  • 1. Data: 2005-09-05 19:18:50
    Temat: darowizna a księga wieczysta
    Od: "Kuba-RPM" <K...@C...waw.pl>

    witam,

    Chcemy z babcią wykupić mieszkanie komunalne którego jest głównym najemcą. Z
    różnych powodów zależy nam, aby możliwie najszybciej je mi przekazać w
    formie darowizny.

    Tu pojawia się moja wątpliwość. Na chwilę obecną jest założona księga
    wieczysta dla całego bloku. W momencie podpisania aktu notarialengo miedzy
    miastem a babcią zostanie sporządzony wniosek o założenie ksiąg wieczystych
    dla tego konkretnego mieszkania. Czy trzeba czekać do założenia tych ksiąg
    żeby babcia mogła mi przekazać to mieszkanie, czy może wystarczy samo
    potwierdzenie złożenia wniosku? A może w ogóle nie potrzeba ksiąg
    wieczystych jeśli darowizna zostałaby spisana u tego samego notariusza?

    Babcia mieszka w tym "M" odkąd zbudowano ten blok.

    btw: słyszałem ze w Warszawie założenie ksiąg / wpisanie nowego właściciela
    trwa znacznie szybciej niż kiedyś. prawda? ile realnie?

    Dziekuję za odpowiedź.

    --
    pozdrawiam,
    Kuba

  • 2. Data: 2005-09-07 08:18:55
    Temat: Re: darowizna a księga wieczysta
    Od: qqryq <n...@n...com>

    On Mon, 05 Sep 2005 21:18:50 +0200, Kuba-RPM <K...@C...waw.pl>
    wrote:

> [...]
    > wieczystych
    > dla tego konkretnego mieszkania. Czy trzeba czekaae do za?o?enia tych
    > ksi?g
    > ?eby babcia mog?a mi przekazaae to mieszkanie, czy mo?e wystarczy samo
    > potwierdzenie z?o?enia wniosku? A mo?e w ogóle nie potrzeba ksi?g
    > wieczystych je?li darowizna zosta?aby spisana u tego samego notariusza?
    >
    > Babcia mieszka w tym "M" odk?d zbudowano ten blok.
    >
    > btw: s?ysza?em ze w Warszawie za?o?enie ksi?g / wpisanie nowego
    > w?a?ciciela
    > trwa znacznie szybciej ni? kiedy?. prawda? ile realnie?

    Jeśli w akcie notarialnym bedzie zapis, że wniosek o wpis do KW o zmianę
    wlłasciciela złozy sam otariusz, to wystarczy. Pobierze tylko odpowiednią
    (wyższą niż Sąd) taksę ;P

  • 3. Data: 2005-09-07 08:37:31
    Od: " b" <b...@g...pl>

    Kuba-RPM <K...@C...waw.pl> napisał(a):

    > Czy trzeba czekać do założenia tych ksiąg
    > żeby babcia mogła mi przekazać to mieszkanie, czy może wystarczy samo
    > potwierdzenie złożenia wniosku?

    Odrębna włąsność lokalu powstaje z momentem wpisu do KW - szukaj "wpis
    konstytutywny" - wczesniej nie istnieje więc babcia Ci lokalu nie podaruje,
    póki nie ma na niego KW.
    Można spróbować darowizny ekspektatywy odrębnej własności lokalu, ale wtedy
    podatek od darowizny Cie zabije, bo nie skorzystasz z ulgi z art.16 ustawy o
    podatku od spadków i darowizn.

    > btw: słyszałem ze w Warszawie założenie ksiąg / wpisanie nowego właściciela
    > trwa znacznie szybciej niż kiedyś. prawda? ile realnie?

    podobno. Widziałem mniej więcej półroczne okresy, ale nie wiem czy to było
    jednostkowe czy takie mniej więcej są terminy.

    b.