  • 1. Data: 2011-08-18 14:08:48
    Temat: czy obywatel RP
    Od: FerdekK <a...@y...com>

    może posiadać za granicą konto bankowe bez wiedzy fiskusa ???

  • 2. Data: 2011-08-18 14:26:09
    Temat: Re: czy obywatel RP
    Od: bim-bom <j...@g...pl>

    W dniu 2011-08-18 16:08, FerdekK pisze:
    > może posiadać za granicą konto bankowe bez wiedzy fiskusa ???

    Mozna bez problemu zalozyc konto w niektorych zagranicznych bankach w
    UE. Ale nie wiem, czy fiskus jest o nich informowany.

  • 3. Data: 2011-08-18 14:30:05
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "FerdekK" <a...@y...com> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...
    może posiadać za granicą konto bankowe bez wiedzy fiskusa ???

    Zakaz jest zawarty kodeksie karnym skarbowym, zaś sparwę normuje USTAWA z
    dnia 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe. W praktyce można różne triki
    stosować. Najczęściej oparte o powoływanie osób prawnych w krajach
    trzecich. Na mniejszą skalę jednak jest to raczej nieopłacalne.

  • 4. Data: 2011-08-18 16:26:01
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 18.08.2011 16:30, Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > stosować. Najczęściej oparte o powoływanie osób prawnych w krajach
    > trzecich. Na mniejszą skalę jednak jest to raczej nieopłacalne.

    Ale to już chyba przeszłość - przynajmniej w obrębie UE.

    Tomek

  • 5. Data: 2011-08-18 16:48:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości
    e.googlegroups.com...

    > Ale to już chyba przeszłość - przynajmniej w obrębie UE.

    Definicja rezydenta i nierezydenta jest na początku ustawy Prawo dewizowe i
    moim zdaniem nie masz racji. Ale mogę się mylić.

  • 6. Data: 2011-08-18 17:09:39
    Od: tomek <t...@o...pl>

    On 18.08.2011 18:48, Robert Tomasik wrote:
    > Użytkownik "tomek" <t...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Definicja rezydenta i nierezydenta jest na początku ustawy Prawo
    > dewizowe i moim zdaniem nie masz racji. Ale mogę się mylić.

    Szczegółów nie pamiętam, ale są jeszcze ogólne zwolnienia dewizowe.
    W każdym razie zgłaszałem PayPala do NBP gdy jeszcze trzeba było, do ZUS
    i do US i jeszcze nie miałem pobudki o 6:00.

    Tomek

  • 7. Data: 2011-08-18 17:32:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 18 Aug 2011, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "FerdekK" <a...@y...com> napisał
    > może posiadać za granicą konto bankowe bez wiedzy fiskusa ???
    >
    > Zakaz jest zawarty kodeksie karnym skarbowym, zaś sparwę normuje USTAWA
    > z dnia 27 lipca 2002 r. Prawo dewizowe.

    Czy któryś z tych aktów wskazuje na OBYWATELSTWO jako kryterium
    istnienia obowiązku dokonywania zgłoszenia?
    W KK przepis widzę, ale obwarowany jest zastrzeżeniem "kto wbrew
    obowiązkowi" - czyli jeszcze trzeba znaleźć przepis ustanawiający
    obowiązek.

    Jeśli jest jak piszesz, to większa część Polonii oprócz tego, że
    wisi fiskusowi podatek od spadków :P jest jeszcze przestępcami
    z okazji posiadania konta niezgłoszonego w NBP :>

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2011-08-18 17:48:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Szczegółów nie pamiętam, ale są jeszcze ogólne zwolnienia dewizowe.
    > W każdym razie zgłaszałem PayPala do NBP gdy jeszcze trzeba było, do ZUS
    > i do US i jeszcze nie miałem pobudki o 6:00.

    Nie. no zwolnienia są oczywiście. Domyślnie założyłem, że pytanie dotyczy
    sytuacji bez zezwolenia. Inaczej by nie miało sensu.

