  • 1. Data: 2005-12-11 08:38:03
    Temat: czy podmiot mający zdolność prawną może nabyć nieruchomość?
    Od: "Wirtualna" <w...@w...pl>

    wczoraj rozmawiałem z notariuszem - pani notariusz stwierdziła, że ona sama
    nie przeprowadziła by transakcji, gdzie wspólnota mieszkaniowa nabywa
    odrębny lokal, że gdyby rozmawiała z zarządem wspólnoty, to interpretowała
    by transakcję, jako nabycie współwłasności ułamkowej przez członków
    wspólnoty.

    To jakże więc - może wspólnota widnieć w KW czy nie?

    by the by ten sam problem był kiedyś ze spółkami osobowymi - dopiero nowela
    ksh dodała, że mogą nabywać prawa, w tym nieruchomości.

    jakie wasze zdanie?

    p,
    W,

  • 2. Data: 2005-12-11 12:06:08
    Od: "Bartek:" <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Wirtualna wyskrobał(a):
> [...]
    >
    > by the by ten sam problem był kiedyś ze spółkami osobowymi - dopiero
    > nowela ksh dodała, że mogą nabywać prawa, w tym nieruchomości.

    Wspólnota może nabyć majątek. Zobacz postanowienie SN z 10.12.2004 r., III
    CK 55/04.

    --
    Bartek

  • 3. Data: 2005-12-11 12:24:54
    Od: "Wirtualna" <w...@w...pl>

    "Bartek:" <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> wrote in message
    > Wirtualna wyskrobał(a):

    > Wspólnota może nabyć majątek. Zobacz postanowienie SN z 10.12.2004 r., III
    > CK 55/04.

    Dla mnie jest to jasne - problem w tym, że nie dla wszystkich - np.
    wspomniana Pani Notariusz, która nie bardzo czuje czym jest zdolność prawna
    a czym współwłasność. Podobne problemy były ze spółkami osobowymi - nie
    bardzo chciano je onegdaj wpisywać do KW, więc znowelizowano ksh do dając w
    przepisie nadającym zdolność prawną ",w tym nieruchomości".

    Ciągnąc sprawę dalej - niech wspólnota nabędzie odrębny lokal w bloku,
    którego właściciele wspólnotę tworzą. Np. za porozumieniem stron za długi,
    ew. jako inwestycję. Czym jest lokal? Nie jest częścią wspólną - gdyż jest
    własnością wspólnoty. Czy zarząd wspólnoty reprezentuje wspólnotę na
    zebraniu właścicieli, z tytułu własności tego lokalu? --> Problem podobny do
    nabywania akcji własnych przez spółkę akcyjną...

    p.
    W,

  • 4. Data: 2005-12-11 15:45:26
    Od: "Bartek:" <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    Wirtualna wyskrobał(a):
> [...]
    > zebraniu właścicieli, z tytułu własności tego lokalu? --> Problem podobny
    > do nabywania akcji własnych przez spółkę akcyjną...

    Tak, na zebraniu umocowany członek zarządu reprezentuje wspólnotę w sprawie
    tego lokalu.

    --
    Bartek

  • 5. Data: 2005-12-11 19:38:58
    Od: "PAVEL" <p...@o...pl>

    > Wspólnota może nabyć majątek. Zobacz postanowienie SN z 10.12.2004 r., III
    > CK 55/04.

    A mógłbym poprosić o uzasadnienie do powyższego?, jeśli można.

  • 6. Data: 2005-12-12 06:29:02
    Od: "Wirtualna" <w...@w...pl>

    > Wirtualna wyskrobał(a):
    >
    > Tak, na zebraniu umocowany członek zarządu reprezentuje wspólnotę w
    sprawie
    > tego lokalu.

    coż, moim zdaniem też tak jest, tyle że jakoś nikogo w środowisku nie mogę
    do tego przekonać.
    ok, to teraz jeszcze pytanie dodatkowe

    Czy jeśli wspólnota nabędzie w ten sposób wszystkie lokale, to sama jest w
    100% swoim członkiem?
    tu dobrej odpowiedzi nie znam...

    p.
    W,