majątku osobistego obdarowanego. Ale ważna jest treść umowy darowizny. Wtedy
    wiadomo do jakiego majątku ona wchodzi. Możesz mi wysłać zeskanowany mail na
    skrzynkę, jak chcesz oczywiście to Ci powiem. Pozdrawiam Ania