  • 1. Data: 2004-09-12 18:27:24
    Temat: darowizna a koszty działalności
    Od: "Bogusław Gryszko" <k...@d...pl>

    witam
    zastanawiam sie nad nastepujacym zagadnieniem, czy otrzymując samochód (od
    ojca) w akcie darowizny można później wpisać go do ewidencji środków
    trawych prowadzonej przeze mnie (syna) działalności i amortyzować? czy musi
    byc umowa kupna sprzedaży zeby tak uczynić?

    --
    pozdrawiam,
    Bogusław Gryszko

  • 2. Data: 2004-09-13 23:48:39
    Temat: Re: darowizna a koszty działalności
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 12 Sep 2004, Bogusław Gryszko wrote:

> [...]
    >+ ojca) w akcie darowizny można później wpisać go do ewidencji środków
    >+ trawych prowadzonej przeze mnie (syna) działalności i amortyzować?

    NTG - to na .podatki !
    +++++++++++++++
    Art. 2. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    3) przychodów podlegających przepisom o podatku od spadków i darowizn,
    Art. 22g. 1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości
    niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    3) w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny
    sposób - wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo
    umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości,
    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    45a) odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz
    wartości niematerialnych i prawnych:
    a) nabytych nieodpłatnie, z wyjątkiem nabytych w drodze spadku lub
    darowizny, jeżeli:
    - nabycie to nie stanowi przychodu w naturze lub
    - dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego, lub
    ^^^^^^
    - nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów
    zaniechano poboru podatku,
    ---------------

    Mi wychodzi że nie tylko można amortyzować, ale jeśli opłacono
    podatek od darowizny - lub darowizna podlegała pod podatek ale
    była zwolniona - to jeszcze można raty zaliczyć w koszty (ale
    o to WCALE nie pytałeś, więc to tylko przy okazji ;>).
    Niemniej nie podoba mi się stwierdzenie: "dochód jest zwolniony",
    jako iż "zwolnienie" a "niepodleganie" to dwa różne stany prawne.
    No i nie jestem mądry ze sformułowania: "nie stosuje się do",
    czy to "zwolnione" czy "niepodlegające"...
    Poczekaj na komentarze doradzców ew. skontroluj na .podatki !

    pozdrowienia, Gotfryd