  • 9. Data: 2011-08-18 18:03:08
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Czy któryś z tych aktów wskazuje na OBYWATELSTWO jako kryterium
    > istnienia obowiązku dokonywania zgłoszenia?

    W Prawie dewizowym jest definicja rezydenta i nierezydenta. W rozumieniu
    ustawy:

    1) rezydentami są:

    a) osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania w kraju oraz osoby prawne
    mające siedzibę w kraju, a także inne podmioty mające siedzibę w kraju,
    posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we własnym
    imieniu; rezydentami są również znajdujące się w kraju oddziały,
    przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez nierezydentów,

    b) polskie przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne
    polskie przedstawicielstwa oraz misje specjalne, korzystające z immunitetów
    i przywilejów dyplomatycznych lub konsularnych,

    2) nierezydentami są:
    a) osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania za granicą oraz osoby prawne
    mające siedzibę za granicą, a także inne podmioty mające siedzibę za
    granicą, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw we
    własnym imieniu; nierezydentami są również znajdujące się za granicą
    oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez rezydentów,

    b) obce przedstawicielstwa dyplomatyczne, urzędy konsularne i inne obce
    przedstawicielstwa oraz misje specjalne i organizacje międzynarodowe,
    korzystające z immunitetów i przywilejów dyplomatycznych lub
    konsularnych,

    3) nierezydentami z krajów trzecich są osoby fizyczne, osoby prawne oraz
    inne podmioty, posiadające zdolność zaciągania zobowiązań i nabywania praw
    we własnym imieniu, mające miejsce zamieszkania lub siedzibę w krajach
    trzecich; nierezydentami z krajów trzecich są również znajdujące się w tych
    krajach oddziały, przedstawicielstwa i przedsiębiorstwa utworzone przez
    rezydentów lub nierezydentów z innych krajów,

    4) krajem jest terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

    5) krajami trzecimi są państwa niebędące państwami członkowskimi Unii
    Europejskiej, a także ich terytoria zależne, autonomiczne i stowarzyszone
    oraz terytoria zależne, autonomiczne i stowarzyszone państw członkowskich
    Unii Europejskiej,

    Zatem wychodzi na to, żę definiują to poprzez miejsce zamieszkania. Polonia
    nie jest rezydentem, więc raczej się zastanawiam, czy do załozenia konta w
    Polsce nie powinni mieć zezwolenia dewizowego.

    > W KK przepis widzę, ale obwarowany jest zastrzeżeniem "kto wbrew
    > obowiązkowi" - czyli jeszcze trzeba znaleźć przepis ustanawiający
    > obowiązek.

    Te obowiązki i zakazy są w Prawie dewizowym. Pobieżnie to przeanalizowałem,
    ale wydaje mi się, że polak do zdeponowania środków w obcym banku
    potrzebuje zezwolenie.

    > Jeśli jest jak piszesz, to większa część Polonii oprócz tego, że
    > wisi fiskusowi podatek od spadków :P jest jeszcze przestępcami
    > z okazji posiadania konta niezgłoszonego w NBP :>

    Nie, bo mieszkają za granicą. Nie są rezydentami. W tej ustawie - krótkiej,
    wiec rzuć sam okiem - jest tak, ze ta sama osoba jednocześnie może być
    rezydentem i nierezydentem. Dość to powikłane.

  • 10. Data: 2011-08-18 18:10:28
    Od: Andrzej Kałahurski <a...@g...com>

    cinews:j2jh0j$te0$1@news.onet.pl...

    > Nie. no zwolnienia s oczywi cie. Domy lnie za o y em, e pytanie dotyczy
    > sytuacji bez zezwolenia. Inaczej by nie mia o sensu.

    Tak,chodzi mi o taką sytuację : założenie konta za granicą bez
    zezwolenia/pozwolenia naszego fiskusa.Jakie mogą być tego
    konsekwencje ??